HARC 250 – Jaarafsluiter met Code 60

299

(tekst en foto's: George Koopman)

Zoals inmiddels bijna traditie is, was het nat en koud bij de seizoensafsluiter van de HARC, de Zandvoort 250. In deze estafette race moeten per inschrijving minimaal 2 rijders per auto (of voor sommige combinaties, twee verschillende auto’s) allebei een deel van de race rijden. Het plan was maximaal 59 ronden, danwel 2 uur en 20 minuten te rijden, waarin minimaal 1 pitstop gemaakt moest worden om de rijderswissel te doen. In de praktijk wordt er wel vaker gestopt, om te tanken, beslagen ruiten te ontwasemen of kleine reparaties uit te voeren.George 751 auto’s, verdeeld over 45 teams/combinaties waren ingeschreven voor de race. Onder hen diverse vader/zoon teams, waarvan sommigen vorige week in Assen nog snel de Europese licentie hadden gehaald om deel te kunnen nemen. De inschrijving van vaders met hun zoons begint een traditie te worden in de HARC 250.George 12In de kwalificatie, die aan het begin van de middag plaatsvond, was het al nat. De deelnemers hadden allemaal de beschikking over een set Hankook ‘Intermediates’, om allemaal dezelfde kansen te hebben.  Pole position werd er getraind door de combinatie Abbring-van Abbe in hun BMW 325i, die verreweg het snelste waren in deze omstandigheden.George 11Er was besloten de deelnemers in volgorde in de pitstraat op te stellen, maar met 45 deelnemende equipes was de pitstraat toch echt te klein. In plaats van de geplande 5 minuten, werden er een kwartier lang auto’s heen en weer geschoven om iedereen op de juiste plaats te krijgen. Dit onderdeel is zeker voor verbetering vatbaar.George 14Eerder op de dag was tijdens de rijdersbriefing veel aandacht besteed aan de ‘Code 60’ regel, waar de deelnemers allemaal maximaal 60 kilometer per uur mogen rijden en zo hun onderlinge afstanden moeten behouden, voor als er bijvoorbeeld een auto weggesleept moet worden. Deze extra aandacht was zeer nuttig, want na 3 ronden was de eerste Code 60 ingesteld, niet veel later de tweede en zo nog meerdere malen tijdens de race. Uw verslaggever raakte de tel al snel kwijt.George 16Inmiddels was het hard begonnen te regenen en werd het veld om half drie na twee opwarmrondes naar de rollende start geleid. Diverse deelnemers hadden zo hun eigen idee bij het ‘in de corridors’ rijden op gelijke afstand, maar het veld werd toch gestart.  Hierbij nam de prachtige ‘Richard Petty’ blauwe Plymouth Fury uit 1958 verrassend de leiding, om ook lang voorin te blijven rijden. Je zou niet verwachten dat zo’n zware Amerikaan het in de regen zo goed zou doen, maar kennelijk was de rechte lijn snelheid voldoende om het verlies aan snelheid in de bochten ten opzichte van de lichtere concurrentie te compenseren.George 17De als 38e gestarte knalgele cup-Citroën AX van Nolte-Nolte wist door het hele veld te stormen en na een aantal ronden de kop te pakken. Zowel Johan als Bart Nolte reden erg goed, remden heel laat, maar hun geweldige prestatie had ook nog een andere reden…George 19De oud-karters Colin Caresani en Pepijn Kraaijeveld leken op papier hoge ogen te gaan gooien, maar hadden na een onzachte aanraking in de eerste ronde en de bijbehorende pitstops al zoveel achterstand opgelopen, dat het meer een trainingsrun werd. Hun kart ervaring konden ze wel ten volle benutten op de steeds natter wordende baan. Fluwelen voetjes en vloeiende lijnen waren nodig om onder de zware omstandigheden voldoende snelheid te vinden. Eigenlijk ging iedere rijder op z’n minst wel eens dwars of wisten één of meerdere pirouetjes te draaien. Het zicht was niet best, maar de Intermediates zorgden voor niet al te veel spray achter de auto’s, waardoor in ieder geval iedereen de baan nog kon volgen. Grootste problemen waren het ontwijken van gespinde of gecrashte auto’s en het vocht van de ruiten en spiegels te houden. Een aantal van de deelnemende MX5en en Porsches hadden extra ledstrips gemonteerd, zodat ze hun koplampen niet hoefden te gebruiken en daarmee hun stroomlijn zouden verstoren. Maar er waren ook diverse deelnemers die zonder licht reden en die om onduidelijke redenen daarvoor niet werden bestraft of op aangesproken door de wedstrijdleiding. Wel werden terechte straffen uitgedeeld voor te hard rijden in de pitstraat, aanrijdingen en diverse andere overtredingen. Met alle veiligheidsmaatregelen hadden we ook verwacht dat verlichting een issue zou zijn, met het snel donker worden wel een serieus issue.George 10Diverse teams kwamen aan een sleepkabel of achterop een auto ambulance de baan af. Na lang in de top tien te hebben gereden stond de Opel Ascona  van Rob de Laat en bijrijder Ruben de Bruijn in de paddock met voorwielen die ieder een andere kant op wilden. Bira van Haver moest na een ongewenste douw de BMW, die hij met Fred Krab deelde, al in de pitbox geïmproviseerd laten uitdeuken, om zijn achterwiel vastliep.George 3De eerste stint van Jan-Wim Stals, in zijn Toyota Starlet, ging al erg goed, maar nadat Onno Vlaanderen na de wissel zijn fraaie Daviran kitcar de baan opreed, stoomde de combinatie HARC prominenten door naar uiteindelijk de derde plek algemeen. Kevin Abbring en Reinier van Abbe bleven de hele race in de buurt van de kop, maar de winst ging uiteindelijk naar Pieter Bikker en András Király in hun BMW E30. Bikker maakte daarmee zijn verzameling compleet, na een eerdere derde en tweede plaats in de HARC 250. Vóór deze equipes finishten Nolte en Nolte met hun AX, maar nadat de race eerder werd stilgelegd omdat het te donker was geworden op de baan, werd geconstateerd dat deze auto voorzien was onreglementair rubber en daarom gediskwalificeerd. Bijzonder jammer, want ook met de juiste banden hadden ze mogelijk hoge ogen gegooid. Na de traditioneel rumoerige maar uiterst gezellige prijsuitreiking werd iedereen naar huis gestuurd om de auto’s weer op te knappen en zich mentaal voor te bereiden voor een nieuw seizoen van de HARC. We kijken er al naar uit.George 24

De podia van de HARC 250 2022 waren als volgt verdeeld:

Divisie I

  1. Adriaans-Adriaans (Ford Mustang)
  2. Meeuwissen-Meeuwissen (Ford Mustang)
  3. Bron-Veenstra (MGA Twin Cam)George 12

Divisie II

  1. Neumann-Szczygiel (Triumph TR6)
  2. De Bruijn-De Laat (Opel Ascona)George 21

Divisie III

  1. Bikker-Király (tevens winnaar van het algemene klassement) (BMW 325i gr. A)
  2. Abbring-van Abbe (2e algemeen) (BMW 325i gr. A)
  3. Geeratz-Boerekamps (Mazda MX5)George 6

Divisie IV

  1. Stals-Vlaanderen (tevens 3e algemeen) (Toyota Starlet-Davrian Mk.5)
  2. Boon-Elzinga (BMW 325i gr. A)
  3. Stroetenga-Wolfrat (BMW 325i gr. N)

Volledge resultaten: raceresults.nu

George 13

Merchandise

Word Lid

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix
  • Ontvangst in HARC-hospitality
  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) Octane Magazine
  • Gereduceerd tarief voor Vrij Rijden dagen-
  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen
  • 50% korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres
  • Korting op HARC-kleding

Bekijk de voordelen

Vrij rijden

De HARC biedt een aantal keer per jaar de mogelijkheid om op het circuit te ‘racen’. Er wordt niet in wedstrijdverband gereden. Maar iedereen is vrij om te testen, te trainen of circuitervaring op te doen.

Meer informatie

tkh logo
Vriend van de HARC