Een behoorlijk grote Nederlandse delegatie toog vorige week helemaal naar Portugal om deel te nemen aan de Estoril Classic. Dat leidde zeker tot succes voor DHG Racing, dat tot drie keer toe het podium mocht beklimmen, maar ook voor Michiel Campagne en Allard Kalff, die ook aan de champagne mochten.
Een behoorlijk grote Nederlandse delegatie toog vorige week helemaal naar Portugal om deel te nemen aan de Estoril Classic. Dat leidde zeker tot succes voor DHG Racing, dat tot drie keer toe het podium mocht beklimmen, maar ook voor Michiel Campagne en Allard Kalff, die ook aan de champagne mochten.
De Estoril Classic is het jaarlijkse evenement van Race Ready, de Portugese historische organisatie van Diogo Ferrão. Ferrão had deze keer Peter Auto uitgenodigd om het programma te vervolmaken, wat de Fransen met zeven complete grids natuurlijk moeiteloos lukt. Zelf nam Ferrão het Iberische historische uithoudingskampioenschap voor zijn rekening, evenals de invitatiewedstrijd voor F1-auto’s die hij nu al voor het derde jaar op rij organiseert.
De meeste Nederlanders waren te vinden in de Iberische wedstrijd, waar zij het de locals behoorlijk moeilijk maakten. Alleen de GT40 van Olivier Tancogne ging hen voor, maar Campagne en Kalff streken met de Corvette Grand Sport wel een mooie tweede plaats op. Rhea Sautter en Andy Newall – ook bekend van hun regelmatige NKHTGT-deelnames – werden zevende in hun E-type, op de voet gevolgd door Frans van Maarschalkerwaart, die met zijn Shelby Mustang GT350 naar Estoril was gekomen.
Daarmee was de koek niet op, want de top-tien werd gecompleteerd door de Falcon van Martin Bijleveld/Jaap van der Ende en de Mustang van Max Boodie. Ook Harmen van Putten en zijn Portugese teamgenoot Bernardo Sa Nogueira bleven in GT350 op de 19e plaats nog een heleboel Portugezen en Spanjaarden voor.
Campagne en Kalff hadden zich intussen ook ingeschreven voor de Group C-races van Peter Auto, maar de Spice-Chevy SE92C wist alleen de eerste race als vierde uit te rijden. Op zondag noteerde het duo een uitvalbeurt.
Grotere Peter Auto-glorie was weggelegd voor de drie auto’s waarmee David Hart en Nicky Pastorelli naar Portugal waren afgereisd. Met de Lola-Chevrolet T70 Mk3B schreven ze de CER1-race op hun naam en met de Lister-Jaguar ‘Costin’ wonnen ze de eerste race om de Greatest’s Trophy. Bijna was het drie keer raak: in de Sixties Endurance grepen ze in hun AC Cobra op één seconde de hoofdprijs mis.