ADAC Racing Weekend – Nürburgring – 27-29 juni
Kwalificatie: opdrogend maar glad
Hoewel de regen was gestopt, was het circuit nog steeds erg glad toen de kwalificatie begon. Twee onderbrekingen met de rode vlag hielpen niet. Ze waren niet echt nodig, er werd gesleept met auto’s die elektrische problemen hadden. Jan van der Kooi en Philippe Vermast claimden de eerste rij in hun lichtvoetige maar nerveuze Lotus Elans. Oliver Douglas pakte op de valreep de derde plaats op het opdrogende circuit, in de roffelende Cobra Daytona. Carlo Hamilton liet zich niet afschrikken door de beperkte grip. Hij zou Race 1 als vierde - eerste van de toerwagens- starten in zijn Ford Falcon Sprint. Rij 3 werd gedeeld door Roelant de Waard (Shelby GT350) en Luc de Cock (Lotus Elan). Daarna kwamen de zwaargewichten met Norbert Gross, Van der Ende/Bijleveld en Bart-Jan Deenik in Ford Falcons. Florian Lübbert kwalificeerde zijn Triumph TR4 als tiende, sneslte in de GTS11 klasse. Zijn eerste achtervolgers waren Nick Paul/Didier Bourdot in de MGB, met de Van Gammerens als derde in de Porsche 911. In CT07 deed Bernd Horlacher het goed met een eigenhandig gereviseerde motor in zijn Cooper S, met Fernand Lelong als tweede. Magnus Lillerskog mocht als eerste starten in CT08, maar de verwachting was dat Lotus Cortina-coureurs Hanna Grade en Marcel Wentzel hem konden uitdagen, nadat hun dynamo gerepareerd was. Er was dit weekend maar 1 deelnemer in de prototype-klasse: Frank Weidema in de Mini Marcos. Nadat hij naar de pits was gesleept, verving hij een zekering en kwalificeerde zich alsnog als 14e.
Race 1: vlag in top voor Vermast
Philippe Vermast domineerde de eerste SuperSixties-race op de Nürburgring in zijn Lotus Elan. Oliver Douglas in de Cobra Daytona pakte de leiding op weg naar de eerste bocht, maar de Lotus Elans konden later remmen. Vermast werd niet meer bedreigd, terwijl Douglas en Jan van der Kooi gedurende het grootste deel van de race de tweede plaats betwistten. Douglas passeerde als tweede de finishvlag maar was derde in de uitslag vanwege straf voor een te korte pitstop, een lot dat niet minder dan 10 coureurs trof. Carlo Hamilton was onklopbaar voor alle andere Ford Falcons en werd 4e algemeen, met Roelant de Waard 5e in de Shelby Mustang en Norbert Gross 6e dankzij een goede pitstrategie. Luc de Cock in zijn Elan en Martin Bijleveld en Bart-Jan Deenik in hun Falcons volgden met verschillende tijdstraffen, terwijl Hemmo Vriend pech had en 10e werd. Dat had 9e moeten zijn, maar hij profiteerde op de een of andere manier niet van andermans straffen. Florian Lübbert won GTS11 dankzij spectaculair bochtenwerk in zijn Triumph TR4, voor Theo en Thijs van Gammeren in de Porsche 911 en Egbert Kolvoort in de eerste van de MGB’s. In CT08, Lotus Cortina-land, won Magnus Lillerskog van Hanna Grade/Marcel Wentzel en de Cooper S-race in CT07 werd gewonnen door Bernd Horlacher van Fernand Lelong. Alle deelnemers haalden probleemloos de finish, een zeldzaam verschijnsel in de historische racerij.
Race 2: victorie voor Van der Kooi
Roelant de Waard nam het initiatief bij de start van de SuperSixties-race op zondag. De Shelby Mustang moest echter al snel terrein prijsgeven aan de Lotus Elans, en Philippe Vermast reed weg met Jan van der Kooi als tweede. Van der Kooi was van plan om na de pitstops aan te vallen, maar dat bleek niet nodig omdat Vermast de auto aan de kant moest zetten met een lekke band. De Waard reed onbedreigd op de tweede plaats, met Oliver Douglas als derde in de Cobra Daytona.De hardst werkende man op de baan was Luc de Cock die maar liefst 4 Ford Falcon vliegdekschepen moest passeren om als vierde over de finish te komen. Hij rekende af met Jaap van der Ende, Bart-Jan Deenik, Norbert Gross en uiteindelijk, na een bijzonder zwaar gevecht, Carlo Hamilton. Florian Lübbert won opnieuw GTS11 in zijn TR4, voor de Van Gammeren 911 en Egbert Kolvoort in de MGB. In CT07 wist Bernd Horlacher opnieuw voor Fernand Lelong te finishen, maar Fernand komt steeds dichterbij. In CT08 kruiste Magnus Lillerskog de degens met Marcel Wentzel, tot een elektrisch probleem zijn Lotus Cortina deed stilvallen. Jürgen Felske viel ook stil, maar door wat te rommelen met de noodschakelaar werden de brandstofpomp en de startmotor van de MGB weer van stroom voorzien, zodat hij weer verder kon. Tot slot hadden Nick Paul en Didier Bourdot de hoeveelheid brandstof in hun MGB verkeerd berekend, waardoor ze op driekwart van de raceafstand stilvielen.
Door de tropische temperaturen werd er flink gegleden in de bochten, maar afgezien van een enkel wiel in het grind waren er geen uitstapjes of crashes. Een compliment is op zijn plaats aan alle SuperSixties-coureurs voor weer een weekend snel, eerlijk en veilig racen! SuperSixties wil ook graag de ADAC Westfalen e.V. en de DMSB bedanken. De organisatie van het evenement was eersteklas en voor alle problemen werd een oplossing gevonden.
Top 10 race 1:
- Philippe Vermast (Lotus Elan 26R) 16 ronden in 40:44.490
- Jan van der Kooi (Lotus Elan 26R) +49.593
- Oliver Douglas (Shelby Cobra Daytona Coupe) +55.971
- Roelant de Waard (Shelby Mustang GT350) +72.883
- Carlo Hamilton (Ford Falcon Sprint) +85.175
- Norbert Gross (Ford Falcon Sprint) +101.927
- Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +104.304
- Martin Bijleveld (Ford Falcon Sprint) +125.359
- Bart-Jan Deenik (Ford Falcon Sprint) +203.154
- Hemmo Vriend (Ford Falcon Sprint) +1 lap
Top 10 race 2:
- Jan van der Kooi (Lotus Elan 26R) 16 ronden in 41:12.787
- Roelant de Waard (Shelby Mustang GT350) +7.823
- Oliver Douglas (Shelby Cobra Daytona Coupe) +17.483
- Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +67.782
- Carlo Hamilton (Ford Falcon Sprint) +80.256
- Norbert Gross (Ford Falcon Sprint) +104.075
- Jaap van der Ende (Ford Falcon Sprint) +144.840
- Hemmo Vriend (Ford Falcon Sprint) +147.311
- Bart-Jan Deenik (Ford Falcon Sprint) +168.104
- Lars Bondesson (Lotus Elan) +183.206
Volledige uitslagen:
https://raceresults.nu/Results/organisator/2025?evenement=ADAC+Racing+Weekend&race=ADAC+Racing+Weekend+N%c3%bcrburgring