HGP 2020 - De Nederlandse races van de zondag

HGP 2020 - De Nederlandse races van de zondag

622

De drie Nederlandse raceklassen zorgden op de zondag voor spannende wedstrijden! 

De drie Nederlandse raceklassen zorgden op de zondag voor spannende wedstrijden! 

De echte raceliefhebber was vroeg opgestaan voor de tweede race om het RECO NK GTTC. Om 8:45 stelden zich namelijk niet minder dan 51 deelnemers op voor een wedstrijd over 25 minuten. De baan was op dit vroege uur nog vochtig, maar de openingsronden verliepen zonder incidenten. Hans de Graaf nam resoluut de kop met zijn Porsche 911 terwijl Lex Proper een wereldstart had en de tweede plaats pakte. Manfred Pledl (Ford Escort) passeerde de blauwe Porsche echter al snel en leek aan te dringen bij De Graaf, maar die had nog wat in reserve en hield het gat constant op een dikke seconde. Om de derde plaats werd de gehele race gevochten door een groep bestaande uit Proper, Eric Mestdagh (BMW CSL), Michael Nolte (Opel Ascona), Jan-Willem Oosterhagen (Ford Escort), Sebastian Glaser (Ford Escort) en Michael Stegmann (Datsun 280Z). Glaser moest opgeven en Mestdagh maakte een foutje, terwijl Stegmann zich langs Oosterhagen en Nolte vocht. Maar het was Lex Proper die de vechtende kluwen achter zich wist te houden en dus de derde podiumplaats scoorde, voor Stegmann, Nolte en Oosterhagen. In de kleine klasse was het ook spannend. Jeroen Feijten (Simca Rallye) was achteraan gestart en trapte als een bezetene om Timo Span (Mini Clubman) bij te halen. Het was hem bijna gelukt toen er een kort Safety Car intermezzo kwam. Daar had Jeroen meer last dan voordeel van, op de streep moest hij nog 0,4 seconde toegeven.

Marcel Biehl vertrok opnieuw als de brandweer in de tweede race van de Historic Monoposto’s. Hij had ongetwijfeld graag zijn kunsten laten zijn in de FIA Historic F3 Cup. Hopelijk volgend jaar weer. Zijn Ralt RT1 liet hem echter na negen ronden in de steek en zodoende was het Kees van der Wouden die zijn Royale RP30 Formule Ford 2000 naar de overwinning stuurde, op gepaste afstand gevolgd door Albert Hiller in zijn Ralt RT1 Formule 3. Achter dit tweetal werd een strijd gevoerd die deed denken aan de hoogtijdagen van de Formule Ford 1600. Hoofdrolspelers waren Matt Wrigley in de Merlyn Mk. 11, Jaap Blijleven, James Hagan en Kees van Rijsbergen in Crosslés en Ed Waalewijn in een Van Diemen RF78. Wrigley probeerde alles trucs uit het boekje, maar Blijleven liet zich niet gek maken, perste er in de laatste ronde alles uit en pakte de laatste podiumplaats met 0,3 seconde voorsprong op Wrigley, terwijl Hagan daar tweetiende achter zat. Daarachter klopte Van Rijsbergen Waalewijn met een verschil van minder dan 3/100e seconde.

Zou het Toyo NK HARC 82-90 weer ten prooi vallen aan Jan van Elderen met zijn gruwelijk snelle Sierra Cosworth? Het antwoord was nee, want de Ford gaf de geest. Het werd zodoende een Porsche 944 feestje, Erik den Dekker pakte de winst voor Sander Roest. De derde plek was voor Pieter Bikker in zijn BMW 325i, die de Porsche hegemonie doorbrak door Dimitri Galanidis (Porsche 964) voor te blijven. Daarachter volgde Reinier van Abbe in zijn zeer fraaie BMW 325i Groep A, op de voet gevolgd door NiekJan Steehouwer in de eerste van de Porsche 944 2.5 Cup bolides. Stefan Rozema (MG B) was weliswaar voor Steehouwer gefinished, maar kreeg een tijdstraf voor jeugdig enthousiasme. Hetzelfde overkwam Colin Caresani, die Donovan Wolfrat geklopt had voor de winst in de T22 klasse, maar werd teruggezet wegens een te optimistische inhaalactie in de Hans Ernst Bocht. Bij de Mazda Mx-5’s herstelde David Koh de gebruikelijke orde van zaken door de winst naar zich toe te trekken.

Foto: Arjen Schippers. Meer foto's binnenkort op de site en nu al op Facebook: https://www.facebook.com/historischeautorenclub

Alle uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2020?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Historic+Grand+Prix+2020