Zonnige Spa Summer Classic

Zonnige Spa Summer Classic

896

Hoe deden de Nederlanders het tijdens de Spa Summer Classic? Er waren vele racelustige landgenoten afgereisd, we vatten het kort samen.

Er waren nogal wat uitdagingen te overwinnen om de 2021 editie van de Spa Summer Classic doorgang te laten vinden. De stortregens van 3 weken geleden hadden in de paddock nog hun sporen nagelaten, maar de baan lag erbij als vanouds. De coronarestricties weerhielden heel wat buitenlandse deelnemers ervan naar Spa af te reizen, maar het lukte de Roadbook organisatie toch om het programma gevuld te krijgen en ook de 3-uursrace van Diogo kon doorgaan. Complimenten daarvoor zijn op hun plaats. Vanuit Nederland was alles goed te doen en dus waren er vele racelustigen afgereisd.

De twee races om het Reco NK GTTC werden gewonnen door Hans de Graaf in zijn Porsche 911. Hij moest er wel voor werken want hij had in beide wedstrijden Manfred Pledl in zijn Ford Escort RS op zijn bumper zitten. De derde podiumplekken gingen naar Jan-Willem Oosterhagen (Escort RS) en Cees Lubbers (BMW 635). In de kleine klasse was Jeroen Feijten niet te stuiten in zijn Simca Rally, terwijl Timo Span twee keer tweede werd, de eerste keer in zijn Mini Clubman, daarna in de Cooper S van zijn vader. In race 1 was het Onno Vlaanderen die de derde plek pakte in zijn bijzondere Davrian Mk 5, in race 2 was dat Carst Span, in de Clubman van broer Timo.

De eerste race van de historische monoposto’s werd gewonnen door Albert Hiller in een Ralt RT1 F3, voor de FF2000’s van Cédric Baeten (Lola T580) en Onno Zuidema (Reynard SF84). De 1600-klasse was voor Leo Beckers in een Royale RP26. In de tweede race ging de winst naar Onno Zuidema, voor Kees van der Wouden Jr. (Royale RP30) en Cédric Baeten. Ed Waalewijn won deze keer de FF1600 klasse in zijn Van Diemen RF79.

In de Tourenwagen Classics startten bekende namen als Harald Grohs, Prins Leopold von Bayern, Peter Oberndorfer en Fred Krab, maar de winst ging naar  Steffen Lykke Gregersen, voor Leo Batenburg, Sjaco Griffioen en Marc Seesing, allen met een Groep A BMW M3.

Het NK HTGT reed weer samen met de Triumph Competitions. De race werd gewonnen door Michiel Campagne in de Corvette Grand Sport. Armand Adriaans werd tweede in een Ford GT40 en de derde plek was voor Roelant de Waard in zijn Shelby Mustang. Het toerwagenklassement werd verrassend gewonnen door Hemmo Vriend die een foutloze wedstrijd reed in zijn Ford Falcon. Hij versloeg het duo Cees Lubbers/Duncan Huisman (Ford Falcon). Derde werden vader en zoon René en Thijmen de Vries op Mini Cooper S. Het Triumph Competition & British HTGT klassement werd gedomineerd door Rainer Vorköpper in de Low Drag E-type. Tweede was Marcus Weidenbach met een Triumph TR6 en derde -verrassend- Hans Hugenholtz in een niet erg Britse Shelby Mustang.

Het YTCC bracht twee groepen aan de start die elk drie races reden. De historische afdeling werd twee keer gewonnen door Peter Mücke in de Zakspeed Capri en de derde keer door Roger Bolliger in de Pontiac Trans-Am. De overige podiumplaatsen werden verdeeld door Leo Batenburg (BMW M3), Mike Torwesten (Porsche 935 TR), Beat Gubler (Dodge Challenger) en Samuel Benz (TVR Tuscan Challenge).

Op zaterdagavond werd de 3-uursrace verreden met een flink contingent Nederlandse deelnemers. De leukste équipe van de wedstrijd was ongetwijfeld de Fiat 850 in Abarth uitvoering met rijders Claude Lang en Robert Hamilton. Helaas hield het kleine doosje het slechts enkele ronden vol. Martin Bijleveld ging van start als ware het een sprintrace en circuleerde al snel rond de vijfde plaats in zijn Ford Falcon. Dat zorgde voor oververhitting, zowel bij de wedstrijdleiding die het team beloonde met een reeks drive-throughs, als bij de Ford Falcon, zodat een record aantal pitstops geturfd werd. Toch werd het trio Bijleveld - Van der Ende - Deenik nog als 19e geklasseerd, nipt achter de Alfa GTA van Sandro Hubar en Nicky Pastorelli. De Escort van Bart Deenik, Jaap Sinke en Erwin Boon viel na 25 ronden uit met een kapot differentieel en Bas Jansen en Jac Meeuwissen moesten na 40 ronden hun Mustang parkeren. Beste Nederlanders werden Armand Adriaans en Ad Verkuijlen die vijfde algemeen finishten in een AC Shelby Cobra. De Lotus Elan van de familie Graf von Wedel werd als eerste afgevlagd, maar nadat er 44 tijdstraffen waren verwerkt verscheen de uitslag en waren zij nog slechts vierde, terwijl de winst was toebedeeld aan Van Riet en Bouvy in een Cobra, voor de twee Porsches van de familie Rolner.

De uitslagen staan hier: roadbook.alkamelsystems.com