1. HARC NK 82-90
  2. Tropisch genieten op de Spa Summer Classic

Tropisch genieten op de Spa Summer Classic

De YTCC verzorgde weer twee bonte startvelden die elk maar liefst 3 races reden. De afdeling kanonnen en proto’s kende 3 verschillende winnaars: Peter Mücke in de schitterende historische Zakspeed Capri, Christian Nowak in een CN-Cobra kitcar en Stephen Nuttall in een moderne Caterham Supersport. Beste Nederlander was in alle drie de races Peter Brouwer in een Lola T88/90. Bij de “gewone” youngtimers was er geen kruid gewassen tegen Olly Bryant die een extreem rappe Morgan +8 bestuurde. Met rondetijden van 2:41 was hij een klap sneller dan de rest. Hij won race 1 en 2, de derde race was voor Gilbert Svensson in zijn Porsche 944, omdat Bryant ontbrak. De Nederlandse eer werd gered door Erik den Dekker, die zijn Porsche 944 Turbo naar twee podiumplaatsen stuurde.

Anthony Hancock vertrok van de pole in de eerste Historic Monoposto race, met zijn ex-Arie Luyendijk Lola T670 Formule 3. Hij leidde van start tot finish, maar Andrew Park (Reynard SF80) zat na 20 minuten maar 0,1 seconde achter hem en ook Tom Smith (Royale RP27) deed weinig voor hem onder. Met 50 auto’s aan de start was er volop actie voor de toeschouwers. Roel Mulder won de FF1600 klasse in zijn PRS RH02, voor Cedric Baeten in een Crosslé 32F. In de tweede race nam Park de leiding, maar Hancock stelde vlot orde op zaken, waarna de volgorde opnieuw Hancock-Park-Smith was en bleef. Roel Mulder won opnieuw de 1600-klasse, deze keer voor Silas Rauschen in een 77-er Van Diemen.

Het State of Art NK GTTC had weer bezoek van de Britse familie Rueben met hun ongehoord snelle TVR Griffith. Hans de Graaf (Porsche 911) en Ad van der Kroft (Morgan +8) waren de snelste achtervolgers, met daarachter een horde Ford Escorts. De Graaf deed zijn uiterste best in Race 1, zette zelfs de snelste ronde, maar viel uiteindelijk terug naar plek 5. Achter Rueben was de tweed plaats voor Rolf Nilsson in de Escort RS1600 en werd Marcel Frijlink derde in een soortgelijke Escort. Timo Span was de snelste bij de kleine auto’s in zijn Mini Clubman. In race 2 ontbrak de TVR en was het Nilsson die de leiding nam in zijn Escort. Ad van der Kroft nam het stokje over en hoewel Hans de Graaf zijn Porsche 911 als eerste over de meet stuurde, ging de overwinning naar Van der Kroft omdat de Graaf de track limits had overschreden. Hetzelfde deed zich voor bij de kleintjes, daar was het Jeroen Feijten die de grootste beker mee mocht nemen nadat Timo Span 5 seconden aan zijn broek kreeg.

Er was veel aandacht voor de Tourenwagen Legenden met een flink aantal DTM Mercedessen, twee DTM M3’s en een Alfa 155 ITC, plus vertegenwoordigers van de families Ludwig en Thiim. Qua race was het geheel echter niet erg interessant. Na 40 minuten hadden Klaus en Luca Ludwig de Alfa van Stefan Rupp op een dikke minuut gereden. Hans Hjelm was de enige andere rijder die nog in dezelfde ronde zat. Achteraan het 18 auto’s tellende veld bungelden een Fiat Ritmo, Alfa 33 en BMW E36 als opvulling. Een beetje een gemiste kans, want er waren tijdens de Summer Classic in andere klassen meer dan genoeg legendarische toerwagens te vinden. We zagen onder meer nog twee ex-DTM BMW M3’s, een Groep A 635, BTCC Nissan Primera en een Groep A Skyline GTR.

In het Catawiki NK HTGT won de Zweed Kaj Dahlbacka de eerste race in zijn ex-Campagne Corvette Grand Sport, voor Michiel Campagne in een Corvette Grand Sport. Andy Newall kwam niet verder dan de derde plaats in de Jaguar E-type en de Lotus Elans die de kwalificatie domineerden stelden teleur. Martin Bijleveld en Norbert Gross leverden een heftig gevecht in hun Ford Falcons, waarbij de Duitser uiteindelijk de CT10 klassewinst pakte. CT08 was voor Alex Korle die zijn Lotus Cortina concurrenten één voor één zag uitvallen en Bert Mets won de Mini klasse op dezelfde wijze. Oliver Douglas (Shelby Daytona), Roger Grouwels (Iso Rivolta) en Armand Adriaans (Corvette) vochten om de tweede plaats in GTS12. Alexander Schlüchter won GTS10 in zijn Lotus Elan en Erwin van Lieshout (Porsche 911) versloeg wederom alle MGB´s. De overige GT-klassen werden gewonnen door Nigel Winchester (Ginetta G4) en Dennis Bron (MGA twin cam).

Race 2 zag de revanche van de Lotus Elans. David Pittard haalde Dahlbacka in en passeerde hem voor de winst, Bob Stevens reed een mooie inhaalrace en veroverde de laatste podiumplaats. Oliver Douglas werd vierde en versloeg wederom Armand Adriaans en Roger Grouwels. In GTS11 hadden de MGB’s het rijk alleen, Niek van Gils won voor Egbert Kolvoort en Barbara Lambert. Winchester en Bron wonnen opnieuw hun klasse. Jaap van de Ende maakte een raketstart in de Ford Falcon en leidde de grote toerwagenklasse, maar werd lopende de race voorbij gestoken door Norbert Gross en Carlo Hamilton. Bert Du Toy van Hees won de 2-liter toerwagenklasse in een Lotus Cortina, voor merkgenoten Alex Korle en Basil Ball en Bert Mets was de enige overlevende Mini Cooper.

Klapstuk van het evenement was de 3 uursrace, het kleine broertje van de befaamde Six Hours, met 73 deelnemende équipes waaronder een flink contingent Nederlanders. Robert Hamilton en Donald Molenaar die het vorig jaar zo goed hadden gedaan moesten al na 8 ronden hun Marcos parkeren met een afgebroken Panhardstang. Bob Stevens was opgerukt van de 15e naar de 9e plaats toen de motor van de Lotus Elan het begaf. Een Hollands onderonsje werd uitgevochten tussen Armand Adriaans en Ad Verkuijlen, die 13e werden in hun Mustang, voor Roel Korsten/Tom Kuiper (Mustang) en het trio van Maarschalkerwaart/Campagne/Rappange (Corvette). De race werd gewonnen door Pittard en Wilson met een Lotus Elan. Beste Nederlanders en winnaars van hun klasse waren Sjoerd Peereboom en Jasper Izaks die knap 8e algemeen en 6e in pre’66  werden in een MGB.

Alle uitslagen vind je hier: http://spasummerclassic.alkamelsystems.com/

 

Deel dit artikel

Sponsoring

Nog geen HARC lid?

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix

  • Ontvangst in HARC-hospitality

  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) RTL GP Magazine

  • Toegangskaart International Amsterdam Motorshow RAI, 3 t/m 7 april

  • Gereduceerd tarief Vrijrijden dagen tot € 80.-

  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen

  • Korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres 50%

  • Korting contributie als u nieuw HARC-lid aanbrengt vóór 12 maart 2019

  • 10% korting op HARC kleding