“De transponder doet het niet” is een vaak gehoorde klacht als er niet meteen een tijd op de monitor verschijnt. Toch is dat maar zelden het geval. Meestal is de transponder verkeerd geplaatst. Hoe moet het dan wel?
De optimale positie is in de lengterichting van de auto, ter hoogte van het rechtervoorwiel, maximaal 60 centimeter boven het asfalt en met “vrij zicht” naar beneden. Als je een eigen, vaste, liefst “direct powered” transponder hebt, dan is de rechtervoorwielkast de ideale locatie. Zie bijgaande afbeelding.
Voor een huurtransponder ligt dat anders, daar wil je gemakkelijk bij kunnen. Maar als je hem op de juiste manier monteert, heb je er een weekend lang geen omkijken naar. Daarom geven we hierbij wat nuttige tips.
Om te beginnen hoort de transponder niet binnen in de auto. Het is een zender en als je die in een kooi van metaal plaatst, werkt hij niet goed. Dus niet in het dashboardkastje, niet aan de rolkooi en ook niet aan de binnenkant van het zijraam. Ja inderdaad, vroegah deden we dat, maar dat is inmiddels meer dan 25 jaar geleden. Verhalen in de categorie “dat doen we al jaren zo” kennen we, maar kom dan niet zeuren als je een keer een rondje (het is altijd dat ene snelle rondje) mist.
Achterop de auto is op zich een leuk idee, maar het is het voorwiel dat de doorslag geeft. Als je naast een andere deelnemer rijdt, die de transponder bij het voorwiel heeft, kan dat je aan de finish een plek kosten. Het kost een hoop discussie om zoiets achteraf recht te zetten. Probeer dus om de transponder ergens vooraan de auto te plaatsen, in de buurt van het rechtervoorwiel, of aan de grille. Zorg dat de transponder rechtop staat en gebruik een houder, dus geen gedoe met duct-tape en/of tie-wraps.
Controleer voordat je hem op de auto zet altijd of je (huur)transponder groen knippert, minstens drie keer. Knippert hij twee keer of minder, brandt hij permanent rood of groen of zie je helemaal niets, ruil hem dan om voor een andere. Bij een “direct powered” transponder moet het lampje branden als het contact aanstaat.
Het is niet ingewikkeld, besteed er even aandacht aan en je hebt het voor altijd goed geregeld!