Een ouderwetse Spa Classic betekent ook een kletsnatte Spa Classic – en daarvan was deze editie weer eens sprake, maar gelukkig niet voortdurend. In de royaal gevulde velden waren vele Nederlanders actief, die zich doorgaans uitstekend manifesteerden, al zat het niet altijd mee. Samen met Bram Bontrup maakten David & Olivier Hart er een drieslag van voor DHG Racing, terwijl ook Jeroen Bleekemolen zich meermalen van voren liet zien.
Ruim 50 auto’s verschenen er aan de start in CER1, waarin het klassieke Le Mans-tijdperk van eind jaren zestig en begin jaren zeventig wordt vertegenwoordigd. De Ferrari 512M van David & Olivier Hart vertrok van pole, maar na vier ronden was het afgelopen.
Ook de Pescarolo C60 van de Harts mocht niet in glorie baden, want de auto kon niet eens aan de LMP/GT1-wedstrijden van de Endurance Racing Legends beginnen. Dat gold helaas evenzeer voor de Lotus Elise GT1 van Mike & Loris Hezemans. Zo moest de Nederlandse eer worden verdedigd door de Marcos Mantara LM600evo van Cor Euser/Jeroen van den Heuvel en de Dodge Viper GTS-R van Mathijs Bakker/Joshua Kreuger. Euser/Van der Heuvel werden in de eerste race vierde in hun klasse, Bakker/Kreuger achtste. In een flink gereduceerd veld gingen alleen Euser en Van der Heuvel de volgende dag van start, om als achtste algemeen en vijfde in hun klasse te finishen.
In de ‘Porsche v Ferrari Challenge’ waarmee het GT2-deel van de Endurance Racing Legends aardig kan worden omschreven, behaalden Jeroen Bleekemolen en Tim Pappas op zaterdag een vijfde plaats in hun 993 GT2 Evo, om op zondag als achtste te eindigen.
Het team van de Harts had meer geluk in de Classic Touring Challenge voor toerwagens tot 1966. De Mustangs van Bram Bontrup/Olivier Hart en Bas Jansen dicteerden daarin het tempo, samen met het exemplaar van John Spiers/Nigel Greensall. Straffen gooiden de uitslag na afloop op z’n kop, zodat Spiers/Greensall hun zege verloren aan Bontrup/Hart, terwijl Jansen zijn tweede plek kwijtraakte en als zesde werd geklasseerd.
Ook bij de nieuwe toerwagens van de Heritage Touring Cup ging het de Harts uitstekend af. In de door Vink Motorsport fraai opgebouwde BMW 3.0 CSL wonnen David & Olivier Hart op zaterdag, om op zondag tweede te worden achter de Capri RS3100 van Maxime Guenat, die ze de vorige dag nog hadden verslagen. Op zaterdag bereikte Olivier Hart met nog vier ronden te gaan de kop, maar de dag erna moest hij van verder komen en kwam hij ronden tekort.
In de Sixties Endurance-avondrace voor GT’s tot 1966 maakten de Harts er een drieslag van. Bram Bontrup excelleerde opnieuw in de regen om samen met Olivier Hart de concurrentie op ruime afstand te rijden in hun reguliere Cobra. De solo rijdende Bas Jansen voegde daar een uitstekende negende plaats aan toe in de andere Cobra. Armand & Sam Adriaans eindigden met hun Shelby Mustang GT350 als 37e in een veld met ruim 50 auto’s. Drie plekjes daarachter finishten Anthony Schrauwen en Jan Gijzen in hun Austin Healey 3000. Ook hier konden de Hezemansen niet vertrekken met hun Bizzarrini 5300 GT.
In de Porsche 2.0L Cup viel volop Nederlandse aanwezigheid te noteren. Niemand kon Olly Bryant bijhouden, maar Robert & Bart ‘State of Art’ Westerman kwamen er met hun derde plaats en de klassewinst toch aardig in de buurt, net voor Jeroen Bleekemolen in de auto van Tim Pappas. Beide auto’s moesten van ver komen: de Westermannen vanaf de 15e plek, Bleekemolen zelfs vanaf de laatste plaats. Ook Erwin van Lieshout weerde zich uitstekend – met zijn SuperSixties-streamer nog op de voorruit verdedigde hij knap zijn zevende plaats. David Verzijlbergen vergezelde Jürgen Westphal naar de 16e plaats.