Nog een paar dagen en dan staat de Historic Grand Prix weer voor de deur. Het wordt een heel mooie editie, want ons kroonjuweel op de kalender mag meer auto’s ontvangen dan ooit. Het gros van de grids kent het maximale deelnemersaantal, diverse kampioenschappen moeten zelfs een reservelijst hanteren. Ook de demo’s zijn in 2019 overweldigend: eentje bootst er zelfs een race na! Kortom, de liefhebber komt op de Historic Grand Prix van de HARC en Circuit Zandvoort volop aan zijn trekken.
Nog een paar dagen en dan staat de Historic Grand Prix weer voor de deur. Het wordt een heel mooie editie, want ons kroonjuweel op de kalender mag meer auto’s ontvangen dan ooit. Het gros van de grids kent het maximale deelnemersaantal, diverse kampioenschappen moeten zelfs een reservelijst hanteren. Ook de demo’s zijn in 2019 overweldigend: eentje bootst er zelfs een race na! Kortom, de liefhebber komt op de Historic Grand Prix van de HARC en Circuit Zandvoort volop aan zijn trekken.
Om met onze eigen kampioenschappen te beginnen: het Catawiki NK HTGT en het State of Art NK GTTC treden met lekker volle velden aan, het NK GTTC tikt zelfs de maximale 57 aan. Samen gaan ze vier spannende races verzorgen waarin ongetwijfeld van kop tot staart vele groepsgevechten zullen plaatsvinden.
In de diverse formulekampioenschappen die naar de Historic Grand Prix komen, is het ook met regelmaat volle bak. Het maximum staat daar op 38 auto’s – en die kunnen we daadwerkelijk verwachten van onder meer de Historic F3, de FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors en de Historic Grand Prix Car Association voor GP-auto’s tot 1966. De FIA Historic F3 European Cup, die dit jaar zijn tweede editie op Zandvoort beleeft, gaat behoorlijk in de buurt komen van dat aantal: de 30 inschrijvingen zijn inmiddels overschreden.
Nog meer monoposto’s verschijnen aan de start in het FIA Masters Historic Formula One en de TKH Trophy die de GP van Nederland van 1952 opnieuw in het leven roept – echt een uniek programmaonderdeel, want dit eerbetoon aan de Nederlandse GP-pioniers Dries van der Lof en Jan Flinterman komt in de vorm van twee echte races! Wel als demo, maar net zo mooi, is de terugblik op de Nederlandse GP van 1961. Momenteel staat de teller op negen auto’s die doen terugdenken aan de race van toen: de winnende Ferrari Sharknoses krijgen gezelschap van Porsches, Lotussen, een Cooper en een BRM.
De overige sportwagen- en toerwagenraces puilen eveneens uit van de deelnemers. Rond de 25 auto’s komen aan de start voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship, terwijl zowel de Masters Gentlemen Drivers als de Masters Pre-66 Touring Cars boven de 30 uitkomen. Datzelfde aantal halen ook de Duitse Tourenwagen-Legenden met gemak. Koppel daar de demo’s van Porsche en BMW aan – die ook dit jaar weer met een stel bijzondere auto’s komen – en het wordt drie dagen lang genieten. Vanaf acht uur ’s ochtends tot half zeven ’s avonds!