Jeroen Eijsten, Klasse Coördinator NK HARC 82-90, kijkt terug op een geslaagde Vrij Rijden Dag.
Het zou de warmste dag van de week worden afgelopen vrijdag. Ideale omstandigheden voor een nieuwe editie van Vrij Rijden georganiseerd door de HARC. Maar liefst 125 deelnemers hadden zich aangemeld. Ondanks de corona maatregelen verliep het proces van inschrijven en keuren weer soepeler dan vorige keer. Goed te zien dat het bestuur van de HARC ieder event evalueert en gerichte verbeteringen doorvoert.
Om half tien mocht ik de baan op. In een vol veld met de meest bijzondere auto’s om mij heen tijdens de eerste sessie vooral proberen om ‘het gevoel’ weer te krijgen. Best lastig omdat mijn MX5 snel is in de bochten en langzamer op de rechte stukken waardoor je soms rondenlang met andere deelnemers stuivertje aan het wisselen bent.
Maar wat is er leuker dan achter een prachtige geprepareerde Mini rijden die vol driftend iedere bocht aanvalt. Of samen met de Golf GTI die ik als kind nog heb bewonderd in de cupwedstrijden eind jaren ‘70. En wat te denken van de Porsche 914 die door Porsche specialist Michael Siemerink helemaal zich is bedacht en gebouwd. Best leuk om daar een paar ronden mee te stoeien. Maar met mijn 130 pk was het een ongelijke strijd tegen de ruim 300pk die de 914 heeft.
In de pauzes was er alle tijd om met andere deelnemers bij te praten en ervaringen uit te wisselen. Genietend van de zon en een goede kop koffie. In deze volgende sessies heb ik de datalogger gemonteerd om echt te proberen snellere tijden te rijden. Tip van de experts was om te proberen mij te focussen op een paar bochten en daar te proberen tijd te winnen door de grens op te zoeken. En dat werkte heel goed. Wederom het bewijs dat snelle rondetijden ook echt een gevolg zijn van heel veel oefenen, data analyseren en (durven te) proberen.
Ondertussen was de volgende generatie Eijsten bezig om snelle tijden te zetten op de simulator die speciaal voor dit event was neergezet. Met speels gemak zette Daan snelle tijden neer met een Alfa GTA en mocht hij einde van de dag een beker mee naar huis nemen. De nieuwe generatie komt eraan!
En dan die blaren (…) Door de lange stints werd mijn MX5 zo warm dat ik dikke blaren aan de zijkant van mijn voeten als aandenken aan deze Vrij Rijden dag heb meegenomen naar huis. Maar zoals Michael van der Heijden nuchter opmerkte: ‘echte coureurs hebben altijd blaren, daar moet je maar aan wennen…’ Weer wat geleerd. En dank aan Paul Sluiters van Sluitersfotografie.nl voor de prachtige foto’s. Toch een fijner aandenken dan een dikke blaar.