Op naar de Zandvoort Race Classics!

Op naar de Zandvoort Race Classics!

892

De Historic Grand Prix kan dit jaar in zijn traditionele vorm helaas niet doorgaan, maar er komt gelukkig een mooi historisch autosportevenement voor in de plaats, met daarin een belangrijke rol voor de HARC. Op de Zandvoort Race Classics rijden onder meer het RECO NK GTTC en het Hankook NK HARC 82-90. Lees hier de voorbeschouwing.

De Historic Grand Prix kan dit jaar in zijn traditionele vorm helaas niet doorgaan, maar er komt gelukkig een mooi historisch autosportevenement voor in de plaats, met daarin een belangrijke rol voor de HARC. Op de Zandvoort Race Classics rijden niet alleen het RECO NK GTTC en het Hankook NK HARC 82-90, maar de HARC verzorgt ook de inschrijving en de technische keuring.

Met maar liefst 14 onderdelen verspreid over drie dagen bieden de Zandvoort Race Classics een overvol programma voor de liefhebber van de historische autosport. Een groot deel daarvan komt voor rekening van de FHR, ofwel de Fahrergemeinschaft Historischer Rennsport. De Duitsers komen deze keer met maar liefst zes grids naar de duinen. Net als vorig jaar zijn de Dunlop Historic Endurance Cup en de HTGT um die Dunlop Trophy aanwezig, twee raceklassen voor GT’s, toerwagens en tweezits-sportwagens van 1947 tot ’75, die samen zullen rijden. Daarnaast brengt de FHR deze keer de Dunlop Gentle Drivers Trophy mee voor GT’s en tweezits-sportwagens uit ’47-‘65. Die zullen twee sprintraces van elk een halfuur afleggen.

Daarmee is de FHR nog niet klaar, want de dikke sportwagens (met daarbij de dikste CanAm-exemplaren) keren eveneens terug naar Zandvoort, opnieuw voor twee races van 30 minuten. Na het succes in 2018 maken bovendien de Tourenwagen Classics hun comeback, met daarin het mooiste uit de gouden jaren van het DTM en de Super Touring-kampioenschappen. Tot slot laat FHR de fans kennismaken met de Historische Formule Vee, de categorie waarin in Nederland onder meer Jaap en Arie Luyendijk naam maakten.

Van vaderlandse bodem verschijnen twee HARC-klassen aan de start. Het RECO NK GTTC is voor de fans een oude bekende, want het kampioenschap voor GT’s en toerwagens van 1966 tot ’81 staat al vele jaren op het programma van de Historic Grand Prix. Vorig jaar maakte daarop ook het Hankook NK HARC 82-90 zijn debuut, en dat keert nu voor een tweede keer terug op het grootste historische evenement op Zandvoort – en voor niet minder dan drie races. De HARC verzorgt bovendien de inschrijving en de technische keuring tijdens de Zandvoort Race Classics.

Ook uit Duitsland en net als het Hankook NK HARC 82-90 op herhaling na 2020: de Kampf der Zwerge, de fantastische klasse waarin de kleinste toerwagens de grootste helden zijn. Daar voegt zich de AvD Historic Race Cup aan toe, waarin de Duitse organisaties HRA en FFR de mooiste Formule 3- en Formule Ford-bolides uit de jaren zeventig en tachtig bij elkaar hebben gebracht.

Een vreemde eend in de bijt is deze keer de Junkyard Race, waarin met auto's met een waarde van maximaal 500 euro aan de start mogen verschijnen. Vooruitlopend op de GP van Nederland van september is het thema deze keer Formule 1. En terug van weggeweest op Zandvoort, maar voor het eerst midden in de zomer: de Vintage Revival, waarin de Dutch Vintage Sports Car Club (DVSCC) vooroorlogse raceauto’s en sportieve straatauto’s bij elkaar brengt. Demo’s zijn er deze keer in de vorm van jubileumfeesten voor DAF en Jaguar. De DAF Club Nederland haalt in 2021 zijn 40-jarige bestaan in 2020 in, terwijl de Jaguar Daimler Club Holland de 60-jarige E-type in het zonnetje zet.

De Zandvoort Race Classics geven dit jaar kortom een meer lokale invulling aan wat de afgelopen negen jaar de Historic Grand Prix was. Ruim 60% van de deelnemers van de Historic Grand Prix was traditioneel uit Engeland afkomstig. Maar doordat het reizen vanuit het Verenigd Koninkrijk recent is aangescherpt met een verplichte quarantaine van 10 dagen, is in samenspraak met de FIA en de Britse historische raceorganisaties besloten om hun aanwezigheid een jaartje uit te stellen. Volgend jaar dus als vanouds een Historic Grand Prix, dan inmiddels voor de tiende keer!