Harts beleven topmaand op Dijon en Zandvoort

28

Het team van David & Olivier Hart heeft een topmaand beleefd in de historische autosport. Dat kon gebeuren dankzij weekenden op Dijon en Zandvoort, waarin ze bijna alles wonnen wat er te winnen viel. Maar ook de andere Nederlandse deelnemers aan de Grand Prix de l’Age d’Or en de internationale series op de Historic Grand Prix deden het uitstekend.

Het scheelde maar één rondje of de Harts hadden op Dijon al hun races gewonnen. In de eerste race van The Gentlemen Challenge hield de Lister ‘Costin’ van Olivier Hart er in de laatste ronde mee op, zodat hij de overwinning aan John Spiers/Nigel Greensall moest laten. Maar voor de rest stonden de auto’s van de Harts op één. Ten eerste in de tweede race van diezelfde The Gentlemen Challenge, maar ook in de prestigieuze Sixties Endurance-wedstrijd, waarin vader en zoon zegevierden met de Shelby Cobra Daytona Coupé. Dat kunststukje herhaalden ze in de CER1 met de Lola T70 Mk3B. Ook teamgenoot Bram Bontrup deelde in de feestvreugde door in zijn Mustang de Classic Touring Challenge op zijn naam te schrijven.

SIXTIES PHOTOCLASSICRACING 2913

Dat was niet al het Nederlandse succes in het Peter Auto-weekend op Dijon. Armand Adriaans won met zijn BMW 635 CSi de Groep A-klasse van de Heritage Touring Cup, terwijl David Verzijlbergen en Erwin van Lieshout zich uitstekend manifesteerden in de 2.0L Cup voor Porsche 911’s. De enige pechvogel van vaderlandse bodem was Michel Kuiper. Diens Brabham BT4 vloog in de gastraces van de Historic Grand Prix Car Association van de baan af nadat zijn aandrijfas was gebroken.

HTC PHOTOCLASSICRACING 0918

Gelukkig voor Kuiper kon zijn team de auto op tijd herstellen voor Zandvoort, maar daar sloeg opnieuw het pechduiveltje toe: deze keer gaf de nokkenas van zijn Climax-motor de geest. Dankzij een mooi gebaar van Brian Jolliffe mocht hij de volgende dag diens Cooper T45/51 rijden, waarmee hij van de laatste naar de 13e plaats stuurde.

HGPCA PHOTOCLASSICRACING 2163

De Harts ging het aanmerkelijk beter af, want de Lola T70 Mk3B en de Shelby Cobra Daytona Coupé waren opnieuw niet in te halen. In de Lola wonnen vader en zoon beide Masters Sports Car Legends-races en in de Cobra Daytona schreven ze de Masters Gentlemen Drivers op hun naam. Daarin vulden Nederlandse coureurs maar liefst de eerste vier plaatsen: achter David & Olivier Hart finishten Alexander van der Lof/Yelmer Buurman in de Ferrari 250 GTO ’64 van Piet Roelofs, na een heftige strijd die de hele wedstrijd voortduurde, terwijl Bram Bontrup/Bas Jansen (AC Cobra) en Michiel Campagne/Allard Kalff (Corvette Grand Sport) de derde en vierde plaats voor zich opeisten. Rob & Jop Rappange werden 13e in hun Porsche 904 en wonnen daarmee de C1-klasse. Wim Kuijl kwam in zijn Aston Martin DB4 als 14e over de streep, gevolgd door vader en zoon Meeuwissen in hun pas aangekochte Shelby Cobra Daytona Coupé. Jacques Smeer en Jasper Izaks werden 17e in hun Mustang GT350.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In de toerwagenwedstrijd van de Masters Pre-66 Touring Cars, die tegelijkertijd werd verreden, trok Reinier van Abbe de pole naar zich toe, maar moest in de race een andere Mustang voorlaten. In hun spoor schitterde Dante Rappange door in zijn Mini Cooper S naar een derde plaats algemeen te sturen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

David & Olivier Hart kwamen met hun Renault RS01 ook goed voor de dag in de Masters Endurance Legends, al moesten zij op zaterdag Cor Euser voorlaten in de Marcos Mantara LM600evo. De dag erna draaiden ze de rollen om. Jac & Ties Meeuwissen wonnen in hun Ferrari 488 Challenge intussen twee keer de Masters GT Trophy, al moesten ze na een tijdstraf één overwinning inleveren.