Er waren niet veel Nederlandse deelnemers op de Silverstone Classic van vorige week, maar toch haalden ze de nodige podiumplaatsen binnen. Ook op de Oldtimer Grand Prix van volgende week is daar weer kans op.
Er waren niet veel Nederlandse deelnemers op de Silverstone Classic van vorige week, maar toch haalden ze de nodige podiumplaatsen binnen. Ook op de Oldtimer Grand Prix van volgende week is daar weer kans op.
De meeste successen op Silverstone waren natuurlijk voor vader en zoon Hart, die samen met Nicky Pastorelli in alle races waarin ze deelnamen voorin waren te vinden. Vader David reed in zijn Lister Costin in zijn eentje naar de tweede plaats in de gecombineerde RAC Woodcote & Stirling Moss Trophy, Olivier reed met zijn Alfa Giulia GTA solo in de Masters Pre-66 Touring Cars. Daarin was hij de enige die het de twee leidende Mustangs van Craig Davies en Rob Fenn/Jake Hill moeilijk maakte – tot een lekke band roet in het eten gooide.
Gezamenlijk namen ze in de Shelby Cobra Daytona Coupé deel aan de Masters Gentlemen Drivers, waar Olivier het team een mooie pole bezorgde, maar in de race bleek het duo Julian Thomas/Calum Lockie (in net zo’n Cobra Daytona Coupé) over een hele raceafstand de snelste. In de Lola T70 Mk3B deden Hart Sr en Pastorelli wel voorin mee, maar Pastorelli viel al vroeg in zijn stint stil. Meer succes hadden de twee in de Historic Touring Car Challenge, waarin ze hun Capri RS3100 van de 13e naar de vierde plaats stuurden.
Pastorelli is er komend weekend op de Nürburgring ook weer bij. Dan komt hij twee maal voor Roelofs Engineering uit. In het FIA Masters Historic Sports Car Championship start Pastorelli in de Ferrari 365 GTB/4 Daytona, in de Masters Gentlemen Drivers verschijnt de Ferrari 250 GTO/64 voor het eerst dit jaar aan de start. Met die laatste auto kunnen Pastorelli helemaal voorin verwachten, net zoals begin september op de Historic Grand Prix van Zandvoort het geval zal zijn. De Cobra Daytona Coupé-duo’s Voyazides/Hadfield en Thomas/Lockie zullen op beide circuits een flinke kluif aan Pastorelli hebben.
Op Silverstone leverde Sander van Gils intussen een knappe prestatie door in de schaduw van Hart & Hart zijn Lotus Elan naar de derde plaats in de uiterst competitieve CLP-klasse te sturen. Alleen Andrew Haddon en Nick & Eddie Powell gingen hem voor, ook in Elans.
Karsten Le Blanc had zich op het allerlaatst ingeschreven voor de Pre-63 GT-wedstrijd. En ook al rijdt hij dit jaar niet veel, de vorm was er meteen: het resultaat met zijn oude getrouwe Austin Healey 3000 ‘DD 300’ was een sterke tiende plaats en derde in zijn klasse.
In de Thundersports-wedstrijden van de HSCC reden op Silverstone zelfs twee landgenoten mee. Michiel Campagne had een March-Chevrolet 717 gehuurd die deed denken aan de McLaren die hij ooit bezat. Op zaterdag in de regen speelde een beslagen vizier hem danig parten, maar op zondag kwam hij mooi naar voren om in het grote veld een 12e plaats algemeen voor zich op te eisen.
Peter Brouwer had intussen zijn Lola T89/90 uit de jaren van de Supersports 2000 meegenomen. Ondanks een hardnekkige olielekkage wist Brouwer beide races uit te rijden op een verdienstelijke 18e plaats algemeen.