1. HARC NK 82-90
  2. Internationale historische strijd weer op punt van beginnen

Internationale historische strijd weer op punt van beginnen

Het NK HTGT, een van de historische raceklassen onder auspiciën van de HARC, gaat eind deze maand weer van start, op het hopelijk zonnige Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. Maar niet alleen ons nationale seizoen 2019 wordt op Paul Ricard geopend, ook het internationale. Waarna het een week later op Goodwood tijd voor de 77e Members’ Meeting.

Net als vorig jaar is het NK HTGT voor zijn seizoensopening gast van Masters Historic Racing, dat op Paul Ricard de aftrap doet voor zijn seizoen 2019. Het NK rijdt in twee klassen van Masters mee, de Masters Gentlemen Drivers en de Masters Pre-66 Touring Cars. Maar ook de andere drie Masters-grids zijn van de partij op de Paul Ricard Motors Cup, waarvan de organisatie in handen is van het Franse HVM Racing.

In het FIA Masters Historic Formula One Championship zullen we vele nieuwe gezichten en nieuwe auto’s zien, want de regerend kampioenen Nick Padmore en Greg Thornton keren niet terug om hun titel te verdedigen. Dat levert kansen op voor bijvoorbeeld de Italiaan Matteo Ferrer in de Ligier JS11/15. Nieuwe verschijningen zullen variëren van een McLaren MP4/1 voor Steve Hartley en een Osella FA1E voor Richard Hope. Charlie Nearburg heeft de Williams FW07C van kampioen Padmore overgenomen.

In het FIA Masters Historic Sports Car Championship keren veel bekende auto’s terug, van Lola T70 Mk3B tot Chevron B8 en B16. De kampioenen zijn er zeker weer bij: Julian Thomas/Calum Lockie in het post-65-kampioenschap en Keith Ahlers/Billy Bellinger in pre-65. Onze Nederlandse vertegenwoordiger Michiel Smits is er nog niet zeker van of hij zijn Lola T70 Mk1 inzet in de strijd tegen Ahlers/Bellinger. Hij richt zich dit jaar vooraf op HSCC F2.

Aston Martin is intussen hoofdsponsor geworden van de Masters Endurance Legends. Gaat dat extra auto’s opleveren? In ieder geval komt er boven op het reguliere programma een race in het ELMS-voorprogramma op Monza.

Het weekend van Paul Ricard is mogelijk het weekend van een harde Brexit, waardoor niet alle Britten het aandurven om naar Zuid-Frankrijk af te reizen. Maar wat zijn de gevolgen voor de 77e Members’ Meeting op Goodwood een week later? Komen op hun beurt de deelnemers van het Europese vasteland moeilijker het land in en uit? We zullen het moeten afwachten.

Vaste Nederlandse deelnemers als David Hart en Hans Hugenholtz zijn in ieder geval sowieso niet van de partij. Wel op het programma staan publieksfavorieten zoals de Gerry Marshall Trophy voor toerwagens uit de jaren zeventig, de Derek Bell Trophy voor F3-screamers, de Graham Hill Trophy voor pre-64 GT’s (een soort mini-RAC TT) en de Gurney Cup voor big-banger-sportscars. Nieuw zijn onder meer de Selwyn Edge Trophy voor Edwardians, de Betty Richmond Trophy (alleen voor Mini’s) en de Peter Collins Trophy voor sportwagens van 1948-’55. De demo’s gaan dit jaar over NASCAR, Le Mans-prototypes en de BMW M1 Procars.

Deel dit artikel

Sponsoring

Nog geen HARC lid?

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix

  • Ontvangst in HARC-hospitality

  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) RTL GP Magazine

  • Toegangskaart International Amsterdam Motorshow RAI, 3 t/m 7 april

  • Gereduceerd tarief Vrijrijden dagen tot € 80.-

  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen

  • Korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres 50%

  • Korting contributie als u nieuw HARC-lid aanbrengt vóór 12 maart 2019

  • 10% korting op HARC kleding