De Belg John Svensson is voor de vierde keer winnaar geworden van de Marcel Albers Memorial Trophy, de jaarlijkse uitnodigingswedstrijd voor Formule Ford 1600-auto’s die dit jaar zijn tiende jubileum vierde. Bijna 30 auto’s uit vele Europese landen traden aan in twee wedstrijden die waren georganiseerd door Historic Monoposto Racing.
De wedstrijd op zaterdag werd een relatief eenvoudige prooi voor de Ray GR17K van Svensson, al werd hij goed gevolgd door de Ier Darwin Smith in een flink oudere Van Diemen RF90. Zijn grootste tegenstand had moeten komen van Pascal Monbaron in een Ray GR19K, de nieuwste auto in het veld, maar de Fransman had pech in de kwalificatie en moest helemaal achteraan starten. Toch sneed hij door het veld als een mes door warme boter, om als derde te eindigen, op 15 seconden van de winnaar.
Met de uitslag van zaterdag als startopstelling van zondag beloofde dat meer spanning in de tweede race. Svensson hield de wedstrijd echter van kop af sterk onder controle, al waren zijn drie naaste rivalen nooit verweg. Smith leek Monbaron af te troeven, maar de grootste verrassing was Jesper Egebart in de aanzienlijk oudere Van Diemen RF85. De jonge Deen wist de hele race aan te haken in de slipstream van de drie jongere auto’s en kreeg uiteindelijk de derde plaats in handen toen Smith in de laatste ronde moest afhaken. Een boutje in de rechterachterwielophanging was schoon afgebroken.
Svensson won zo voor de derde keer op rij de Marcel Albers Memorial Trophy en nam trots de wisselbeker opnieuw in ontvangst uit handen van Jacques Albers, de vader van Marcel. In 2015 won Svensson de wedstrijd ook al, zodat dit zijn vierde overwinning was. Zo onderhand mogen we hem dus wel ‘monsieur MAMT’ noemen. Van de Nederlanders eindigde Leon den Hollander het hoogst. Den Hollander had graag willen aanhaken bij rivalen Rémy d’Aubreby (Swift SC92) en Benjamin Monteiro (Van Diemen RF90), maar hij verloor het contact, waardoor hij in de Mygale SJ02 van Meskes Racing zesde werd. Roel Mulder werd in zijn PRS RH02 tweede in de FF1600-klasse tot 1981 doordat hij jongere auto’s tussen zichzelf en Xavier Michel in de Crosslé 32F in kreeg. Den Hollander als Mulder waren niet tevreden met het resultaat, maar hadden desondanks genoten.
In de twee races waarmee het seizoen 2024 van Historic Monoposto Racing werd geopend, regeerde Xavier Michel in zijn Chevron B38. De Fransman gebruikte de extra neerwaartse kracht in zijn Formule 3-auto effectief om zo de snelste FF2000-auto’s voor te blijven. Regerend kampioen Kees van der Wouden jr. was beide malen de snelste achtervolger in zijn Royale RP30, gevolgd door Geert Wynants in de Royale RP27.
Wichard Theunissen (Van Diemen RF83) en Georges Tomsen (Reynard SF86) verdeelden de hoofdprijzen in de oudere FF2000-klasse, terwijl Roel Mulder deze keer wel twee FF1600-klassezeges op zijn naam schreef, beide keren vóór Jeff Struijcken in de Royale RP29 waarmee Cor Euser destijds Nederlands kampioen werd. De Brit John Slack reed met zijn Lola T200 beide keren naar de winst in de oudste FF1600-klasse.