NK HARC 82-90 tijdens de HGP: een sfeerimpressie

NK HARC 82-90 tijdens de HGP: een sfeerimpressie

553

Klassecoördinator Jeroen Eijsten blikt terug op de races van het Toyo Tires NK HARC 82-90 tijdens de Historic Grand Prix

Tijdens de jaarpresentatie dit voorjaar gaf ik aan dat het mijn ambitie was om met onze klasse deel te nemen aan de Historische Grand Prix. Dat is tenslotte hét meest aansprekende event om een nieuwe klasse eens goed op de kaart te zetten. Maar dat wij afgelopen weekend al daadwerkelijk mochten deelnemen, had ik toen nog niet kunnen bedenken.

Voordat wij elkaar afgelopen donderdag weer op het circuit zagen, waren er in de maanden daarvoor al bergen werk verzet. Door corona was alles anders en veranderden de (on)mogelijkheden ook steeds. Zo was er veel interesse vanuit Duitse en Belgische rijders, maar omdat zij toch in quarantaine moesten, zagen zij af van deelname. Het is Don en mij gelukt om bijna 10 versies van de inschrijflijst te maken.

Uiteindelijk mochten wij donderdag 40 rijders welkom heten op het circuit. Onder barre omstandigheden met wind en regen was iedereen hard bezig om zijn eigen plekje voor de komende dagen in te richten. Met campers, trailers en aanhangers werd driftig gezocht naar de juiste locaties. Ikzelf was deze dag ‘chef sticker’ en heb vanuit de kofferbak (zonder kassa) alle rijders van de nieuwste stickers mogen voorzien. Het was leuk, maar volgende keer ga ik het toch iets efficiënter aanpakken. Toen alles op zijn plek stond en de keuring afgerond was, was ik letterlijk doorweekt. De hoogste tijd om met de stoelverwarming aan naar huis te rijden en weer op te drogen voor de vrijdag.

Vrijdag was gelukkig een prachtige dag! Onder de stralende zon konden wij genieten van onze 40 unieke raceauto’s. En voor mij een prachtige kans om met de nieuwe rijders – en de oude bekenden – bij te praten. Wat is het toch leuk als je de passie voor de autosport met elkaar deelt en wat is het toch opmerkelijk dat iedereen elkaar lijkt te kennen in ons kleine autosport wereldje.

De kwalificatie verliep soepel onder droge omstandigheden. Veel rijders waaronder ikzelf slaagden erin om een nieuw persoonlijk record te realiseren. En wat is er mooier dan een dozijn formule 1 auto’s uit mijn eigen jeugd die langs ‘onze’ auto’s rijden op weg naar parc fermé na hun sessie.

Op onze eerste racedag mochten wij ’s morgens vroeg al rijden. Nog even tijd voor een lekkere cappuccino of koffie (aangeboden door trouwe HARC-sponsor Smit & Dorlas) in de HARC hospitality, een plasje voor de zenuwen en daarna alweer hop in de race-overall op weg naar de startgrid. Het leek wel of de weergoden een grap met ons wilden uithalen, want net voor onze race barstte de hemel open en maakte een flinke bui de omstandigheden ineens heel uitdagend. Zeker als je voor de eerste keer met 40 auto’s rijdt die allemaal een ander en eigen karakter hebben. Niet het weer was uiteindelijke de grootste uitdaging, maar ook de procedures voor de start en tijdens de race gaven stof tot napraten en nadenken. Het belangrijkste is dat wij hiervan hebben geleerd en dat iedereen met een big smile uit zijn auto stapte. Helaas was de uitslag nog niet officieel dus de prijsuitreiking voor de rijders die meereden in het invitation klassement hebben wij doorgeschoven naar de zondag. Maar goed ook, want met het gebrul van de motoren op de achtergrond was het niet mogelijk om maar iets te verstaan.

Zondag reden wij in tegenstelling tot zaterdag pas aan het einde van de middag. Genoeg tijd dus om bij iedereen te buurten en de ervaringen op te tekenen. Zelden zoveel enthousiasme gezien en dank ook voor alle feedback. Alleen zo kunnen wij het samen beter doen.

De race was deze keer onder stralende omstandigheden. Helaas ook nu weer wat misverstanden bij de start en ook de nodige schuivertjes op de baan. Maar ook een prachtige wedstrijd met mooie duels en groepen van auto’s die aan elkaar gewaagd zijn.

Na afloop van de wedstrijd wachtte ons de grootste uitdaging en dat was het bepalen van de winnaars in de verschillende klassen. Ondanks de support van Jan Hylckama (ex grote chef tijdwaarneming) bleek het toch een flinke puzzel. Maar ook dat hoort erbij en dank voor jullie geduld bij de prijsuitreiking.

Ik kijk terug op een gedenkwaardig event. En ik hoop dat jullie net zo trots waren als ik met het prachtige startveld. Maar, de HGP is geen eendagsvlieg en wij willen nu structureel proberen meer auto’s aan de start te krijgen. Nieuwe poging op 10 en 11 oktober tijdens de Supercar Challenge. Tot dan!

Jeroen Eijsten

Klasse-Coördinator NK HARC 82-90