Kwalificatie: herriestoppers
SuperSixties begon zaterdag op Zandvoort met een ouderwetse kwalificatiesessie van 40 minuten. Lawaai was natuurlijk een probleem, vooral voor de V8's, en we zagen dan ook een reeks “meatballs” verschijnen tijdens de sessie. Jan van der Kooi legde al vroeg de lat hoog met een ronde van 2:02 in zijn Lotus Elan. De Lotus Cortina van de gebroeders Frasson was de eerste die het toneel verliet met onheilspellende witte rook uit de uitlaat. Halverwege voerde Roelant de Waard de tijdlijsten aan in zijn Shelby Mustang met Luc de Cock als tweede in zijn Lotus Elan. Jan van der Kooi wist ze uiteindelijk te splitsen. Frans van Maarschalkerwaart en Jasper Izaks reden de vierde tijd in de Shelby, gevolgd door de eerste toerwagens, Carlo Hamilton en van der Ende/Bijleveld in de Ford Falcons. Jacques Smeer verzekerde zich van startpositie 7 in de wit/oranje Shelby Mustang, terwijl Hemmo Vriend in zijn Falcon en Lars Bondesson en Felix Feltes in hun Lotus Elans die de top-10 volmaakten. Hans Hugenholtz werd 12e in zijn Ferrari 250SWB, wat herinneringen opriep aan de Historic Zandvoort Trophies van de jaren 1970. In GTS11 waren Theo en Thijs van Gammeren het snelst in de Porsche 911, met Vincent Janssens, Holger en Tim Felske en Tiziana en Fabienne Mütschler in hun MGB's op de hielen. In CT08 ging Ernst Leemans, debutant in de serie, de strijd aan met de hordes Lotus Cortina's in zijn Alfa Giulia Super. Hij reed de vierde tijd achter Ralf Wagner, Magnus Lillerskog en Gerrit Jan van Leenen. In de klasse kleine toerwagens waren Bert Mets en Fernand Lelong de snelsten in hun Coopers S, met Graziano Tessaro op p. 3 in de Fiat Abarth.
Race 1: Shelby Mustangs rule
Jan van der Kooi leek de SuperSixties-race van zaterdag in zijn zak te hebben, maar zoals de Britten zeggen: to finish first, first you have to finish. Op driekwart van de race sputterde de Lotus Elan over de start-finish en hield het na twee trage ronden voor gezien. Roelant de Waard profiteerde optimaal en won de race in zijn Shelby GT350. Frans van Maarschalkerwaart en Jasper Izaks finishten als tweede in hun Shelby, na een mooi gevecht met Luc de Cock in de Lotus Elan. Norbert Gross en Hemmo Vriend eindigden als vierde en vijfde in hun Ford Falcons, nadat Carlo Hamilton en Martin Bijleveld zichzelf hadden uitgeschakeld met een touche. Als zesde kwam onze tachtigjarige Zweedse oldtimer Lars Bondesson in zijn trouwe (en luidruchtige!) Lotus Elan over de streep. Henk van Gammeren kwam als derde toerwagen aan in zijn Falcon Futura met Bert Mets op een sterke 8e plaats in zijn Mini Cooper S. Thijs van Gammeren bracht de Porsche 911 als 9e over de meet. Dat was goed voor de klassewinst, want hij had alle MGB's ingehaald, wat indrukwekkend was omdat bijrijder Theo vanuit de pits was gestart. Vincent Janssens was de beste van de B's voor de zusjes Mütschler. In CT08 nam Ralf Wagner de kop, maar hij viel uit na 5 ronden. Daardoor kwam de leiding in handen van Magnus Lillerskog, met Gerrit Jan van Leenen niet ver daarachter. Na de pitstops had Lillerskog een veilige voorsprong, terwijl Patrick Vanspringel de tweede plaats afsnoepte van Van Leenen. SuperSixties-debutant Ernst Leemans stuurde zijn Alfa naar een solide 4e plaats. Fernand Lelong was tweede achter Bert Mets in de babyklasse in zijn Mini Cooper, terwijl Bernd Horlacher zijn Mini had ingeruild voor de reserveauto, een Austin-Healey Sprite.
Race 2: Luc de Cock haalt revanche voor Lotus
Frans van Maarschalkerwaart maakte een geweldige start en nam de leiding in de zondagse SuperSixties-race in de Shelby Mustang GT350, voor Luc de Cock in de Lotus Elan en Roelant de Waard in zijn Shelby GT350. Jan van der Kooi startte als 20e nadat hij de elektrische problemen van zijn Lotus had verholpen en maakte grote stappen, zo groot zelfs dat hij na 3 ronden de leiding nam. Het was echter van korte duur, er kwam vanaf het begin een rookwolkje uit de achterkant van de groene Lotus. Dat was een voorbode, na minder dan een ronde aan de leiding begaf het differentieel het. Een ronde later wist Luc de Cock een weg langs van Maarschalkerwaart te vinden. Hij iep langzaam weg, geholpen door het feit dat de sluwe oude vos Frans constant werd aangevallen door De Waard, met een aantal riskante uitremmanoeuvres in de Tarzanbocht. De Cock timede zijn pitstop iets te ambitieus en kreeg een tijdstraf van 10 seconden, maar dat deerde hem niet want na 19 ronden had hij 19 seconden voorsprong. Jasper Izaks nam het stuur over van Frans van Maarschalkerwaart en consolideerde de tweede plaats. Norbert Gross bezette aanvankelijk de vierde plaats, maar het was Carlo Hamilton die naar voren kwam en die plaats en daarmee de winst bij de toerwagens pakte, de eerste van een reeks Ford Falcons in de top-10 met Gross als 6e, Hemmo Vriend als 7e en Henk van Gammeren als 9e. Hans Hugenholtz maakte een voorzichtige start in de Ferrari SWB, maar kwam al snel op stoom. De glorieus klinkende V12 klonk de fans als muziek in de oren, terwijl de kleinkinderen van Hans hem naar de 5e plaats juichten. Lars Bondesson bracht zijn Lotus Elan naar huis als 8e terwijl Jacques Smeer de top-10 afrondde in zijn Shelby GT350.
Theo van Gammeren startte opnieuw vanuit de pits, omdat de Porsche problemen had met staande starts. En net als zaterdag wist hij, en na de pitstop Thijs, alle MGB's in te halen en de GTS11-klasse te winnen. Vincent Janssens bood opnieuw de meeste tegenstand, terwijl Egbert Kolvoort 3e in de klasse werd. Gerrit Jan van Leenen maakte een raketstart en nam de leiding in CT08, voor Magnus Lillerskog, Patrick Vanspringel en Ralf Wagner. De vier Lotus Cortina's waren flink aan elkaar gewaagd en finishten uiteindelijk in de volgorde Wagner, Vanspringel, Lillerskog en Van Leenen. Bert Mets won opnieuw de kleine toerwagenklasse, voor Fernand Lelong. Achter de Mini's eindigde Graziano Tessaro als derde in de klasse in zijn Abarth 1000TC.
Volledige uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2025?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Historic+Zandvoort+Trophy