Nederlanders met succes de Europese racezomer in

Nederlanders met succes de Europese racezomer in

1063

Michiel van Duijvendijk/Pascal Pandelaar en Michiel Campagne/Allard Kalff hebben succes geboekt op de Hungaroring Classic. Op het evenement van Peter Auto won het Porsche-duo glansrijk de GT2-klasse van de Sixties Endurance-race, terwijl Campagne en Kalff met hun Spice het podium haalden in de Group C-wedstrijd. Peter Auto neemt nu vakantie tot 22 september, maar Masters Historic Racing en andere klassen gaan deze zomer vol door met internationale historische autosport: eerst met de Silverstone Classic, daarna met de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring en dan uiteraard onze eigen Historic Grand Prix.

Michiel van Duijvendijk/Pascal Pandelaar en Michiel Campagne/Allard Kalff hebben succes geboekt op de Hungaroring Classic. Op het evenement van Peter Auto won het Porsche-duo glansrijk de GT2-klasse van de Sixties Endurance-race, terwijl Campagne en Kalff met hun Spice het podium haalden in de Group C-wedstrijd. Peter Auto neemt nu vakantie tot 22 september, maar Masters Historic Racing en andere klassen gaan deze zomer vol door met internationale historische autosport: eerst met de Silverstone Classic, daarna met de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring en dan uiteraard onze eigen Historic Grand Prix.

Samen met Jan Gijzen waren Van Duijvendijk/Pandelaar en Campagne/Kalff de enige Nederlandse deelnemers op de Hungaroring Classic van afgelopen weekend – maar ze deden wel flink van zich spreken. Vooral de klassewinst van Van Duijvendijk/Pandelaar in de Sixties Endurance was indrukwekkend: in hun Porsche 904/6 werd het tweetal zesde algemeen, met alleen vijf AC Cobra’s voor hen. Ze lieten een imposante lijst auto’s achter zich: nog een Cobra, E-types, Healeys, Morgans, TVR’s. In de 2.0L Cup reden de twee vervolgens naar een mooie tiende plaats.

Campagne en Kalff moesten de Spice SE92C in de eerste race aan de kant zetten, maar op zondag pakten ze een podium, op korte afstand van de twee auto’s die om de zege streden. Ook Gijzen moest op zaterdag auto’s tijdens de race parkeren – de Lister Knobbly in de Sixties Endurance en de Ferrari 275 GTB/4 in de eerste race om de Greatest’s Trophy – maar de volgende dag reed hij de Ferrari naar de vierde plaats.

Peter Auto neemt nu een lange zomerpauze tot de Monza Classic op 22 september, maar dat betekent allerminst dat de internationale historische autosport deze zomer stilligt. Drie grote evenementen staan ons te wachten, met op alle drie de nodige Nederlandse deelname. Op 26-28 juli vindt het grootste historische festival ter wereld plaats: de Silverstone Classic. David Hart geeft er samen met zoon Olivier en Nicky Pastorelli acte de presence in diverse races, en ook Sander van Gils is er weer bij in zijn Elan. Verder verwachten we Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot in actie.

Twee weken later is het tijd voor de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring, het oudste historische festival ter wereld. Ook hier levert Masters Historic Racing de hoofdmoot, met aanvullingen van de Historic Grand Prix Car Association, de HSCC en diverse Duitse raceklassen. Zeker bij de laatste kunnen we wel diverse Nederlandse inschrijvingen verwachten.

Die zijn er sowieso volop voor de Historic Grand Prix op Zandvoort. Het programma daarvan is inmiddels welbekend: vier grids van Masters, de Historic Grand Prix Car Association is terug van weggeweest, de HSCC levert een vol F2-veld in een kampioenschap dat bloeit als nooit tevoren, terwijl er opnieuw een recordaantal officiële FIA-races wordt bereikt dankzij de FIA Lurani Trophy en de tweede FIA Historic Formula 3 European Cup. Ons eigen NK’s – HTGT en GTTC – gaan wederom overvolle grids verzorgen, terwijl er nog meer ‘tin-tops’ op het programma staan dankzij de Duitse Tourenwagen Legenden, waarin de Nederlandse Mercedes-dealer Gerbert Luttikhuis een prominente rol speelt.