HARC header
HARC header
HARC header
HARC header
HARC header
HARC header

Nieuwsbrief augustus 2017

Kaarten HGP voor HARC-leden
HARC-leden krijgen hun weekendkaarten voor de Historic Grand Prix dit jaar via de mail van CPZ. Heeft u niets ontvangen, kijk dan AUB eerst in de spambox of daar een berichtje van Circuit Zandvoort in zit. Als HARC lid kunt u een T shirt, kopje koffie en een programmablad afhalen bij de HARC tent.

 

 

In memoriam Felista Verzijlbergen 
Op vrijdag 4 augustus hebben wij tijdens een druk bezochte dienst in Driehuis-Westerveld afscheid genomen van Felista Verzijlbergen. Felista heeft tot het laatst gevochten om het onafwendbare van zich af te houden. Precies zoals we haar herinneren van de tijd dat zij het HARC-wedstrijdsecretariaat onder haar hoede had: een bijtertje dat nooit opgaf! Wij wensen Laura, David en Ron veel sterkte met het dragen van dit verlies. 

 

FIA speurneuzerij 
Recentelijk zijn er bij verschillende race klassen en evenementen, onder andere tijdens het British Race Festival en het Nationaal Oldtimer Festival een aantal auto's gevonden met brandstoftanks en stoelen waarvan de datum was gemanipuleerd. De TC gaat hier extra op letten. Houd er bovendien rekening mee dat de aankomende HGP een FIA-evenement is. De mannen uit Parijs zijn aanwezig en zullen op onze vingers kijken en dat betekent dat we de regels strikt zullen toepassen. Bij overtreding is er geen ruimte voor coulance!

Opening Lotus-expositie
We kondigden het al aan, de HGP expositie in het Zandvoorts Museum heeft dit jaar Lotus als thema. De Zandvoortse Lotus-historie begint in het jaar 1954 als Dan Margulies zijn Lotus mk.VIII aan de start brengt. Natuurlijk komen alle hoogtepunten aan de orde, zoals de Grand Prix overwinningen van Clark, Rindt en Andretti. Maar wist u dat ook vele bekende Nederlandse talenten raceten met een Lotus? Mannen als Tonio Hildebrand, Rob Slotemaker, Wim Loos, Roelof Wunderink, Jan Lammers, Marcel Albers en zelfs Jos Verstappen. De Lotus-historie komt tot leven in meer dan 100 foto’s, plus filmbeelden, schaalmodellen, posters, memorabilia en een echte Lotus 20 racewagen. Op vrijdag 25 augustus om 16:00 opent Jan Lammers de tentoonstelling. Als HARC-lid bent U bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. Voor meer informatie: www.zandvoortsmuseum.nl.

 

 

Historic Grand Prix nadert
Er vallen steeds meer stukjes van het programma op hun plaats. Het raceprogramma is bekend, en van het demoprogramma worden steeds meer tipjes van de sluier opgelicht. Zo heeft Porsche aangekondigd met de fantastische line up van 908/3 Spyder, 917K, 936/77 en RS Spyder te komen. BMW zal daarbij niet achter willen blijven. Een primeur is een demo van zijspanmotoren. Kortom, de HGP wil je ook dit jaar niet missen!  Op Radio Veronica zijn de komende dagen VIP-kaarten te winnen, een actie in samenwerking met Heineken. Luister tussen 16 en 18 uur naar de middagshow en wie weet wordt jij in de watten gelegd! VIP-kaarten kopen kan natuurlijk ook: er zijn diverse aantrekkelijke arrangementen verkrijgbaar voor de Paddock Club. Echter, een bezoek aan de HGP hoeft niet duur te zijn. Er is al een duinkaart voor 15 euro! Kijk voor alle informatie en om te boeken op de website.

Tijdschema Vrij Rijden Dag 22 september
Op 22 september kan het weer, een dagje lekker boenderen tijdens één van onze gezellige Vrij Rijden Dagen. Het tijdschema is inmiddels bekend en staat HIER. Inschrijven kan op de dag zelf, maar liever weten we vooraf dat je komt! Klik HIER om je aan te melden.

 

 

Interstate HARC NK82-90 op Zolder 
BMW-racer Pieter Bikker won driemaal onbedreigd zijn NK-klasse in de races om de Belgian Youngtimer Cup op de Omloop van Terlaemen. Hij verstevigde daarmee zijn greep op het klassement voor het Nederlands kampioenschap 1982-1990. Wij danken onze vrienden van de BRAVO voor hun gastvrijheid. Tijdens de Finaleraces op Zandvoort op 7 en 8 oktober komt het Interstate HARC NK 82-90 voor de laatste maal dit jaar in actie en na afloop van de derde race zal de Nederlands Kampioen 2017 bekend zijn!


Historische racers stelen de show op Assen
Terwijl de moderne raceklassen op de Gamma Racing Day uitblonken door kleine startvelden en crashes voor dan wel tijdens de start, schotelden de racers van het NK HTGT het publiek twee fantastische races voor. Op zaterdag won Bob Stevens (Lotus Elan) na een mooi gevecht van Tom Kuiper (Chevrolet Corvette). Op zondag was het Andy Newall die zijn Jaguar alle hoeken van de baan liet zien en Stevens en Kuiper wist te passeren. Lees meer op Autosport.nl.
 


Volop actie in het NK GTTC 
Tijdens het Nationaal Oldtimer Festival werkte het NK GTTC twee races af. In de eerste speelde Martijn Bijster ongewild een hoofdrol met een crash. De schade aan de Escort viel gelukkig mee, de rijder was OK, maar van de race bleven nog maar luttele minuten over. De strijd ging als vanouds tussen Porsche en Ford en de winst was uiteindelijk tweemaal voor Freddy van Sprundel in zijn Ford Escort, voor Gerd Rijper in zijn Porsche RSR en Lammert van der Meulen (Ford Escort RS2000). Bij de auto's onder 1600 cc was Timo Span in beide races niet te kloppen in zijn Mini Clubman.

Retro Racing Magazine Lotus Special
Onze media partners van Retro Racing Magazine komen deze maand met iets bijzonders. Normaal gesproken verschijnt RRM alleen digitaal, maar deze maand presenteren zij een Lotus Special op papier, in samenwerking met de jubilerende Lotus Club Holland. Op 88 full-colour pagina's valt zeer veel te lezen en te genieten over het roemruchte merk met het groen-gele logo. De Lotus Special is voor een klein prijsje verkrijgbaar tijdens Classic Wings&Wheels, de Historic Grand Prix en in het Zandvoorts Museum. Een deel van de opbrengst gaat bovendien naar het goede doel. Mis hem dus niet! 

Regen op Silverstone Classic en Oldtimer Grand Prix, dus weer zon op Zandvoort? 

De twee grote historische evenementen die in veel gevallen op dezelfde racekalenders staan als de Historic Grand Prix op Zandvoort, zijn nogal nat en fris verlopen. Betekent dat een mooie nazomer en als vanouds stralende zon op Zandvoort? Laten we het hopen.
Op beide evenementen kwamen relatief weinig landgenoten in actie, maar vooral op Silverstone sprongen er toch een paar in de kijker. David en Olivier Hart moesten in de International Trophy noodgedwongen van auto wisselen en daardoor achteraan starten, maar daardoor konden ze in de stromende regen wel naam maken. Niet in de Shelby Cobra Daytona Coupé, geveld door een beschadigde voorwielophanging, maar in de ‘gewone’ Cobra reden vader en zoon van de 48e en laatste plaats naar een 11e positie aan de finish. Met de Lister Costin had Hart Sr minder geluk: met remproblemen moest hij voortijdig afhaken.
Michiel Campagne en Allard Kalff namen intussen elk een race voor hun rekening in de Group C. De Spice SE92C van Campagne werd op zaterdag negende, Kalff reed op zondag naar een vierde plaats – die een vijfde werd omdat hij als ‘elite driver’ 20 handicap-seconden aan de overall kreeg. Michiel Smits ging weer aan de bak in de FIA Masters Historic Sports Cars, waarin hij 23e werd. Hij hoopt snel de HTP-papieren voor zijn Lola T70 Spyder te krijgen, zodat hij niet langer in de invitatieklasse hoeft uit te komen – hopelijk op Zandvoort al.
Op de Oldtimer Grand Prix kwam Floris-Jan Hekker weer in actie in de Formule Juniors. Met zijn ouwe getrouwe Raybrig scoorde hij een 24e en 23e plaats. Op de Historic Grand Prix zien we Hekker terug, niet in de Raybrig, maar in de races voor F3-screamers. Daarvoor brengt hij zijn nieuwste aanwinst mee: een Tecno F3. In de Tourenwagen Classics zagen we Marc Seesing in zijn BMW E30 M3 aantreden, en ook de broers Luttikhuis in hun Mercedes 190E Evo 1’s. Seesing werd negende (en tweede in zijn klasse), Gerbert en Arjan Luttikhuis respectievelijk 17e en 22e. Bart Uiterwaal was met zijn Mustang in de AvD-Tourenwagen- und GT Trophäe van de partij, maar in de kwalificatie en de race kreeg hij de vaart er niet in. Hij finishte als 41e. Lees meer over de races op Silverstone en de Nürburgring op Autosport.nl en in de aankomende editie van Retro Racing Magazine.
 

TC nieuws
Tijdens het NOF staken we ons licht op bij Haico van der Heijden van de TC om te vragen of er nog nieuwtjes waren. We stuitten gelijk op een nieuwigheid, twee blokjes die gebruikt worden om de bodemvrijheid te meten. Er vielen direct al enkele bolides door de mand! In samenwerking met de Leidse Instrumentmakerschool wordt een tooltje ontwikkeld om zonder de kop te lichten de cilinderinhoud te kunnen bepalen. Eind van dit jaar moet de gereed zijn. Ook bij de FIA in Parijs heeft men hier belangstelling voor! Haico is altijd benieuwd of er vanuit de rijders voorstellen of ideeën zijn om zaken te controleren. Zijn deur staat altijd open voor goede suggesties. Zijn doel is om in gezamenlijkheid te komen tot eerlijke klassen, zodat we allemaal onze hobby met plezier kunnen uitoefenen!

Lotus 49 First Drive 2.0 
Op 2 juni 1967 reed Jim Clark voor de eerste keer in de Lotus F1 type 49. Dat was vanaf garage Davids in hartje Zandvoort waar het toenmalige Lotus F1 Team was gestationeerd, naar het circuit. Dit jaar op 31 augustus om 18.30 uur rijdt de huidige eigenaar van deze type 49 R2, die dat bewuste weekend in 1967 ook de GP won, wederom van deze garage naar het circuit en vervolgens naar Bernie’s Beach Club aan zee. Classic Team Lotus organiseert daar een BBQ. Entree is alleen mogelijk als u op de gastenlijst staat. Bij aankomst wordt u een drankje aangeboden, maar het staat u vrij om tegen betaling verder gebruik te maken van de bar. Tijdens het eten vertonen we de film “Nine day’s in summer”, deze duurt 45 minuten, voorafgaand is er de mogelijkheid voor een vraag en antwoord sessie met het Team Lotus en Clive Chapman (zoon van Lotus oprichter Colin Chapman). De kosten voor deze absoluut unieke avond zijn € 49,- per persoon en er is zeer beperkt plaats. Als u interesse hebt om met één of meerdere personen te komen mail dat dan voor 20 augustus naar info@vanderkooisportscars.nl. De beschikbare plaatsen worden op volgorde van binnenkomst vastgelegd.


 

Delen
Partner
State of Art menswear
Hoogtepunt van het jaar
Historic Grand Prix
Vrienden van de HARC

HARC Journaal in RTL GP Magazine

In het HARC Journaal leest u prachtige verhalen over de historische autorensport van vandaag en toen.
Het HARC Journaal verschijnt tweemaandelijks in RTL GP Magazine.

HARC Journal