Na de Historic Grand Prix verschenen diverse landgenoten aan de bak op de Goodwood Revival en de Spa Six Hours. Met wisselend succes: op de Revival waren er geen Nederlandse podia te vieren, maar op de Spa Six Hours gingen twee klasseoverwinningen naar equipes uit Nederland.
Na de Historic Grand Prix verschenen diverse landgenoten aan de bak op de Goodwood Revival en de Spa Six Hours. Met wisselend succes: op de Revival waren er geen Nederlandse podia te vieren, maar op de Spa Six Hours gingen twee klasseoverwinningen naar equipes uit Nederland.
De grootste Nederlandse vertegenwoordiging op Goodwood was meteen in de eerste race op vrijdagavond present. In de Kinrara Trophy voor pre-63 GT’s moest de Ferrari 250 GT SWB van Hans Hugenholtz achteraan starten na pech in de kwalificatie, maar op zijn comeback als actief coureur reed Dario Franchitti de auto knap de top-tien binnen. Hugenholtz wist vervolgens de achtste plaats zeker te stellen. David Hart was minder gelukkig: hij crashte zijn mooie Jaguar E-type FHC. Christiaen van Lanschot deelde met Jeremy Welch Austin Healey 3000 ‘DD300’ op weg naar een 14e plaats, terwijl Karsten Le Blanc de plek van de geschorste Alexander Wilmott innam in de Aston Martin DB4 GT van Tom Alexander. Het resultaat was een 18e plek.
Alexander van der Lof verscheen aan de start in de Goodwood Trophy en stuurde zijn Ferrari 340 F1 naar een mooie zevende plaats. In de Sussex Trophy reed David Hart in zijn Lister ‘Costin’ naar de vierde plek die waarschijnlijk het dichtst tegen het podium aanlag van alle races op de Revival. Hij kwam nét tekort op Jon Minshaw in de ‘Knobbly’. In de RAC TT Celebration mocht de Tojeiro van Olivier Hart/Nic Minassian van pole vertrekken. Minassian voerde tijdens zijn stint de race aan, maar Hart Jr moest al snel opgeven met een benzinedrukprobleem.
Op de Spa Six Hours kwamen de ‘Nederlandse’ GT40’s weliswaar niet aan de finish – Hart Sr crashte in Blanchimont al vroeg zijn exemplaar, en pittig ook, terwijl in de auto van Karsten Le Blanc de versnellingsbak bezweek – maar in de klassen eronder klonk het Wilhelmus. Robert Hamilton, Donald Molenaar en Philippe Vermast (Marcos 1800 GT) reden naar een dominante zege in de prototypeklasse tot 2 liter, terwijl Jasper Izaks, Sjoerd Peereboom en Tom Smith (MGB) opnieuw de beste waren in de GTS11-klasse.
Armand Adriaans en Ad Verkuijlen (Ford Mustang) hadden zicht op het toerwagenpodium, maar tijdverlies bij een tankbeurt wierp het duo terug naar de vierde plaats. Teamgenoten Bas Jansen, Marcel van Laarhoven en Jac Meeuwissen hadden meer pech: hun Mustang stond te lang binnen voor een mooie notering aan het slot. De TVR Griffith van Kees Selders haalde wel de finish.
In het bijprogramma op Spa hadden de Harts meer succes: Olivier Hart haalde in zijn GTA pole en een derde plaats in de Masters Pre-66 Touring Cars, terwijl David Hart en Nicky Pastorelli in de tweede Masters Endurance Legends-race een opmerkelijke eerste plaats algemeen veroverden in de debuterende Maserati MC12 GT1. De deelname met de Lister ‘Costin’ in de gecombineerde RAC Woodcote & Stirling Moss Trophy leverde de Harts een vijfde plaats op. Met de Capri RS3100 finishten Hart Sr en Pastorelli als vierde in de gecombineerde U2TC/HTCC-race.
De belangrijkste buitenlandse evenementen vinden komende maand plaats op Dijon, Paul Ricard, Estoril en Portimão. Tijdens de Dijon Motors Cup treden het NK HTGT en de YTCC aan, terwijl we tijdens Dix Mille Tours op Paul Ricard het debuut gaan zien van David Hart en Nicky Pastorelli in de Porsche 917-recreation die Hart onlangs heeft aangeschaft.