Het was een mooie dag, de zaterdag van de HGP. We zoomen in op de monoposto's en de beide NK's.
Het was een mooie dag, de zaterdag van de HGP. We zoomen in op de monoposto's en de beide NK's.
De eerste race van de zaterdag was die voor de Historische Monoposto’s. Bij de rollende start was er wat onduidelijkheid, normaal mag je inhalen op het moment dat het licht op groen gaat, maar op Zandvoort mag het pas vanaf de startlijn. Dat had niet iedereen meegekregen en dus waren er enkele jumpstarts. Oude tijden herleefden in de FF1600 klasse, met een vloot Crosslé’s 32F, van Diemens en de vers gerestaureerde Royale RP29 waar Cor Euser in 1981 de Europese titel mee behaalde. De spectaculairste rijder was Matthew Wrigley die zijn Merlyn Mk. 11 op de grens van de grip de bochten in gooide, maar het was oude rot Roel Mulder die met zijn strakke rijstijl de klassewinst naar zich toetrok in de PRS RH02. Mulder pakte tevens de derde podiumplaats achter de ongenaakbare Marcel Biehl in zijn Ralt RT1 Formule 3 en Kees van der Wouden in de Royale RP30 Formule Ford 2000.
Het Toyo Tires NK HARC 82-90 kon bij zijn debuut op dit evenement meteen kennismaken met een traditie van de Historic Grand Prix: de onverwachte regenbui. Tegen de tijd dat de race van start ging was het alweer droog, maar de baan was nog nat en het verse F1 asfalt droogt minder snel op dan men gewend was. De deelnemers in de klassen die niet op een éénheidsband rijden moesten dus een keuze maken, en degenen die voor slicks kozen waren zeker in het begin in het nadeel. Verder draait het op zo’n verraderlijke baan vooral om stuurmanskunst. Die had polesitter Jan van Elderen in voldoende mate in huis om zijn krachtige Ford Sierra Cosworth in toom te houden en de race gemakkelijk te winnen. Nog indrukwekkender echter waren de stuurmanskunsten van Kees Rozema, veelvuldig winnaar in de MG Competitions en met zijn MGA - de oudste auto in het veld, met een bouwjaar ver voor 1982 - zeer rap onderweg op het gladde asfalt. Hij bond de strijd om de tweede plaats aan met Sander Roest in de Porsche 944 Turbo. Pas nadat de Safety Car het veld weer bij elkaar had gebracht en de baan verder opdroogde moest hij Roest laten gaan en ook Erik den Dekker (Porsche 944) voor zich dulden. Pieter Bikker was de vertrouwde winnaar in de CT22 klasse met zijn BMW, maar bij de Mazda’s ging de winst naar Theo Plichta die in de één-na-laatste ronde David Koh wist te verschalken. Niek-Jan Steehouwer pakte de winst in de CT17 in zijn Porsche 944 en Don Wolfrat (BMW 325) was iedereen te snel af in T22.
Het RECO NK GTTC kende een record aantal deelnemers. Filerijden was het nog niet, maar de drukte op de baan zorgde wel voor wat incidenten, zelfs in de kwalificatie al. Ook hier was de startprocedure niet tot iedereen doorgedrongen, maar liefst 11 rijders kregen een tijdstraf wegens inhalen voor de streep. Tegen de Escort RS1800 van Heinz Schmersal was geen kruid gewassen, terwijl de tweede plaats vast in handen was van Hans de Graaf in de Porsche 911. Om de derde plek was volop strijd, Michael Nolte in de Opel Ascona moest hem al snel opgeven, waarna Manfred Pledl (Ford Escort) hem overnam, op de voet gevolgd door een groepje bestaande uit Lex Proper (Porsche 911), Eric Mestdagh (BMW CSL) en Jan-Willem Oosterhagen (Ford Escort). In de kleine klasse was Jeroen Feijten in de Simca Rally de snelste man, maar om als eerste te finishen moet je eerst… Precies, de Simca viel uit en zodoende was Timo Span in de Mini Clubman de winnaar, op de hielen gezeten door Luca Schröder in een VW Derby. Het was een geweldige race, maar hij duurde helaas maar 5 rondjes. Freddy van Sprundel verloor een wiel in de Tarzanbocht en dat was aanleiding om de Safety Car naar buiten te sturen. Na twee langzame ronden was 75% van de race verreden en werden de gele vlaggen vervangen door rode. Netto racetijd: een minuut of 10. Jammer voor het publiek en erg unfair tegenover de rijders die immers betaald hadden voor een race van 25 minuten. Als we dan toch historisch aan het racen zijn: wat is er mis met direct een rode vlag en een herstart over de resterende 15 minuten, zoals we dat vroeger deden?
Foto: Rudolf Dieben. Meer foto's binnenkort op de site en nu al op Facebook: https://www.facebook.com/historischeautorenclub
Alle uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2020?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Historic+Grand+Prix+2020