De Spa Summer Classic, ja je leest het goed, vond dit jaar plaats in april. En we moeten toegeven, het weer was best aardig. Voor Spa-begrippen viel er weinig water en heel soms scheen er zelfs een zonnetje. Met drie Nederlandse series (NK GTTC, SuperSixties en YTCC) en tientallen Nederlandse deelnemers had de Spa Summer Classic een behoorlijk oranje tintje.
De hoofdrace was natuurlijk de 3-uurs, met een beperkt aantal Nederlandse equipes. Die konden helaas niet meestrijden om de ereplaatsen, de winst ging naar het Britse duo Ben Barker en Gordon Shedden die 58 ronden aflegden in hun Lotus Elan 26R. Beste landgenoten waren op de 12e plaats Jan Schouten en Ton Vink in de Cobra Daytona, die drie ronden minder vol maakten. Raymond Klompstra en Kees Rozema eindigden als 32ste in de TVR Grantura MK3, terwijl Jansen/Meewissen/Van Abbe niet verder kwamen dan plek 36 in de AC Cobra.
In de Tourenwagen Legenden deden Bas Jansen en Kevin Abbring het beter, met een 2e, 4e en 11e plaats in de BMW M3. Ook Leonard Batenburg stond op het podium, hij reed zijn M3 naar een derde en twee vijfde plaatsen.
De Belcar Historic Cup kende als altijd een groot veld. Wim, Dieter en Tim Kuijl, Jan Schouten Leonard Batenburg en Fred Krab verdedigden de Nederlandse eer. In race 1 mocht Wim Kuijl de tweede podiumplaats beklimmen na een sterke race in de Capri RS3100. In race 2 deed hij er nog een schepje bovenop en wist de Corvette C4 van race 1 winnaar Branckaerts achter zich te houden. Tim Kuijl completeerde het feestje met P.3 in de BMW E36.
SuperSixties, voor toerwagens en GT’s gebouwd voor 1966, werd twee keer gewonnen door Bob Stevens in de Lotus Elan. Een langer verslag lees je hier: SuperSixties.
In het Reco NK GTTC (voor toerwagens en GT’s gebouwd tussen 1966 en 1981) pakten Wim en Dieter Kuijl elk een overwinning met hun Ford Capri’s, zoals hier te lezen valt: GTTC.
De MG/Triumph Competitions reden samen met het NKGTTC. Melle van der Wal was in race 1 de beste landgenoot met zijn MGB, maar hij moest een heel stel Oosterburen voor laten gaan: Bock met zijn E-type, Grüter op MGB, Walter in de Warwick 350 en Kutak in een Lotus Elan. In race 2 ging het beter en moest hij alleen Rene Grüter en Detlef Walter voor zich dulden.
De YTCC had zoals altijd het grootste veld, maar ook de meeste brokken. Zelfs de ambulance moest eraan te pas komen, maar uiteindelijk bleek dat gelukkig mee te vallen. Walter Hoffman won de eerste race in zijn McLaren M1, voor Marc Hauri in zijn zwaar verbouwde BMW E30. Pas op de 8-ste plaats kwam de eerste landgenoot, niemand minder dan Coen Vink in een V8 STAR. Hoffmann won ook race 2, op geruime afstand gevolgd door Key in de NASCAR-Oldsmobile. Nu was Leonard Batenburg de beste Nederlander op plaats 5. In de derde wedstrijd had Vink zijn BMW-kloon eindelijk goed aan de gang en rukte op naar de tweede plaats, op 20 seconden van Hoffmann. Bjorn Hees (BMW M3) en Erik den Dekker (Porsche 944 Turbo) eindigden ook in de top-10.
Om het lijstje compleet te maken: ook Adrian van Hooydonk kwam in actie. Hij reed in de Duitse pre-’81 regularity met een BMW CSL.
Foto’s: Stefan Kivits, Carlo Senten/YTCC, Willem Mank.