Gijs van Lennep - beschermheer van de HARC

 

De HARC is trots dat we één van Nederlands beroemdste coureurs, tweevoudig Le Mans-winnaar Gijs van Lennep, als beschermheer hebben.

Zijn eerste races reed Gijs van Lennep in een oude VW Kever. Zijn rijden viel op en daarom werd hij al snel geselecteerd voor het Racing Team Holland. Dat opende deuren, zowel in de éénzitters als in de sportwagenracerij. In de Formule 1 was Gijs vier jaar actief en behaalde hij 2 WK-punten. Hij werd bovendien in 1972 Europees kampioen in de Formule 5000. In de sportwagenracerij was Racing team Holland actief met Porsches. Gijs werd opgemerkt en al in 1967 reed hij enkele races voor het fabrieksteam. Le Mans bleef echter lange tijd een droom. In 1970 kreeg hij eindelijk zijn kans als vaste rijder van het Finse AAW team. Van Lennep kwalificeerde de brute Porsche 917 als 11e. Tijdens de drijfnatte race maakte hij indruk, om 10 uur ’s avonds lagen ze derde algemeen. Helaas gleed zijn teammaat David Piper toen van de baan, maar bij Porsche hadden ze het nu begrepen. In 1971 vormde Van Lennep een team met Helmut Marko in een fabrieks-917. Zij wonnen de race met een afgelegde afstand van 5335 kilometer, een record dat pas in 2010 zou sneuvelen. Gijs boekte nog vele successen met Porsches. Met Herbert Müller won hij de Targa Florio en reed hij tweemaal Le Mans. In 1973 was de opdracht om zo hard mogelijk te rijden om de prototype 911 RSR tot het uiterste te testen. Hij bleek niet stuk te krijgen, ze finishten als vierde. In 1974 werden ze zelfs tweede in hun aangepaste 911, en dat terwijl ze vijf uur lang alleen in de vierde versnelling hadden gereden. 1975 was weer een mooi jaar met een overwinning in de GT-klasse en de vijfde plaats algemeen. Het had Gijs’ laatste Le Mans zullen zijn, maar Porsche stelde voor het nog één keer te doen, samen met Jacky Ickx. Hoe dat afliep is bekend, in 1976 trad Gijs toe tot het selecte groepje van multiple winnaars toen hij samen met Ickx opnieuw de hoogste trede van het podium mocht beklimmen. Ook als ex-coureur bleef Gijs van Lennep actief in de autosport, onder andere als coördinator van de VW Golf GTI Cup. Daarnaast was hij een gewild instructeur, hij heeft duizenden mensen lesgegeven in wagenbeheersing tijdens de Audi quattro en Porsche Driving Experiences. Vandaag de dag is hij nog steeds een enthousiast ambassadeur van de autosport.

Vrienden van de HARC

Sinds 1996 organiseren wij grootschalige, thematisch ingestelde auto-evenementen. Inmiddels zijn er dat zo’n twintig per jaar, waarvan ongeveer de helft zich afspeelt op de circuits in Zandvoort en Assen, aangevuld met indoor en andere locaties. Het concept houdt in dat wij petrolheads bij elkaar brengen en de eigenaren van bijzondere auto’s op een voetstuk plaatsen. Qua planning kunnen we flexibel schakelen, zeker doordat we met onze database een doelgroep van 150.000 mensen bereiken.”

Vanwege de drukke evenementenkalender kom ik zelf niet aan racen toe, maar ik heb een voorliefde voor klassieke auto’s en veel respect voor mensen die er de competitie mee aangaan. Samen met de HARC organiseren wij de Historic Zandvoort Trophy, waarbij we elkaar qua invulling van het weekend versterken. Deze club voorziet al tientallen jaren in een behoefte, dat bewijst het hoge ledental wel.
Enerzijds ontwikkelen wij applicaties voor bedrijfsspecifieke processen, anderzijds richten we ons op business intelligence-oplossingen, die gegevens verzamelen uit de diverse softwarepakketten bij de klant in het systeem. Door deze bronnen aan elkaar te koppelen verkrijg je heel snel waardevolle informatie. Op basis daarvan kan de onderneming haar processen optimaliseren. Tot de klantenkring behoren veel farmaceutische bedrijven en financieel dienstverleners.”

“Feitelijk kwam ik via de software in contact met de HARC, die een nieuw systeem van ons gaat testen voor het organiseren van evenementen, dat QControl heet. De autogekte zit er bij mij al in sinds ik als jongetje in de Alfa Romeo-garage van mijn opa rondliep. Ik bezit nu zelf een collectie youngtimers en wil zeker mijn racelicentie behalen. NK 82-90 met een BMW E30, dat lijkt me wel wat.

Nog geen HARC lid?

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix

  • Ontvangst in HARC-hospitality

  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) RTL GP Magazine

  • Toegangskaart Day1 / World of Cars, Jaarbeurs Utrecht, 18 t/m 20 december 2020

  • Gereduceerd tarief Vrijrijden dagen tot € 80.-

  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen

  • Korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres 50%

  • 10% korting op HARC kleding