Fast Seventies Fun op de Nürburgring

18

Fast Seventies reed op de ’Ring weer samen met de British HTGT Competition. Met 48 auto’s was het niet alleen volle bak, maar ook glibberen en glijden tijdens de natte qualy. Geert Boels en Marnix Dierick wisten de meeste grip te vinden en claimden de eerste rij in hun Ford Escorts.1000011559Tijdens de eerste race was de baan droog en het was verrassend Philippe Vermast in zijn kleine Lotus Elan die de leiding nam, met Cees Lubbers in de BMW CSL en Hans de Graaf in de Porsche in zijn kielzog. Cees en Hans waren sneller, maar het lukte ze niet om de Lotus te passeren. Lex Proper zorgde voor opwinding door in de Mercedes Arena een enorm rookgordijn neer te leggen. Het was maar een kleine lekkage en er kwam geen olie op de baan. Een korte safety car periode om een gestrande MG weg te slepen zorgde voor spannende momenten bij Christoph Braune in zijn kleine Midget, Hij zat namelijk knel tussen de safety car en de kop van het veld, maar de herstart verliep gelukkig goed. Even later was het De Graaf die Lubbers passeerde en vervolgens ook Vermast, waarna Lubbers er ook langs wist te komen. Lubbers moest hard trappen om bij de Porsche aan te haken. Dat duurde helaas maar kort, de Beierse zes-in-lijn hield ermee op en Cees moest de auto aan de kant zetten in de Bit-Kurve. De Graaf had nu wat lucht en stuurde zijn Porsche naar een verdiende overwinning, terwijl Vermast alles in het werk stelde om Marcel Frijlink in zijn Escort RS achter zich te houden, met succes. Uiteindelijk ging de derde plaats naar Gerd Rijper met de Porsche RSR, met Geert Boels als snelste Escort rijder op P. 4. Onno Vlaanderen was met zijn Davrian de Mini’s te snel af en zoals vaak was Timo Span de snelste van de achtervolgers. Het was leuk om weer een paar Simca’s in actie te zien, we zagen Pascal Grymonprez in een Rallye 2 in gevecht met Klaas Span in de Mini Cooper S Mk. 1, terwijl de unieke Groep 5 versie van Jeroen Feijten als altijd veel belangstelling trok. Bij de MG’s ging de winst naar Kees Rozema, nipt voor Roland Blum en Nicolas Jaekel.1000011457

Race 2 op zaterdagmiddag was uitermate spannend. Bij de rollende start meldden John Wolfe met de TVR Tuscan en Thijs van Gammeren met de Ford Falcon zich vooraan, beide gebruik makend van de power van hun V8 motoren. Maar bij het uitkomen van de Mercedes-arena was het Hans de Graaf in de Porsche die de leiding had, met Philippe Vermast in de Lotus Elan erachter. Daarna volgde een kluwen bestaande uit Wolfe, Van Gammeren, Marcel Frijlink met de Escort RS1600 en Gerd Rijper in de Porsche RSR. Iets verderop was het Timo Span met de Mini Clubman die Onno Vlaanderen in de Davrian dichterbij zag komen. Ook Jeroen Feijten was goed onderweg in de Simca Turbo. Er volgde een kort intermezzo van de safety car, veroorzaakt doordat Michael Germann zijn Elva Courier op een wel heel onhandige plek naast de baan parkeerde. Toen de groene vlag werd gezwaaid, was het Wolfe met de TVR die de derde plaats pakte. Even later lag hij tweede, want Vermast zakte langzaam terug en zag ook Rijper en Frijlink voorbijkomen. De kaarten waren nu bijna geschud, maar het was nog niet klaar. Hans de Graaf had overwinning nummer twee in de pocket, maar het was Frijlink die de tweede plaats wegsnoepte voor Rijper en Wolfe. Onno Vlaanderen wist opnieuw Timo Span te verschalken en bij de MG’s was de winnaar deze keer Stefan Rozema, met Roland Blum en Nicolas Jaekel weer op de plaatsen twee en drie.1000011463Bij de start van Race 3 was het weer Wolfe met de TVR Tuscan die het snelste weg was, en opnieuw Hans de Graaf die direct orde op zaken stelde met de Porsche. Daarachter was het dringen, met Marcel Frijlink in de Escort, Philippe Vermast in de Lotus, Lex Proper en Gerd Rijper in Porsches, Freddy van Sprundel in de Escort twincam en Felix Feltes in de Lotus Elan. De Graaf sloeg een gaatje, Wolfe en Frijlink hielden elkaar bezig in gevecht om plek twee en hetzelfde gold voor Vermast en Rijper om p.4. Jeroen Feijten had de turbodruk weer wat verder opgedraaid en reed de top-10 binnen, terwijl Onno Vlaanderen met de Davrian de Mini concurrentie bestaande uit Franz Durrer en Carst Span op afstand hield.

De hitte maakte nogal wat slachtoffers en zodoende werd de safety car ingezet om enige gestrande auto’s weg te slepen. Jammer voor De Graaf, die zijn moeizaam opgebouwde voorsprong zag verdwijnen. Hij liet zich echter niet gek malen en won ook de spint naar de finish over één ronde. Frijlink werd tweede en Wolfe derde. Vermast verschalkte Rijper voor P.4 en daarachter volgden van Sprundel, Feijten en Feltes. Jan-Willem Oosterhagen was na twee keer pech als 37-ste gestart en lag toen de safety car erin kwam op plek 12. Hij maakte mooi gebruik van de neutralisatie om aan te sluiten en pakte op de valreep nog een top-10 klassering. Onno Vlaanderen maakte het 3 uit 3 in de kleine klasse en Stefan Rozema won wederom bij de MG’s, voor Rene Grüter en Nicolas Jaekel.

Volledige uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2025?evenement=ADAC+Racing+Weekend&race=ADAC+Racing+Weekend+N%c3%bcrburgring

Over twee weken racet Fast Seventies alweer, op het circuit van Zolder. Er is nog plek, wil jij meedoen met je pre-’82 bolide (mag ook pre-’66 zijn!), neem dan contact op met Willem Mank: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..