SuperSixties verslag van de Spa Summer Classic

15

Kwalificatie: een recordaantal auto's op de baan!

Met een recordaantal van 53 auto's op de baan ging SuperSixties 2025 van start op een zonnig Spa-Francorchamps. Met GT40's, Corvette Grand Sports en Cobra Daytona's als leiders van de V8-brigade, was het een verrassing om een kleine Lotus Elan bovenaan de tijdlijsten te zien opduiken. We weten niet of het Lando of Alexis Graf von Wedel was, maar de lichtgroene Elan was de snelste in een verbazingwekkende 2 minuut 52. Laurent Jaspers deed zijn uiterste best in zijn Cobra Daytona, maar bleef 0,4 seconde achter. Andy Newall was derde snelste in de Jaguar E-type van Rhea Sautter.

Complimenten aan alle coureurs voor hun nette rijden, maar mechanische problemen vallen natuurlijk niet te vermijden in historische races. De Falcon van Martin Bijleveld viel uit met een gebroken wiel, terwijl Søren Christensen stopte in de Double Gauche met een cockpit vol stoom. Dit zorgde voor rode vlaggen, waardoor iedereen even kon uitblazen, van coureur wisselen en de bandenspanning controleren. GTP-racers Kaj Dahlbacka in de Corvette GS en Kennet Persson in de GT40 gingen niet meer naar buiten en eindigden zo als 4e en 6e, met tussen hen in Oliver Douglas in de zilveren Cobra Daytona. Roelant de Waard in de Shelby Mustang, vader en zoon Adriaans in de Cobra, Luc de Cock in de Lotus Elan en vader en zoon Meeuwissen in de derde van de Cobra Daytona's maakten de top-10 compleet. Antoine Benne was de derde snelste van maar liefst 11 Lotus Elans in GTS10. Erwin van Lieshout was de snelste in GTS11 in zijn Porsche 911. Op de tweede plaats kwamen Florian Lübbert en Philippe Vermast in de Triumph TR4. Egbert Kolvoort was derde in GTS11 en de snelste van de MGB's. In de kleine GTP-klasse was het Rob Rappange in de Porsche 904-6 met Frank Weidema in de Mini Marcos niet ver daarachter. Reinier van Abbe debuteerde met zijn nieuwe Ford Mustang door alle Falcons te verslaan, met Carlo Hamilton als tweede en Norbert Gross als derde. In CT08 was het één Alfa Romeo GT tegen 7 Lotus Cortina's. Mark Dols en Adam Cunnington warenerg snel, Marcel Wentzel was de beste van de rest en de gebroeders Colinet werden dapper derde in de Alfa. In CT07 ging Bernd Horlacher als een speer in zijn gele Mini Cooper, met Fernand Lelong op een voorzichtige tweede plaats in zijn smetteloos witte exemplaar. Tot slot was Michiel Campagne nog niet in Spa gearriveerd. Hij zou achteraan starten in zijn Corvette GS, goed voor nog wat extra spektakel.

Race 1: pitstopstrategie is alles

Je hebt geen GTP-auto nodig om te winnen in SuperSixties op Spa, een goede pitstopstrategie is veel belangrijker, zo bleek. Laurent Jaspers en Roelant de Waard, respectievelijk in een GTS12 Cobra Daytona en Shelby Mustang GT350, maakten goed gebruik van een Safety Car-periode. Ze planden hun stops perfect en claimden zo de beste podiumplekken. Kennet Persson (GT40) en Kaj Dahlbacka (Corvette GS) betwistten aanvankelijk de leiding, maar bleven na de stops steken op de derde en vierde plaats. De snelste van de Lotus Elans was SuperSixties-debutant Jan van der Kooi in zijn zelfgebouwde exemplaar, die foutloos naar de 5e plaats reed. Michiel Campagne startte als 51-ste en finishte als 6e in de blauwe Corvette GS. Luc de Cock werd 7e in de tweede Lotus Elans. Het mooiste gevecht van de race ging tussen Rhea Sautter (E-type), Oliver Douglas (Cobra Daytona) en Sam Adriaans (AC Cobra). Adriaans kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus, want de andere twee kregen 5 seconden voor track limit overtredingen. Carlo Hamilton (Falcon) was Reinier van Abbe (Mustang) te slim af en won de Ford V8 toerwagenklasse met 9 seconden voorsprong, met Norbert Gross (Falcon) op de derde plaats. Adam Cunnington/Mark Dols waren onverslaanbaar in CT08, met Marcel Wentzel als tweede en Magnus Lillerskog als derde, allemaal in Lotus Cortina's. Fernand Lelong was nog een SuperSixties-debutant die een klasseoverwinning scoorde in zijn Mini Cooper S. In GTS11 had Erwin van Lieshout in zijn Porsche 911 na 40 minuten trappen slechts 6 seconden voorsprong op de Triumph TR4 van Lübbert/Vermast. Egbert Kolvoort was wederom de snelste van de MGB's. Tot slot won Rob Rappange de kleine GTP-klasse in de Porsche 904 van Frank Weidema in de Mini Marcos.

Race 2: de Zweden nemen revanche

Al voor de start van de SuperSixties-race op zondag was er drama. Michiel Campagne stopte in de opwarmronde met een kapotte achteras van de Corvette Grand Sport, Gerrit Jan van Leenen moest even snel parkeren om zijn motorkap te sluiten, Erwin van Lieshout kwam te laat omdat hij één van zijn handschoenen niet kon vinden en Roelant de Waard viel vlak voor de start stil toen de stroom eventjes uitviel. De start verliep soepel en de Zweden maakten deze keer geen fouten. Kennet Persson pakte de overwinning in zijn Ford GT40, met Kaj Dahlbacka als tweede in de Corvette GS, op 9 seconden achterstand. Laurent Jaspers deed zijn best om ze in het vizier te houden en kwam als eerste GTS12-auto over de meet in de Cobra Daytona, met Oliver Douglas in een vergelijkbare Cobra niet ver daarachter. Lando en Alexis Graf von Wedel kwamen van achteraf en wonnen GTS10 in hun Lotus Elan. Ze werden vijfde algemeen, en dat was inclusief een tijdstraf voor het negeren van de track limits. Daarin waren ze bepaald niet de enigen, en er waren nog meer tijdstraffen voor te korte, te vroege of te late pitstops, negen stuks in totaal. Nadat alle sommen waren gemaakt, werden Adriaans/Adriaans als 6e geklasseerd (3e in GTS12) in hun AC Cobra, voor Sautter/Newall in de E-type. Jan van der Kooi kwam als tweede Lotus Elan over de lijn, voor mede-SuperSixties-debutant Antoine Benne op de 10e plaats. Ze werden gescheiden door Norbert Gross, de verrassende winnaar van de toerwagendivisie in zijn Ford Falcon. De aanvankelijke leider Carlo Hamilton viel terug door een defecte zekering, terwijl Reinier van Abbe voor Gross afgevlagd werd, maar 15 strafseconden aan de broek kreeg. In CT08 kwam de tijdstraffentombola tot een climax. Achter de winnende Lotus Cortina van Cunnington/Dols werd de Alfa van de gebroeders Colinet tweede en Magnus Lillerskog derde, terwijl Patrick Vanspringel naar de vierde plaats tuimelde. Fernand Lelong maakte er twee uit twee van in zijn Mini. In de kleine GTP-klasse was de volgorde opnieuw Rappange-Weidema, Porsche 904-6 voor Mini Marcos. In GTS11 tenslotte waren Florian Lübbert in zijn Triumph en Egbert Kolvoort in de MGB niet te achterhalen voor late starter Erwin van Lieshout, maar hij wist toch de derde plaats klasse te pakken door alle andere MGB's en Steven Tonneman in zijn Triumph TR4A te passeren.

Dank aan alle SuperSixties-rijders en de Roadbook-organisatie, het was een gedenkwaardig weekend!

Volledige uitslagen: http://roadbook.alkamelsystems.com.