Nederlandse successen op Spa en Dijon

436

De Nederlandse delegaties op Spa en Dijon waren bescheiden in getal, maar lieten danig van zich spreken tijdens de twee evenementen van Peter Auto in mei en juni. Vooral David & Olivier Hart vielen in de prijzen: op de Spa Classic reden ze naar twee overwinningen en op de Grand Prix de l’Age d’Or voegden ze daar nog enkele podia aan toe.

Op Spa wonnen de Harts in zowel de Endurance Racing Legends als in CER1. In de ERL ging het vader-en-zoon-duo er op zondag met de winst vandoor in hun Courage C60, terwijl hun Lola T70 Mk3B het wapen was voor de winst in CER1. In de twee Group C-wedstrijden waren ze minder fortuinlijk. Ondanks het feit dat hij pole had gereden, werd Olivier Hart in de Jaguar XJR-11 vierde op zaterdag en tweede op zondag. David Hart had geen geluk in zijn Peugeot 905 Evo 1 Bis: die overleefde de zaterdagrace niet.

Op Dijon trokken David & Olivier Hart niet aan het langste einde in CER1, want de Nederlanders werden daar vierde in hun Lola T70 Mk3B. Met hun Alfa Romeo Giulia GTA wisten ze alsnog het podium te halen, maar dan in de Classic Touring Challenge.

CTC PHOTOCLASSICRACING 2824

Ook Bas Jansen was flink actief op Spa, met in de Ford Mustang een mooie klassering in de Classic Touring Challenge en daarnaast een fraai resultaat als beste Nederlander in de Sixties Endurance-wedstrijd. Met zijn teamgenoot Abraham Bontrup reed Jansen in de AC Cobra naar een verdienstelijke 14e plaats. Jan Gijzen en Anthony Schrauwen werden op Spa 37e in hun Austin Healey 3000. Daarmee waren zij wel de snelste ‘Big Healey’, maar in hun GT3-klasse moesten ze het toch ruim afleggen tegen twee uiterst rappe Morgan SLR’s.

Jansen en Bontrup schoten vervolgens uit hun slof op Dijon door daar in de Mustang derde algemeen te worden. De Ford Falcon van Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot gaf er op Dijon zeven ronden voor het einde de brui aan, maar werd nog wel als 24e geklasseerd.

20LCUP PHOTOCLASSICRACING 9933

David Verzijlbergen bleef goede ogen gooien in 2.0L Cup voor Porsche 911’s van de eerste generatie. Een overwinning zoals op Mugello zat er niet meer in, maar met zijn teamgenoot Lukas Bucher sleepte hij wel een vijfde plek op Spa en een derde plaats op Dijon uit het vuur. In hun klasse staan de twee nog altijd aan de leiding.

Hans Hugenholtz was op Spa van de partij in The Gentlemen Challenge voor originele sportwagens uit de jaren vijftig en de vroege jaren zestig. In zijn Ferrari 250 GT SWB/C werd hij respectievelijk zesde en achtste. Jan Gijzen deelde een Aston Martin DB2 met de Belg Michel Verliefden en werd daarin 39e en 36e.