Eind augustus reed SupertSixties twee races op het Autodrom van Most in de Tsjechische republiek, tijdens het Czech Truck Prix & NASCAR weekend.
Kwalificatie: I can see clearly now
Na een flinke bak met regen werd SuperSixties gezegend met een droog circuit voor de kwalificatie op het Most Autodrome. De grote GTP-auto's bepaalden het tempo. Kennet Persson (Ford GT40), Michiel Campagne (Corvette Grand Sport) en Jan Kling/Robert Enested (GT40) claimden de plaatsen 1-2-3 op de grid. Vierde snelste was de zeer gefocuste Luc de Cock in de Lotus Elan. Daarna volgde een kwartet GTS12-auto's onder leiding van de AC Cobra van Armand Adriaans, gevolgd door Roelant de Waard in de Shelby Mustang GT350, Oliver Douglas in de Cobra Daytona en Frans van Maarschalkerwaart/Jasper Izaks in de GT350. Mark Dols (Marcos 1800GT) was negende en eerste in de kleine GTP-klasse, gevolgd door Winchester/Mallard in de Ginetta G4R, met Jos Stevens in de Lotus Elan tussen deze twee kemphanen. Van der Ende/Bijleveld waren de snelste van de toerwagens, gevolgd door Nobert Gross en Deenik/Sinke, allen in Ford Falcons. In GTS11 nam de Porsche van Van Gammeren het voortouw op de MGB's van Lambert/Lambert en Holger en Tim Felske. In CT08 waren Marcel Wentzel en Hanna Grade de koplopers, met Julius Junck op de tweede plaats dankzij een gereviseerde motor en Magnus Lillerskog op de p. 3, allen in Lotus Cortina's. Bernd Horlacher was dit weekend de enige Mini Cooper vertegenwoordiger hield maar liefst 11 auto's met grotere motoren achter zich. SuperSixties verwelkomde op Most verschillende nieuwe coureurs in de serie: de ervaren Porsche-coureurs Peter en Thomas Michaelis met een 911, MGB-coureur Albert van der Wal en Claudio Missaglia met een Shelby GT350, terwijl rookie Valentin Junck nu zijn eigen auto heeft, een Triumph TR4. Race 1 zou beginnen met een extra attractie: Jan van der Kooi, winnaar van de vorige race in zijn Lotus Elan, had de kwalificatie gemist en zou vanaf de achterste rij starten.
Race 1: heftig en kort
Een ongelukkig incident aan het begin van de SuperSixties-race op zaterdag zorgde ervoor dat de rode vlaggen werden gezwaaid. Gelukkig waren alle coureurs in OK, hoewel Mark Dols ter observatie een nachtje in het ziekenhuis moest doorbrengen. We misten echter wel enkele auto's voor de herstart. Omdat NASCAR en het EU Truck Racing het tijdschema dicteerden, was er nog slechts tijd voor een race van 20 minuten zonder de verplichte pitstop. De twee GT40's kregen allebei te maken met technische problemen, waardoor Michiel Campagne relatief gemakkelijk kon winnen in de Corvette Grand Sport. Jasper Izaks reed zoals altijd een slimme race en bracht de Shelby Mustang GT350 als tweede over de finish, terwijl Luc de Cock een zware strijd leverde met Armand Adriaans in de AC Cobra om de derde podiumplaats veilig te stellen. Jan van der Kooi startte als 39e in zijn Lotus Elan en klom snel op met spectaculair bochtenwerk op drie en soms twee wielen. Zijn opmars werd gedwarsboomd door de Ginetta van Nigel Winchester, die bij de finish de vijfde plaats behield en daarmee de kleine GTP-klasse won. Jos Stevens was de derde Lotus Elan aan de finish, op plek zeven. Norbert Gross vergrootte zijn voorsprong in het puntenklassement door met zijn Ford Falcon de CT10 te winnen, met Bart-Jan Deenik als tweede in de klasse en negende in het algemeen klassement. Claudio Missaglia had een sterk debuut in SuperSixties, hij eindigde in de top 10 en werd derde in GTS12 met zijn Shelby GT350. Rob Rappange was de eerste Porsche-coureur aan de finish in zijn 904-6, tweede in GTP<2500 en nipt voor GTS11-winnaar Thijs van Gammeren in zijn 911. Brian Lambert werd tweede in die klasse en Albert van der Wal derde, beiden in MGB’s. Magnus Lillerskog was de winnaar in CT08 in zijn Lotus Cortina. Bernd Horlacher zat hem op de hielen, hij zit binnen een seconde in zijn CT07-winnende Mini. Julius Junck versloeg Hanna Grade nipt en eindigde als tweede in CT08, met een verschil van 0,2 seconde tussen de Lotus Cortina's bij de finish.
Race 2: Corvette GS versus Lotus
Michiel Campagne leidde de 60 minuten durende SuperSixties-race van start tot finish in zijn Corvette Grand Sport, maar Luc de Cock en Jan van der Kooi schaduwden hem gedurende de gehele race in hun Lotus Elans. Degenen die vroeg binnenkwamen voor hun pitstops gokten verkeerd, want even later parkeerde Lars Bondesson zijn Lotus Elan in het grind. De safety car kwam in actie en alle anderen maakten onmiddellijk hun stops met minimaal tijdverlies. De leiding in de GTS12-klasse wisselde tijdens de race verschillende keren. Armand Adriaans (AC Cobra) nam al snel het stokje over van Van Maarschalkerwaart/Izaks (Shelby GT350). Daarna pakte Claudio Missaglia in zijn GT350 met een late pitstop de leiding. Uiteindelijk was het Oliver Douglas in de Daytona Cobra die de 4e plaats overall en de eerste plaats in de klasse behaalde, gevolgd door Roelant de Waard (Shelby GT350) en Armand Adriaans. Jos Stevens werd 7e in zijn Lotus Elan, Missaglia eindigde als 8e. De leiding in de toerwagenklasse was aanvankelijk in handen van Norbert Gross, die werd opgejaagd door Deenik/Sinke, maar uiteindelijk was het Hemmo Vriend die de beste strategie had en CT10 won, voor Henk van Gammeren, met Deenik/Sinke als derde, allen in Ford Falcons. Bernd Horlacher versloeg alle Lotus Cortina's in zijn Cooper S. De strijd in CT08 was zeer spannend. Na een uur racen lag Magnus Lillerskog slechts 1,3 seconde voor op Julius Junck. De equipe Grade\Wentzel zette de snelste rondetijden neer, maar zijn verloren veel tijd in de pits. In GTS11 bewees Brian Lambert dat een MGB de 911's kan verslaan, voor met vader-en-zoon Porsche-crews Van Gammeren en Michaelis op de tweede en derde plaats. Ten slotte was de winst in de kleine GTP-klasse voor Nigel Winchester en Chas Mallard in de Ginetta G4R, mede omdat Frank Weidema zijn Mini Marcos met carburateurproblemen inde pits moest parkeren.
De grootste verrassing van het weekend kwam na de race, toen Mark Dols, die uit het ziekenhuis was ontslagen, zijn opwachting maakte bij de prijsuitreiking. Hij werd met een groot applaus ontvangen.
Top 10 race 1:
- Michiel Campagne (Chevrolet Corvette Grand Sport) 10 ronden in 51:47.930
- Frans van Maarschalkerwaart/Jasper Izaks (Shelby Mustang GT350) +16.211
- Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +16.830
- Armand Adriaans (Shelby AC Cobra) +17.839
- Nigel Winchester/Charles Mallard (Ginetta G4R) +31.820
- Jan van der Kooi (Lotus Elan 26R) +37.506
- Jos Stevens (Lotus Elan 26R) +48.193
- Norbert Gross (Ford Falcon Sprint) +42.82
- Bart-Jan Deenik/Jaap Sinke (Ford Falcon Sprint) +43.353
- Claudio Missaglia (Shelby Mustang GT350) +46.142
Top 10 race 2:
- Michiel Campagne (Chevrolet Corvette Grand Sport) 27 ronden in 1:01:44.959
- Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +5.265
- Jan van der Kooi (Lotus Elan 26R) +6.675
- Oliver Douglas (Shelby Cobra Daytona Coupe) +24.254
- Roelant de Waard (Shelby Mustang GT350) +25.057
- Armand Adriaans (Shelby AC Cobra) +39.388
- Jos Stevens (Lotus Elan 26R) +42.696
- Claudio Missaglia (Shelby Mustang GT350) +70.423
- Hemmo Vriend (Ford Falcon Sprint) +81.315
- Frans v. Maarschalkerwaart/Jasper Izaks (Shelby Mustang GT350) +81.512
Volledige uitslagen: https://www.supersixtiesracing.com/results/
Punten na 8 van 12 races: https://www.supersixtiesracing.com/standings/
Volgende race: 27-28 september, ADAC Hansa Racing Days – Assen (NL)
SuperSixties YouTube-kanaal met actieclips: https://www.youtube.com/@Supersixties