Zes mooie HARC-races op Zandvoort Race Classics

Zes mooie HARC-races op Zandvoort Race Classics

942

Met zes races – drie van het NK GTTC en drie van het NK HARC 82-90 – was de HARC een van de hofleveranciers van de Zandvoort Race Classics. De club verzorgde ook de inschrijving en de technische keuring van een evenement dat drie dagen lang onder een stralende zon werd gehouden, maar waar het publiek toch node werd gemist.

Met zes races – drie van het NK GTTC en drie van het NK HARC 82-90 – was de HARC een van de hofleveranciers van de Zandvoort Race Classics. De club verzorgde ook de inschrijving en de technische keuring van een evenement dat drie dagen lang onder een stralende zon werd gehouden, maar waar het publiek toch node werd gemist.

Ongetwijfeld hadden de liefhebbers van de historische autosport zich redelijk moeiteloos aan de anderhalvemeterregel gehouden, maar het mocht niet zo zijn: publiek werd volgens de laatste corona-aanscherpingen voor evenementen alleen toegelaten als het verspreid op de tribune zou plaatsvinden. Omdat ongetwijfeld niemand van de bezoekers daarop zat te wachten, werd besloten om het evenement dan maar zonder publiek te houden.

Die misten daardoor helaas zes mooie HARC-races, met velden die bij de start bijna tot aan de Arie Luyendijkbocht reikten. In het NK GTTC was geen kruid gewassen tegen Daniel Schrey en zijn felgele 935K1, maar alleen al de aanblik van de Kremer Porsche was de moeite waard – zeker aan de achterkant. Dat was dan ook het enige dat de concurrentie ervan zag, aangevoerd door de uiterst snelle Escort Mk2 RS1800 van Heinz Schmersal, met VLN-piloot Mike Stursberg achter het stuur. Achter deze twee streden Hans de Graaf en Wolfgang Pohl drie maal om de eer van ‘best of the rest’, in duels die geweldig waren om te volgen. De Graaf won de strijd op vrijdag, geholpen door een spin van Pohl, die in de Hans Ernstbocht achterstevoren kwam te staan. Pohl sloeg terug op zaterdag, maar De Graaf trok op zondag weer aan het langste eind.

Bij de Escort Mk1’s was Manfred Pledl de snelste, maar die snelheid zette hij alleen op vrijdag om in een vierde plaats algemeen. Na 11 ronden op zaterdag gaf de RS2000 van de Oostenrijker de geest, waarna Freddy van Sprundel het voortouw nam en achter de Porsches en de Capri 3000 GT van Niels Ole Andersen als achtste eindigde. De Belg had op zondag het rijk alleen en finishte als zevende, opnieuw achter Andersen, de RSR van de gebroeders Pohl en de 924 GTS van Michael Wittke. Jan Willem Oosterhagens RS2000 was drie keer Van Sprundels naaste achtervolger. Pledl zat intussen op zondag niet stil, want die kwam verrassend aan de start in de tweede Opel Ascona van Rob de Laat, die een dag eerder had meegedaan aan de Junkyard Race!

Over Opels gesproken: daar werd de Kadett van Michael Nolte op vrijdag knap zevende, maar op zaterdag ging de winst in de categorie-Rüsselsheim naar Ruben de Bruijn, die vervolgens op zondag prolongeerde. Met twee 21e plaatsen algemeen deed Timo Span intussen goede zaken met zijn Mini 1275 GT, maar op zondag haalde zijn auto het einde niet. Carst en Klaas Span hadden met hun oudere Mini’s intussen te maken met de Scirocco’s van de familie Stenders. Carst won het pleit op vrijdag, maar moest Tim Stenders op zaterdag en zondag laten voorgaan. Het al enorm gevarieerde veld werd deze keer opgeluisterd met onder meer een Plymouth Barracuda, diverse Alfa GTAm’s en een Porsche 928.

In het NK HARC 82-90 konden we uiteraard rekenen op de vele BMW’s, MX-5’en en 944’s, maar ook daar was de variatie nog groter dan anders. Zelfs alle BMW’s waren niet noodzakelijkerwijs een E30 325i in Groep A- of Groep N-vorm. Vink Motorsport kwam bijvoorbeeld met een 635 Groep A voor Jan Schouten en een E30 M3 voor Leonard Batenburg – en die twee vochten het dan ook meteen aan de kop uit, samen met de M3 van Björn Hees, de Mercedes 190 2.3-16 van Ko Koppejan en natuurlijk de 325i GrA van Pieter Bikker. De fraaie E21 2.3 van Christian Heck voegde zich daar deze keer ook nog bij. Schouten won op zaterdag, Batenburg twee keer op zondag, waarbij Bikker zich niet onbetuigd liet via drie podiumplaatsen.

Onder de overige 325i’s in Groep A-uitvoering was Tim Medemblik op zaterdag en zondagochtend de snelste, maar Bira van Haver nam op zondagmiddag het stokje over. Bij de 944’s won Sander Roest op zaterdag, maar op zondag was Sander Pielkenrood twee keer de snelste. Een zelfde gang van zaken zagen we bij de Mazda’s: David Koh als winnaar op vrijdag, maar Yannick Rehorst op zondag twee keer bovenaan.

Een uitgebreid verslag van alle wedstrijden van de Zandvoort Race Classics is op Autosport.nl te vinden.