Voorbeschouwing State of Art Historic Zandvoort Trophy

Voorbeschouwing State of Art Historic Zandvoort Trophy

1179

Voor de 43-ste opeenvolgende keer organiseert de HARC de Historic Zandvoort Trophy. Op 11 en 12 mei komen vijf verschillende raceklassen aan de start. Om te beginnen de drie officiële Nederlandse historische kampioenschappen voor toerwagens en GT’s: het NK HTGT voor auto’s gebouwd van 1947 tot en met 1965, het NK GTTC voor de periode 1966-1981 en het NK82-90, waarvan de naam voor zich spreekt. Daarnaast staan de Britse Monoposto’s en de Legendary Circuits op het programma.

Klik hier voor: tijdschema - indeling Shell Paddockindeling Heineken Paddock

Wat kunnen we verwachten? Het Catawiki NK HTGT heeft al een race achter de rug in het Zuid-Franse Paul Ricard. Dat was een opwarmer, dit weekend wordt er voor het eerst gestreden om de punten. Om te beginnen wordt het genieten in de kleine toerwagenklasse met niet minder dan 5 Mini’s. Jonathan Lewis, Chris Middlehurst en Kevin Bottomley gaan lokale helden Rob Rappange en Bert Mets laten zien hoe het moet – of andersom natuurlijk. In de klasse tot 2 liter zien we 4 Lotus Cortina’s met Frank Romo, René Wallner, Alex Korle en het duo Van Leenen/Du Toy van Hees. Bij de grote toerwagens zal het waarschijnlijk gaan tussen Norbert Gross en de équipe Bijleveld/v.d. Ende met hun Ford Falcons. Regerend kampioen Brian Lambert (Ginetta G4) heeft flinke concurrentie in de kleine GT-klasse: Nigel Winchester (Ginetta), Alex Schlüchter (Lotus Elite) en Dennis Bron (MGA). Natuurlijk zijn Jos en Bob Stevens en onze vaste Zweedse gast Lars Bondesson erbij met hun Lotus Elans. In GTS11, zonder Marcossen, is het de vraag of Erwin van Lieshout met zijn Porsche 911 de MGB’s van Mark Hope, Egbert Kolvoort, Niek van Gils en Barbara Lambert voor zal weten te blijven. In de grote GT-klasse heeft de Jaguar E-type het stokje als meest populaire racer overgenomen van de Shelby GT350. Er staan maar liefst vier roofkatten ingeschreven, met Rhea Sautter/|Andy Newall als favorieten. Maar houd ook Roger Grouwels in de unieke Iso Rivolta in de gaten. Tenslotte is er de GTP-klasse met Georg Nolte in de Ford GT40, Kaj Dahlbacka in de Corvette Grand Sport en de Marcossen van Mark Dols en Robert Hamilton.

Ook in het NK GTTC is de Mini populair, Carst, Klaas en Timo Span, Bernard Dierick, Roger Ebdon en Paul Engel besturen er één. Tegenstand komt van de Simca’s van Emile Gunsing en Jeroen Feijten, de Fiat 3P van Michael Nooij en Bob Spaargaren in de R5 Alpine. In de sub 2 -liter afdeling tellen we maar liefst 13 Ford Escorts op de startlijst. Toch is het zeker geen Ford only-feestje want er zijn ook Alfa Romeo’s, BMW’s en twee Opels. Boven 2 liter zien we de nodige Porsches, de BMW coupés van Eric Holthausen en Cees Lubbers, Ad van der Kroft in de Morgan en de Jaguar XJS van Paul Aslett. Kortom, alle ingrediënten voor een paar mooie races zijn aanwezig.

Het HARC NK 82-90 heeft eveneens al een generale repetitie gehad en wel op Zolder. Daar waren slechts 10 startplaatsen beschikbaar, was regerend kampioen Pieter Bikker in zijn BMW niet te kloppen en was jong talent Colin Caresani de verrassing van het weekend. De concurrentie zal deze keer aanzienlijk groter zijn, er zijn dik 20 inschrijvingen waaronder een hoop nieuwe namen. Sommige van die namen zijn alleen nieuw voor het NK82-90, ze behoren namelijk toe aan ervaren coureurs. Dat belooft dus wat. We zijn benieuwd wie het Pieter moeilijk gaat maken!

De Britse monoposto’s brengen ruim 20 éénzitters aan de start. Daaronder een aantal Formule 3 bolides van de bouwjaren 1983-2002. Dat zijn serieus snelle wagens, de toppers zullen zeker rondetijden onder de 1:40 gaan draaien. Ook zijn er Opel (in Engeland natuurlijk Vauxhall) Lotussen, 2-liter Van Diemens, een aantal 1800 Ford Zetecs en een paar Jedi heuvelklimautootjes met motorfietsmotoren. Spektakel gegarandeerd!

Tenslotte is er de Legendary Circuits Series. Wat we daarvan qua deelnemers kunnen verwachten is nog een verrassing, maar organisator Pieter Bakker is de man van de Spridgets, dus reken in elk geval op een aantal van die kleine sportwagentjes.