Powerplay in Spielberg

27

Met zijn lange rechte stukken en aardig wat langzame bochten is de Red Bull Ring een echt power circuit. Dat was ook te zien in Fast Seventies, waar Hans de Graaf en Gerd Rijper met hun Porsches 911 en Cees Lubbers met de BMW CSL de tijdenlijsten aanvoerden. De snelste Ford Escort rijders waren degenen met een exotische dubbelnokker onder de kap, Marcel Frijlink en Freddy van Sprundel.

In de eerste race ging Frijlink kortstondig aan kop, maar uiteindelijk eindigde hij net buiten het podium achter De Graaf, Lubbers en Rijper.

Lokale held Manfred Pledl had in de Quali problemen gehad en moest Race 1 laten schieten, maar liet in Race 2 zijn dat ook hij een snelle twincam in zijn Escort RS1600 heeft liggen. Hij sprintte door het veld naar voren en moest na 14 ronden alleen Hans de Graaf nog voor zich dulden. Dat inspireerde de andere Escort-rijders blijkbaar, want Freddy van Sprundel pakte de derde podiumplaats en Marcel Frijlink werd vierde, voor Rijper in de Porsche.

In race 3 nam Pledl direct de leiding, met Frijlink in zijn kielzog. Die wachtte geduldig af, lette goed op en heeft als "Mr. Classic Competition" natuurlijk de techniek optimaal op orde. Hij nam in de elfde ronde de leidng over en pakte de oeverwinning, op 2 seconden gevolgd door Pledl. Hans de Graaf begon de race op achterstand, maar wist toch nog op te rukken naar de derde plaats, voor Rijper, Lubbers en Van Sprundel.

De kleine Mini's en de Davrian weerden zich kranig op deze voor hen zware baan. Timo Span was twee keer de snelste, in Race 3 was het Carst Span. 

Alle uitslagen: https://raceresults.at/Results/organisator/2025?evenement=Auto+Rennen&race=Red+Bull+Ring+CLASSICS.

De volgende Fast Seventies races zijn op Zandvoort tijdens de Historische Zandvoort Trophy, 31 mei en 1 juni.