Groot F1-startveld wordt hoogtepunt van Historic Grand Prix

1448

Een extreem uitgebreid programma gaat de Historic Grand Prix op Zandvoort dit jaar interessanter maken dan zelden tevoren. Zo staan er maar liefst 27 deelnemers ingeschreven voor niet twee, maar drie F1-races voor auto’s uit het 3-liter-tijdperk van 1966 tot 1985. Ook voor de GP-auto’s tot 1966 wordt een bomvol veld verwacht. Zo wordt de viering van de Grand Prix van Nederland zoals die tot 1985 plaatsvond nog eens extra luister bijgezet.

Sinds in 2012 de Historic Grand Prix ‘nieuwe stijl’ van start ging, met drie volledige geluidsdagen en alle velden van toonaangevend internationaal organisator Masters Historic Racing, hebben er tien edities plaatsgevonden. Alleen in 2021 moest het evenement noodgedwongen worden omgedoopt in Zandvoort Race Classics, toen reisbeperkingen de komst van F1-auto’s onmogelijk maakten. Ook was dat evenement destijds niet voor publiek toegankelijk.

hgp20 sat 3b

Dat zal dit jaar heel anders zijn, net zoals in de jaren vóór de pandemie. De verwachting is dat er opnieuw tienduizenden bezoekers naar Zandvoort zullen trekken, wat de Historic Grand Prix na de ‘echte’ GP van Nederland veruit het grootste evenement maakt op de kalender van het circuit: royaler dan wat recent de recettes van de GT World Challenge Europe Sprint Cup en de ADAC GT Masters hebben opgeleverd. Nu het evenement in juni plaatsvindt, zullen er ook minder problemen ontstaan door de voorbereiding op de GP die vanaf half juli van start gaat en waardoor sommige delen van het circuit vorig jaar slecht of niet toegankelijk bleken.

Net als in voorgaande jaren duurt het programma van de Historic Grand Prix drie dagen, maar deze keer duurt elke dag langer dan ooit. Of het nu vrijdag, zaterdag of zondag is, de eerste raceactiviteit staat al vanaf een uur of acht ’s ochtends op het programma. Pas na zessen dooft het dagelijkse motorgeluid, maar op zaterdag krijgt dat later op de avond ook nog een vervolg met de traditionele parade door het dorp.

hgp20 fri 1b

Het ontegenzeggelijke hoogtepunt van elke dag is de F1-race voor de Grand Prix-auto’s uit het 3-liter-tijdperk, want er staan maar liefst drie van die races op het programma: een absoluut unicum voor Zandvoort, want tot nu toe is het op Zandvoort en op alle overige historische evenementen ter wereld bij twee races gebleven. De deelnemers waren echter zo enthousiast over de sfeer tijdens de editie van 2022 dat zij vele collega’s hebben overgehaald om dit jaar ook van de partij te zijn. Daardoor telt de inschrijvingslijst van de Masters Racing Legends maar liefst 27 auto’s – een record in het post-corona-tijdperk. Alle drie racewinnaars in de ronden tot nu toe zijn van partij: Michael Lyons en zijn Lotus 92, Mark Hazell en zijn Williams FW07B en Nick Padmore en zijn Lotus 77. Ook de kampioenen van 2021 en 2022 maken hun opwachting: Mike Cantillon in de Williams FW07C en Steve Hartley in de McLaren MP4/1. Het veld telt verder vele andere McLarens, Tyrrells, Lotussen en Arrows, maar ook een Fittipaldi, een Theodore, een Penske, een Lec, een Hill en een Trojan.

Ook de Historic Grand Prix Car Association komt met vele tientallen auto’s naar Zandvoort: het veld is tot de nok toe gevuld. De klassen voor auto’s met de motor vóór de dan wel achter de coureur rijden samen in één race, wat betekent dat vooraan Coopers, Lotussen en Brabhams – waaronder de Brabham BT3 van onze snelle landgenoot Michel Kuiper – zullen strijden om de algemene winst, terwijl er klasseoverwinningen zijn te behalen voor onder meer de Maserati 250F’s, Ferrari 246 Dino’s en Scarabs in het veld. Tijdens de vorige ronde op Dijon streden Maserati-coureurs Guillermo Fierro en John Spiers tot aan de finishlijn, en ook zij zijn er op Zandvoort bij, net als de favorieten voor de algemene zeges: Will Nuthall in zijn Cooper T53 en Michael Gans in zijn T79.

hgp18 sat 1b

Het ‘voorprogramma’ van de GP-auto’s zal minstens net zo daverend zijn. De Historic Formula 2 van de HSCC – een eeuwige publieksfavoriet van de HGP – keert terug op het programma, terwijl maar liefst twee tijdperken van de Formule 3 op het programma zijn vertegenwoordigd. Niet alleen de ‘screamers’ met hun 1000 cc-motoren zijn van de partij, maar ook de kleinste monoposto’s aller tijden, de 500 cc’s. Uiteraard mochten die laatste auto’s niet ontbreken nu er in het Zandvoorts Museum een prachtige tentoonstelling is geopend over deze ‘Half Litre Heroes’, waarin ook in de Nederland gebouwde Larkens en de Cooper van Heemstedenaar Lex Beels zijn te zien. In 1949 raceten die voor het eerst op Zandvoort, waar ze 50.000 toeschouwers op de banken kregen. De toenmalige winnaar? Een piepjonge Stirling Moss… De tentoonstelling is te zien van 10 juni t/m 3 september.

Ingeklemd tussen de moderne en klassieke vieringen van het honderdjarig jubileum van de 24 Uur van Le Mans biedt de Historic Grand Prix ook twee keer de kans om te genieten van de prototypes en GT’s die tussen 1962 en 2017 werden toegelaten tot Le Mans en de aanpalende kampioenschappen. De Masters Sports Car Legends presenteren Chevrons en Lola’s tot 1976, met daarbij een reeks brullende CanAm McLarens en de Cooper Monaco ‘King Cobra’. Nicky Pastorelli verschijnt op deze grid met een Ferrari 365 GTB/4, beter bekend als de Ferrari Daytona. De Masters Endurance Legends worden aangevoerd door twee Peugeot 90X’en, de LMP1-diesels die het opnamen tegen Audi. Maar ook de gillende Lola DBR1-2 met Aston Martin V12-motor is van de partij, net als prototypes van ORECA, Courage, Morgan en Ligier. Speciale gast is een IMSA Nissan uit het Group C-tijdperk.

hgp22 sat 2b

Op GT- en toerwagengebied is de variatie net zo groot. De Masters Gentlemen Drivers & Pre-66 Touring Cars brengen ruim 25 auto’s (kunnen er nog meer worden) van internationaal allooi uit het tijdperk tot 1966. De pk-monsters AC Cobra’s en TVR Griffiths krijgen daarbij concurrentie op wendbaarheid van Lotus Elans en Ginetta G4R’s. Bij de toerwagens zal het gaan tussen Ford Falcons en Lotus Cortina’s.

De tijdperken ‘66-’81 en ’82-’90 worden vertegenwoordigd door twee Nederlandse kampioenschappen onder auspiciën van de HARC: het RECO NK GTTC en het Hankook NK HARC 82-90. Denk bij het eerste tijdperk aan Porsche 911 Carrera RSR’s (zoals die van favorieten Hans de Graaf en Daniel Schrey) en Ford Escort Mk1’s (zoals die van kampioen Jan-Willem ‘Woeste Willem’ Oosterhagen), maar ook aan uitzinnige vreemde eenden in de bijt als de Plymouth Barracuda van Jari Konola, de Jaguar XJS van klassecoördinator Timo Span en de Davrian Mk5 van HARC-voorzitter Onno Vlaanderen. CSL’s, Giulia’s, Capri’s, Mini’s, een Scirocco, een Kadett en een 240Z maken het veld af. Bovendien rijden er ruim 25 Triumphs, MG’s, TVR’s en zelfs een Warwick mee van de Nederlandse Triumph Competition, waardoor het totale veld uitkomt op liefst 55 auto’s.

hzt21 sat 1b

In het tijdperk ’82-’90 draait het vooral om BMW E30 325i’s (in zowel Groep A- als Groep N-uitvoering), Porsche 944’s en Mazda MX-5’jes. Oud-kampioen Pieter Bikker is in zijn Groep A 325i tot nu toe ongenaakbaar gebleken in het door de HARC zelf georganiseerde kampioenschap, maar er staan tientallen coureurs te popelen om Bikker van zijn troon te stoten, onder wie zijn mede-325i-rijders Maarten Boon, Joost Deen en Leon van Zuilekom,  944-coureur Marc Burger en het Mazda-legioen onder aanvoering van Michael van der Heijden, David Koh, Yannick Rehorst, Rick Dijt, Jeroen Eijsten en Martin Boezaart. Het Groep N-duel der BMW’s gaat ongetwijfeld weer tussen Michel Groen en Donovan Wolfrat. De HARC speelt daarnaast een belangrijke rol tijdens het evenement door de inschrijving en de keuring van alle grids op zich te nemen.

Het nieuwste GT-spul komt voor rekening van de nieuwe Masters GT Trophy voor Trofeo-, Challenge- en Cup-auto’s en GT4’s die uit homologatie zijn. Een mooie gastrol is daarin weggelegd voor Cor Euser en zijn pas gerestaureerde Marcos LM600, maar ook voor Armand Adriaans en diens BMW M3 GT4. Jac Meeuwissen is van de partij met een Ferrari 488 Challenge. De Britse lijstaanvoerder Craig Wilkins is ook aanwezig met zijn Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo.

hgp22 sat 4b

Altijd weer een bijzondere toevoeging aan het programma zijn de vooroorlogse sportwagens van de Dutch Vintage Sports Car Club. De met strobalen omheinde DVSCC-paddock mag zich ongetwijfeld ook dit jaar weer verheugen in een grote publieke belangstelling. Bovendien gaan de auto’s op zaterdag en zondag twee keer een kwartier de baan op. Verder staan er opnieuw de nodige bijzondere demonstraties op het programma en viert het circuit zijn 75-jarig bestaan met een mini-expositie van 16 auto’s die belangrijk zijn geweest voor Zandvoort.