27-28 mei: TKH Historic Zandvoort Trophy i.c.m. Nationaal Oldtimer Festival
Racen in een clubsfeer
Mogen we het concept een beetje Brits noemen? Een race-evenement in combinatie met een klassiekerfestijn, waar een typisch clubsfeertje heerst. Noteer 27 en/of 28 mei in de agenda en kom benzinedampen inhaleren tijdens de TKH Historic Zandvoort Trophy en het Nationaal Oldtimer Festival, georganiseerd door de HARC en 402 Automotive.
Aan de overzijde van de Noordzee kun je de hele kalender rond wel evenementen van dit kaliber bezoeken. In Nederland is het uniek: een algemeen oldtimertreffen waar competitie als een rode draad door het programma loopt. Sterker nog, daar ligt het fundament. De HARC voert het fraaie kunstje alweer voor de 46e keer op en daarmee mag de Historic Zandvoort Trophy zich het langst bestaande historische race-evenement van ons land noemen. Het schrijft dus elk jaar weer een beetje meer geschiedenis en het gouden jubileum ligt inmiddels niet zo ver meer bij ons vandaan. Als vaste partner treedt tegenwoordig 402 Automotive naar voren, die op zaterdag 28 mei het Nationaal Oldtimer Festival optuigt. Dat trekt volgens deze organisatie meer dan duizend klassiekers naar de paddock van Circuit Zandvoort, tezamen met hun eigenaren en bijbehorende verenigingen. Daarmee ontstaat als vanzelf een onvervalst clubsfeertje met een prettig lage drempel.
Fijnproevers
Ondertussen geeft de HARC volop invulling aan het raceprogramma. Dat begint op vrijdag 27 mei al met Vrij Rijden, dat steevast de meest verrassende auto’s van allerlei pluimage trekt, waaronder absolute exoten, witte raven en snerpende formulewagens. De echte fijnproevers genieten daar met alle zintuigen. Tussen deze ‘stuururen’ door voltrekken zich de vrije training van het NK GTTC en de kwalificatie van Triumph Competitions & British HTGT, die hun wedstrijden op zaterdag beleven. Dan wordt het volle bak voor het NK HARC 82-90, dat vroeg in de ochtend de tijdtraining afwerkt, gevolgd door drie races in de loop van de dag. Je vraagt je bijna af hoe 402 Automotive het nog weet klaar te spelen om in dat drukke programma tijd in te ruimen voor drie algemene oldtimerparades, waarvan twee op snelheid. De organisatie heeft bovendien driemaal een gaatje gevonden om respectievelijk een legioen BMW’s, Citroëns en Saabs de baan op te laten gaan. De laatste in het kader van een belangrijk jubileum: het eigenzinnige Zweedse merk werd 75 jaar geleden gesticht en staat daarom in het zonnetje tijdens het Nationaal Oldtimer Festival.
Hevige bemoeienis
De deelnemers aan de drie verschillende raceklassen slijpen de messen. Zo weten de Porsche 911-piloten in het NK GTTC dat de tot de tanden bewapende Fords Escort in hun nek zullen hijgen. Terwijl iedereen hoopt op mooi weer, beginnen de Mini-mannen juist te grijnzen als het regent, want dan kunnen zij hun slag slaan. Reken ook op hevige bemoeienis van felle rakkers als een BMW 2002, een Alfa Romeo Bertone en een Simca 1000 Rally met een sterke voorkeur voor dwarsgaan. Bij het NK HARC 82-90 hebben in aantallen gerekend de E30’s uit Beieren en de Mazda’s MX-5 veel in de melk te brokkelen, maar er duiken altijd wel bolides op die de zaken even flink komen opschudden, zoals een temperamentvolle Alfa Romeo 75 en een uitgebalanceerde Porsche 944. Het deelnemersveld van deze snelgroeiende klasse tikt inmiddels ruimschoots de dertig aan. Internationaal gezelschap vinden we bij de Triumph Competitions & British HTGT, waar technische vrijheden er zomaar voor kunnen zorgen dat de gevreesde TVR’s klop gaan krijgen van Triumphs TR en MG’s. De B’s van de familie Van der Wal en de A’s van de familie Rozema, bijvoorbeeld. Hier persen teams met oprechte liefde voor Engelse klassiekers alles uit klassieke mechanische tuning en binden zij met elkaar een weergaloze strijd aan.
Kosteloos bezoeken
Er staat eind mei weer een fijn feestje voor de deur met de TKH Historic Zandvoort Trophy en het Nationaal Oldtimer Festival. HARC-leden kunnen beide dagen uiteraard kosteloos bezoeken en wie slim is, meldt zijn eigen klassieker even aan voor een gratis showautoticket via de website www.nationaaloldtimerfestival.nl. Dat geeft meteen recht op een ereplekje op de paddock, wellicht tussen soortgenoten in een clubomgeving. Precies het sfeertje waarvan we allemaal zo houden, nietwaar?