Een compleet FIA-programma, alle grids van hofleverancier Masters Historic Racing en maar liefst 40 jaar aan F3-auto’s – dat zijn de belangrijkste kenmerken voor het programma van de Historic Grand Prix van 2020. Het groeiende aantal liefhebbers van de historische autosport komt daardoor ook komend seizoen volop aan zijn trekken als ze op 4 t/m 6 september 2020 afreizen naar het vernieuwde circuit van Zandvoort.

Net als in voorgaande jaren heeft Zandvoort een speciaal plekje in het hart van wereldautosportbond FIA, want het circuit in de duinen is straks voor de derde keer op rij decor voor de FIA Historic Formula 3 European Cup, de eenmalige wedstrijd om de eer van beste coureur van Europa in F3-bolides van 1971 t/m 1984. Ook het FIA Masters Historic Formula One Championship en het FIA Masters Historic Sports Car Championship zijn traditiegetrouw van de partij, net als op alle acht voorgaande edities van de Historic Grand Prix. Toch is dat deze keer extra bijzonder, want de FIA heeft beide kampioenschappen gecomprimeerd tot slechts drie ronden: Silverstone, Spa en… Zandvoort! Deze kalender-ingreep van de FIA zal ongetwijfeld leiden tot gezonde inschrijvingslijsten voor beide klassen.

Naast het FIA Masters Historic Formula One Championship is er tijdens de Historic Grand Prix van 2020 een breed scala aan aanvullende formuleklassen actief. Publieksfavoriet Historic Formula 2 – vorig jaar met een recordaantal auto’s – is er komend seizoen opnieuw bij, terwijl op veler verzoek twee F3-kampioenschappen hun comeback maken: niet alleen de 500cc F3’s uit de jaren veertig en vijftig zijn weer aanwezig, ook de 1000cc-‘screamers’ van eind jaren zestig zijn terug op het programma. Dat betekent dat Zandvoort maar liefst vier decennia Formule 3 over de vloer heeft.

Dat het grootste historische autosportevenement van Nederland het komend seizoen voor het eerst plaatsvindt op het vernieuwde circuit van Zandvoort, zal niemand zijn ontgaan. Dat is de reden waarom Masters Historic Racing nu ook zijn Aston Martin Masters Endurance Legends naar Nederland meebrengt: prototypes en GT’s die van 1990 tot 2015 deelnamen aan Le Mans en aanverwante kampioenschappen zoals de ELMS en de ALMS. Deze uiterst snelle machines van recente historie leggen daarmee de link met het moderne heden.

Masters Historic Racing én mede-organisator HARC leveren intussen weer een overvloed aan historische GT’s en toerwagens aan het programma. Met de Gentlemen Drivers en de Pre-66 Touring Cars verzorgt Masters het aanbod van GT’s en toerwagens tot 1966, terwijl de HARC met het NK GTTC de bouwjaren 1966 t/m 1981 voor zijn rekening neemt.

Deel dit artikel