Belcar Historic: Qvick steelt de show, Kuijl wint de race

20

Het St. Paul-ERU Raceteam was nadrukkelijk aanwezig tijdens de twee wedstrijden om de Belcar Historic Cup. In de kwalificatie werd de eerste startrij geclaimd door Wim Kuijl in de Ford Capri en Tim Kuijl in de BMW E36. Dieter Kuijl liet deze keer verstek gaan, hij concentreerde zich op de Aston Martin DB4 waarmee hij uitkwam in de Masters Gentlemen Drivers. De meest opvallende auto in het Belcar Historic veld was de BMW 320 E21 in Groep 5 uitvoering, de auto waarmee Manfred Winkelhock in juli 1979 de Zandvoortse race om het Deutsche Rennsport Meisterschaft won. Vandaag wordt deze bestuurd door de man met de toepasselijke naam Erik Qvick. In ’79 won Winkelhock sensationeel van de Zakspeed Turbo Capri’s. Dat lukte Qvick helaas niet, Wim Kuijl domineerde beide wedstrijden in zijn atmosferische Ford Capri. Tim Kuijl en Erik Qvick streden in beide manches om de tweede plaats. In race 1 ging die naar Qvick en werd Samuel Verheggen derde in de DTM Mercedes 2.5-16. In race 2 wist Tim Kuijl de uiterst brede Schnitzer BMW te passeren om de tweede plaats zeker te stellen en werd Qvick derde.

Het Belcar-veld omvatte een prachtige staalkaart van historische racers uit de jaren ’70, ’80 en ’90 waar het publiek met volle teugen van genoot. Het geluid van de zesclinder Cosworth GAA’s in de twee St. Paul-ERU Capri’s klonk als muziek in de oren en werd qua volume alleen overtroffen door de brullende Mazda RX-3 van Gust van Haelst. De Nederlanders lieten zich niet onbetuigd in dit gebeuren, al konden ze niet meedoen om de ereplaatsen. We zagen Frits Campagne met de Volvo 240 Turbo, Coen Vink in zijn Juma “Coenos” BMW 528, Jasper Izaks in zijn Citroën Cup Saxo, Ton van Kuyk in de Alfa Giulia en natuurlijk Vick Schuijlenburg in haar Porsche 944.

Volledige uitslagen:

https://getraceresults.com/Results/organisator/2025?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Historic+Grand+Prix