Onze vaste social media correspondent Niels heeft met zijn low-budget racer Corsawolfje zijn racelicentie gehaald. Gefeliciteerd! Niet alleen dat, hij heeft er ook een uitgebreid verslag van geschreven. Het verhaal is al te lezen op de HARC-Facebookpagina, maar we vonden het zo leuk dat we het ook hier hebben neergezet.
"Niels mag een race auto racen in de EU"
Afgelopen november ben ik voor mijn EU racelicentie gegaan via de DRDA op Circuit Zandvoort. Er was wat verwarring of Club of EU maar ik ben netjes geslaagd voor mijn EU licentie. Reden voor EU is o.a. België en maar ook bepaalde NL kampioenschappen zoals NK82-90 die ook minimaal EU licentie eisen.
Ik heb twee filmpjes; eerste is het volledige KNAF examen en de andere is naderhand examen de terugkomst in de pit. Waarbij ik als eerste Larry ten Voorde sprak. Mijn zeer kundige en enthousiaste race instructeur van cursus dag 2 (Was top Larry!!!). Larry en ik konden het goed vinden met elkaar en we hebben veel gelachen die dag. Zo ook het tweede filmpje; het was namelijk zo dat in mijn examen rondjes, mijn remmen weer oververhit raakte waardoor ik mijn voorremmen zo goed als kwijt was. Later kwamen ze een beetje terug maar de remvoeringen waren nergens meer te bespeuren na het examen. Larry en ik waren er zo over aan het geiten en lachen in de pit, dat mensen die op het balkon stonden, en naar beneden keken, die avond aan me vroegen wat er zou leuk was en wat we nou aan het doen waren. Zie het tweede filmpje dus). Lang leve de trommelremmen die #CorsaWolfje heeft achter! Die blijven remmen en worden zo goed als niet heet.
Examen is als volgt; je gaat in groepjes van vijf, opwarm rondje en dan vijf rondjes knallen zo hard als je kan. Langs de baan staan examinatoren van KNAF op strategische punten, ik denk ook met laser guns dacht ik te zien in het filmpje (zie je niet met het blote oog maar einde rechte stuk zie je een fel licht flikkeren). Ze kijken of je curbs 'kusjes' geeft en apexes mooi pakt, dat je snelheid er in zit en dat je gewoon GAAT! Op de beelden zie je dat ik nogal vaak onder-stuur heb en dat ik aardig wat wielslip heb zo nu en dan. Soms zoeken naar grip, want het was glad, maar uiteindelijk alle vier mijn voorgangers (Ik startte als laatste in de groep) ingehaald. Dit ondanks de remproblemen in ronde drie, waarna ik even rustiger ben ga rijden, omdat de remmen verreweg van 100% meer waren. Gelukkig heb ik het eerder gehad dat op einde rechte stuk remmen in ene weg! Maar als je op je motor remt door agressief terugschakelen kom je een heel eind zoals je kan zien. Stay Calm! Staal op staal waren de voorremmen geworden en voelde me, bij binnenkomst, als een stoute jongen dat ik met stukke remmen was doorgereden, maar ja... wat doe je midden in je examen waar lang voor gespaard en naar uitgekeken hebt. Gelukkig ben ik door blijven rijden en het examen afgerond.
Met je eigen auto een twee daagse cursus en examen doen moet je je wel goed afvragen. Je rijdt met mensen op de baan die het niet allemaal even nauw nemen in hun huur Seat-jes (Met name in de regen, want er gingen er een paar de vangrail in hoor!). En je auto krijgt toch wel een beetje endurance op zijn/haar flikker. Bij mij ging het net. Olie temperatuur sky high en remmen die te heet werden. Je rijdt ook uren achter elkaar vol op dat circuit. Olie warm worden duurt even maar olie afkoelen duurt nog veel langer! Kijk, als je met een high performance / muscle car aan komt gebruik je misschien maar 50% van de capaciteit en zal deze niet zo snel oververhitten, maar mijn Corsa is continue vol en nagenoeg 100%.
Mocht je ooit overwegen je racelicentie te gaan halen, wacht dan niet te lang, ik heb me de eerste cursus dag dood verveeld, logisch want iedere cursist moet bij het begin beginnen, en dat is rondjes achter elkaar aan rijden. Daarnaast zijn er ook mensen die het behalen van hun race licentie als 'bedrijfsuitje' deden, kwam ik achter na een beetje rond-ouwehoeren in de pitstraat. Wat ik altijd graag doe, ouwehoeren. Het interesseerde hun ook niet of ze het nu wel of niet zouden halen. Jeetje, ik heb dan duidelijk al die jaren verkeerde bazen en tevens op de verkeerde planeet gewerkt, kom je dan achter. Verstand op nul en gewoon lijnen rijden ben ik maar gaan doen op dag 1. Ook nuttig, want elke circuit kilometer is er eentje.
In de avond nog een slipcursus bij de BMW Experience die ze van mij wel achterwegen hadden mogen laten. Verband tussen racen en de experience kon ik niet bespeuren. Na het 'slippen in het pikken donker' volgden er nog een up tempo theorie samenvatting die echt nuttig en zeer goed in elkaar zat. Heel snel alles wat je moest leren, nog eens in rap tempo samen gevat. Tweede dag rijden, rijden en rijden en Sprintjes. Ja! dat laatste was erg leuk!
Tussen alles door nog een medische keuring in de medical facility van het circuit. De medical ziet er overigens zeer netjes uit t.o.v. de rest van het circuit viel me op. Had ik niet verwacht. Een soort mini ziekenhuisje met volgens mij zeker vier volledig uitgeruste ICU units. Laten we hopen dat ik hier alleen maar blijf komen voor een evt. jaarlijkse keuring en niet voor andere zaken. De dokter deed me denken aan Doctor Phlox van Star Trek. Erg grappige meneer en Star Trek fans begrijpen als het goed is direct wat voor persoon ik het over heb. Keuring is o.a. met je ogen dicht op 1 been gaan staan en in een potje piesen. Volgens dokter 'Phlox' was ik okay en gezond.
Ik ben super blij! Ik ben pas 2-3 jaar bezig en al heel veel opgeschoten vind ik zelf. Wat ik ook heel leuk vind zijn de mensen die ik ontmoet heb en de support die ik gekregen heb. Bijvoorbeeld zo een Auto Molenaar met hulp gereedschap, lekker banden en Michel Groen die remblokken voor je gaat zoeken in hun eigen voorraad, Autoservice Stefan de Vries die bergen tips en uren hulp heeft geboden, Gerrie Compter 's tips en ook nog eens mogen rijden in zijn BMW 328, HARC Vrijrijden dagen deelnemers die je helpen met kleine dingetjes zoals banden spanning, Garage van Leeuwen, Mensen die de tijd hebben genomen om mijn race filmpjes te willen analyseren en verbeter tips gaven zoals Dennis van Weezep en Perry Rijnbeek, Opmerkingen en verbeter puntjes van de HARC TC, Hands-on leren van Onno Vlaanderen en Larry ten Voorde, Support van het thuisfront, Maar vooral ook aanmoediging van o.a. Donovan Wolfrat, Monique Schaefers, Jolanda Kerkhofs, Marcel Kok en de HARC algemeen.
Mocht je bij dit lezen zelf enthousiast worden, dan nodig ik je uit om een keertje een dagje met me mee te gaan of langs te komen. Ik heb dit de afgelopen tijd met meerdere mensen gedaan en ik vertel dan ook graag meer over van alles en nog wat. 1x per jaar is er zelfs een sessie bij het Vrijrijden van de HARC waar we iemand mee mogen nemen. De eerste keer dat ik ging Vrijrijden vond ik het ook spannend, zelfs op mijn leeftijd, je kent (nog)niemand en je voelt je toch een beetje een buitenstaander. Zoals altijd kom je met goed gedrag een heel eind (let wel dat je ook tussen HELE dure, soms ook klassieke race auto's rijdt waar mensen zuinig op zijn). Maar, het is allemaal veel toegankelijker dan men denkt of ook hoe ik er over dacht een aantal jaar terug.
NB: Ik heb nu mijn EU licentie, wat ik ga/kan racen dit jaar zullen we zien. Maar mocht iemand een coureur, met gevoel voor techniek en alles heel houden, nodig hebben. Dan hou ik me aanbevolen. Ik ben geen expert maar zou ook wel graag mijn technische/race kennis met andere willen delen, een mening over een auto geven, testen en/of sleutelen bij races. Allemaal namelijk zeer leerzaam. Kom maar op 2019!
P.s. Ik ga volgende keer "Bocht(en) zonder naam" (Bocht 9&10) oefenen. Want die heb ik duidelijk nog niet onder de knie zie ik in het filmpje. Check de Facebookpost voor de filmpjes!