De HARC is het jubileumjaar 2025 begonnen met een goedbezochte nieuwjaarsbijeenkomst, waarop vrijwilligers en kampioenen werden geëerd en de deelnemers van het NK HARC 82-90 werden geïnformeerd over het komende seizoen.
Gastheer van de bijeenkomst was deze keer NK HARC 82-90-deelnemer Marcel Stroetenga van Van Poelgeest BMW & Mini in Heemstede. Bij de ingang verwelkomden twee klassieke BMW’s de bezoekers, waarna binnen de E30 325i van Stroetenga de eerste auto was die in beeld verscheen. Wat van de nieuwste BMW-modellen waren tijdelijk verplaatst om ruimte te creëren voor een receptie waar meer dan 100 bezoekers op afkwamen: deelnemers aan het NK HARC 82-90, geïnteresseerden die meer wilden weten over het NK, en de vele vrijwilligers die opnieuw een seizoen historische autosport voor de HARC mogelijk hadden gemaakt.
Een deel van die vrijwilligers van de HARC was verantwoordelijk voor de royale hoeveelheid smakelijke versnaperingen op de bijeenkomst. Zij werden daar terecht voor gehuldigd, maar ze waren niet de enigen. HARC-voorzitter Onno Vlaanderen en HARC-secretaris Donovan Wolfrat bedankten uitvoerig de mensen die zich in 2024 opnieuw hebben ingespannen voor de HARC: van de tijdwaarneming en wedstrijdleiding tot de media en de toeleveranciers en sponsors. Wanda van Wijk kreeg als afscheidnemende vrijwilliger extra aandacht, waarna het tijd was om de Vrijwilliger van het Jaar bekend te maken. Dat werd Caroline Wirken, die de wisselbeker mocht ontvangen uit handen van de familie Warmenhoven, die vorig jaar de Vrijwilligers van het Jaar waren. Michel Groen van Molenaar Autosport werd vervolgens in het zonnetje gezet als Assistent van het Jaar, vanwege de onvermoeibare inzet waarmee hij niet alleen zijn eigen auto’s prepareert maar ook diverse ‘tegenstanders’ uit de brand helpt.
Klassecoördinator David Koh deed deze middag ook de plannen en voornemens voor het NK HARC 82-90 uit de doeken. Dat was niet alleen interessant voor de deelnemers, maar ook voor iedereen die erover denkt om dit jaar of volgend jaar mee te doen. Koh vertelde samen met TC-hoofd Haico van der Heijden dat er dit jaar extra inspanning wordt geleverd ten aanzien van het historisch technisch paspoort (HTP) en – als een HTP niet mogelijk is omdat de auto destijds niet is gehomologeerd voor competitie – de historic car pass (HCP). De ideale situatie is om los van de invitatieauto’s en eerstejaarsauto’s alle auto’s onder HTP of HCP te laten rijden. De HARC gaat er met de deelnemers hard aan werken om dit jaar ook de laatste ontbrekende paspoorten tot stand te brengen.
Samen met HARC-secretaris Wolfrat was Koh zeer transparant over de kosten van het kampioenschap, met name in het licht van de sterk stijgende baanprijzen. Een overzicht van de jaarbegroting met de kosten per circuit maakte veel duidelijk. Kostenbeperking staat daarom hoog op de prioriteitenlijst van de HARC, een doel dat moet worden bereikt door groei in het aantal deelnemers en een toename in de hoeveelheid package deals. Zo zijn de kosten per deelnemer beter in de hand te houden. Vooralsnog ziet de toestroom er gunstig uit, zodat de kosten voor trouwe deelnemers in 2025 niet tot nauwelijks hoger worden dan in 2024.
Koh benadrukte de saamhorigheid binnen het deelnemersveld waarvoor het NK HARC 82-90 bekendstaat, alvorens nog eens door de kalender te lopen en te wijzen op het belang van het bevestigen van de juiste sponsorstickers – mede door de sponsors blijven de kosten tenslotte binnen de perken. Later op de middag volgde de prijsuitreiking van het kampioenschap, waarover in een apart bericht meer.
Op 27 maart gaat de HARC op het circuit van start met de eerste Vrij Rijden van het jaar, maar al veel eerder vindt de volgende HARC-activiteit plaats: op 31 januari is het tijd voor de traditionele kartavond voor het goede doel, ook nu weer bij Bleekemolens Race Planet in Amsterdam.