HGP: de voorbeschouwing

HGP: de voorbeschouwing

1146

Alles weten over wie en wat er aankomend weekend tijdens de Historic Grand Prix rijdt? Je leest het in de voorbeschouwing van Mattijs Diepraam. 

Historic Grand Prix 2020: genoeg om voor op pad te gaan

De hele autosportkalender ging in 2020 op de schop, maar de Historic Grand Prix bleef gewoon staan waar hij stond: op 4 t/m 6 september. Toegegeven, het programma werd in de loop van het jaar meermalen aangepast aan de voortdurend veranderende omstandigheden, maar de kern bleef overeind staan. En publiek is van harte welkom. Kortom, geen enkele reden om thuis te blijven!

Wat er op de baan gebeurt

De strenge quarantainemaatregelen van de Britse overheid hebben het de historische autosport de afgelopen maanden erg moeilijk gemaakt. Britten konden hun land niet verlaten zonder bij terugkeer 14 dagen in quarantaine te moeten, de deelnemers van het Europese vasteland waren (en zijn) ook niet altijd welkom. Momenteel gelden de quarantainemaatregelen voor onder meer België en Nederland. Dat had ook de Historic Grand Prix in gevaar kunnen brengen, maar de hofleverancier van het evenement kreeg gelukkig dispensatie. Masters Historic Racing kan daardoor gelukkig met zijn grids naar Zandvoort komen. Dat betekent dat Historic Formula 1, de Historic Sports Cars, de Gentlemen Drivers en de Masters Endurance Legends gewoon op het programma staan. Helaas scherpte de Britse autosportbond Motorsport UK de dispensatieregeling vorige week toch weer aan, waardoor het voor kleinere teams moeilijker werd om naar Zandvoort te komen. Dat had weer zijn invloed op het aantal inschrijvingen.

Desondanks telt de deelnemerslijst van de Formule 1 14 auto’s, geen onverdienstelijke score gezien de omstandigheden. Daar zitten de befaamde P34-zeswieler van Tyrrell, een stel Williams-auto’s en een trio Lotussen bij. Bij de sportwagens is strijd aan de kop verzekerd door de aanwezigheid van vier Lola T70 Mk3B’s, drie Chevron-prototypes en een Osella-Abarth. David Hart brengt voor hemzelf en Nicky Pastorelli een van de Lola’s mee, en is samen met zoon Olivier ook van de partij in de Gentlemen Drivers, met de pas aangekochte Bizzarrini. Meer GT’s van Nederlandse komaf zijn de Elan van Sander van Gils, de Cobra van Hans Hugenholtz/Peter van Hoepen en de 904 van Pascal Pandelaar/Michiel van Duijvendijk. De Masters Endurance Legends maken op Zandvoort hun debuut, met Nederlandse bijdragen van Hart/Pastorelli (Maserati MC12) en Allard Kalff/Michiel Campagne (Spice-Chevrolet SE92C).

Volop Nederlands zijn natuurlijk de grids die namens de HARC aantreden: het NK RECO GTTC komt met een mooie hoeveelheid auto uit het tijdperk ’66-’81, terwijl het NK HARC 82-90 de aansluiting tot 1990 verzorgt.

De uitzonderingsregeling die voor Masters Historic Racing werd gecreëerd, gold niet voor de HSCC – wat helaas betekende dat de Formule 2 en de 1000cc F3 niet naar Nederland kunnen komen. Het FIA-besluit om de historische kampioenschappen voor een jaar stil te leggen, kostte ook de FIA Historic Formule 3 European Cup de kop. Het Nederlandse Historic Monoposto Racing vult het gat dat deze eenzitters laten met zijn bekende verzameling monoposto’s uit de Formule 3, Formule Ford en Formule Vee.

Een slimme oplossing voor de rest van het programma werd in Duitsland bij FHR gevonden. Dankzij drie unieke Duitse grids komen er auto’s naar Zandvoort die niet vaak in Nederland te zien zijn geweest. De 100 Meilen Trophy is opgebouwd rond dikke sportwagens uit de jaren zeventig. De Dunlop Historic Endurance Cup sluit de zondag af met een tweeuursrace voor GT’s en toerwagens waarin ook Nederlandse en Britse deelnemers welkom zijn. En heel bijzonder is de Kampf der Zwerge, een klasse die kleinste raceauto’s op aarde in het zonnetje zet – auto’s die in andere kampioenschappen naar de achtergrond zijn verdrongen of zelfs bijna uitgestorven.

Het programma kent dit jaar geen demo’s, dus de toeschouwers lopen dit jaar helaas de unieke ontmoetingen met de mooiste auto’s uit de racegeschiedenis mis. Daar staat wel wat tegenover: een boordevol programma zonder pauzes, met de hele dag door trainings- en kwalificatiesessies en races. Een kwartiertje nadat de finishvlag van de ene sessie valt, gaat de volgende alweer van start!

Hoe het naast de baan gaat

Een publieksevenement dat gewoon doorgaat op de geplande datum – daarmee is de Historic Grand Prix vooralsnog een unicum op de Nederlandse autosportkalender. Toeschouwers zijn van harte welkom op de Historic Grand Prix zolang ze zich houden aan de corona-voorschriften van het RIVM. Die zijn niet moeilijk, want die gelden ook buiten de poorten van het circuit. De organisatie heeft zelfs looproutes gecreëerd waardoor ook de paddock toegankelijk is. Die situatie biedt een stuk meer luxe dan wat dit jaar in bijvoorbeeld Engeland is toegestaan. Daar mogen toeschouwers alleen op afstand van elkaar langs de buitenrand van het circuit naar de races kijken.

Wel raadt de organisatie de teams aan om werkruimten af te bakenen met linten: kijken en praten vanachter het lint is dus toegestaan, maar loop liever niet tussen de auto’s en monteurs door. De teams zelf mogen ook niet meer dan vier tot acht medewerkers meenemen, om zo ook voldoende afstand in de garages mogelijk te maken.

Vooraf doet elke bezoeker een Covid-19-check door de QR-code op het ticket te scannen. De basisregels zijn verder heel eenvoudig: handen wassen of desinfecteren voor het betreden van een ruimte, 1,5 meter afstand houden, geen handen geven, hoesten en niezen in de binnenkant van de elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken en die meteen weggooien, en uiteraard de instructies van het personeel volgen. De looproutes staan met pijlen aangegeven. Het dragen van mondkapjes wordt aanbevolen, maar is niet verplicht. Er is voldoende catering op het circuit aanwezig.