Volop variatie in Fast Seventies

20

De Fast Seventies Benelux, geholpen door de British HTGT, kenden het grootste startveld van de Historische Zandvoort Trophy met 47 auto’s. Het was ook het meest afwisselende veld, met een enorme variatie aan bijzondere en zeldzame auto’s. Onder die waaier aan deelnemers zat ook nog eens een ongekend groot aantal potentiële winnaars. Dat maakte de races flink spannend, dus voor de toeschouwers viel er veel te genieten. Om het extra onvoorspelbaar te maken, speelde de geluidmeter ook een stevige rol. Dat bleek al meteen in de kwalificatie, met een doorlopende voorstelling van technische waarschuwingsvlaggen, beter bekend als de meatball. Alle boefjes kregen bij binnenkomst het verzoek om iets aan de geluidproductie te doen. Nieuwe rijders waren onder meer Jan Sleurink met een bekende Ford Escort Mk1 RS2000 en Jaap van der Lee met een bijzondere Lotus Esprit Turbo. Bij de MG’s maakte Piet Nieuwland de overstap vanuit het DNRT met zijn MGB GT en bestuurde Jan Bakker een MGA.

Race 1 werd gedomineerd door Cees Lubbers in zijn BMW 3.0 CSL. Jari Konola lag lange tijd tweede met zijn Plymouth Barracuda maar verdween van het toneel, waardoor Gerd Rijper die plek kon pakken met zijn Porsche RSR. Marcel Frijlink wist Lex Proper (Porsche RSR) en Jan-Willem Oosterhagen (Escort RS2000) voorbij te steken met de Ford Escort RS1600 en mocht als derde het podium beklimmen. Er waren lekker veel kleine autootjes, waaronder Fiat Abarth TCRs van de familie Tessaro, plus speciaal voor Willem Mank een Fiat 128 Giannini bestuurd door iemand met de geweldige naam Loris Papa. In het British HTGT kamp streden twee Coopers en een zelfs een MG Midget. Timo Span in zijn Mini Clubman was gedurende de hele race de snelste van het kleine spul, behalve toen het telde, want het was HARC-voorzitter Onno Vlaanderen met zijn Davrian Mk. 5 die hem op de valreep voorbijstak. Bij de British HTGTs was Jon Wolfe met TVR Tuscan V8 onklopbaar, maar daarachter vond de gebruikelijke MG-knokpartij plaats. Stefan Rozema (MGA), Robin Rozema (MGA) en Rene Grüter (MGB) vormden daarin de top-3.

Onno

Race 2 werd van start tot finish aangevoerd door Michael Nolte in de Opel Kadett C met zestienklepper, die buiten mededinging meereed. Daarachter hadden Jan-Willem Oosterhagen en Marcel Frijlink met hun Ford Escorts het initiatief, voor alle dikke 6- en 8-cilinders. Pas tegen het einde van de race wisten Gerd Rijper en Lex Proper met hun 6-cilinder boxers en Jari Konola met de dikke V8 erlangs te komen. Konola zette de snelste ronde, maar moest toch genoegen nemen met de derde plaats, achter Nolte en Rijper. Ook deze keer wist Onno Vlaanderen voorbij Timo Span te komen, terwijl Jon Wolfe met de TVR Tuscan op de finishlijn maar enkele seconden voorsprong had op Stefan Rozema, Robin Rozema en Melle van der Wal (MGB).

Race 3 werd kortstondig aangevoerd door Nolte en ook even door Hans de Graaf, die het gehele weekend problemen had met de benzinetoevoer van zijn Porsche. De winnaar was echter onze Finse vriend Jari Konola, die een ongelimiteerd aantal pk’s onder de kap van zijn Mopar-bolide lijkt te hebben. Gerd Rijper pakte opnieuw de tweede plaats en Marcel Frijlink werd derde. Franz Durrer was deze keer de snelste kleine auto, Timo Span wist hem in beeld te houden maar kon er niet bij komen. En de TVR viel uit, zodat de British HTGT eer naar Stefan Rozema ging, voor Robin Rozema en Melle van der Wal.

Konola

Volledige uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2025?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Historic+Zandvoort+Trophy

Volgende race: Nürburgring, 27-29 juni

Info: www.fastseventies.nl