• 11 Jun 2022
  • 12 Jun 2022
TT Circuit Assen

TT Circuit Assen/ Nederland (99DB)

Assen en autosport, velen denken in eerste instantie alleen aan motoren. Dat is niet zo ver weg, want het TT Circuit Assen was jarenlang slechts een motorroute. Maar ook op de baan in Drenthe houden we al jaren regelmatig autoraces. De 4.555 kilometer lange route lokt met een interessant samenspel tussen veeleisende combinaties van bochten en snelle passages. Experts zeggen dan ook dat het TT Circuit Assen de jongens van de mannen scheidt.

Ze verwijzen met name naar de hoek van Ramshoek, die doet denken aan Blanchimont in Spa-Francorchamps. Maar waar de baan in Spa nu wordt begrensd door een asfaltverharding, die gemakkelijk als parkeerplaats voor de plaatselijke supermarkt zou kunnen dienen, laten de Nederlanders gras naast de baan in Assen groeien, voordat een grindbed het spoor zou verlaten. een reis om te vertrekken. Dat maakt de snelheden die in Ramshoek gereden worden, de formule-racewagens van de Champ Car World Series die hier in 2007 tot 295 km/u haalden, des te indrukwekkender.

Inschrijving losse events 

• Historische Assen Trophy Assen € 550 (nu extra voordelig)

Verplichte banden HANKOOK Semi Slick

Rijders info
Tijdschema Assen HAT Hansa Pokal

Klasse indeling NK HARC 82-90

Voor het NK HARC 82-90 wordt de klasse indeling conform FIA Annexe K toegepast. De juiste klasse indeling van een auto is vermeld in het FIA formulier (HTP).

Klasse indeling:

Touring (T): FIA homologatie group N

Competition touring (CT): FIA homologatie group A

Non-Championship (NC): alleen op uitnodiging

Periode Indeling

Periode J1 1/1/1982 – 31/12/1985

Periode J2 1/1/1986 – 31/12/1990

De FIA homologatie datum is hierbij leidend.

Cilinderinhoud indeling

                              J1                         J2

Tot 1600 cc             30                         40

1600 – 2000 cc        32                         42

meer dan 2000 cc    34                         44

Afhankelijk van het type auto wordt voor de bovenstaande cijfers ‘T’ of ‘CT’ geplaatst, bijvoorbeeld CT 30.

Indien blijkt bij de eerste race van het seizoen dat een subklasse bestaat uit minder dan 5 auto's, dan worden de periodes J1 en J2, samengevoegd voor het hele seizoen.

NK HARC 82-90        T        J1                J2                 CT      J1                J2

Tot 1600 cc                      T 30             T 40                      CT 30           CT 40

1600-2000cc                    T 32             T 42                      CT 32           CT 42

Meer dan 2000 cc             T 34             T 44                      CT 34           CT 44

Het NK HARC 82-90 is hét startpunt voor historisch racen. De Historische Automobiel Ren Club (HARC) is de grootste organisator van historisch racen in Nederland met jarenlange ervaring. Jaarlijks hoogtepunt is de bijzonder succesvolle Historic Grand Prix Zandvoort met coureurs uit heel Europa.

Het NK HARC 82-90 is de jongste raceklasse binnen de HARC. In twee opzichten; de raceklasse bestaat sinds 2017 en er wordt gereden met de meest ‘recente’ auto’s uit de periode 1982-1990.

Auto’s die je tegen kunt komen in het Nederlands Kampioenschap 82-90 zijn zeer divers. Onder andere BMW 325i, Mazda MX-5, Porsche 944, Ford Sierra, Alfa Romeo 75, Toyota Starlet, VW Golf, Renault Clio, Peugeot 205, Ford Escort, Volvo 360 en vele andere merken.

En dan gaan we nu racen!

Het NK HARC 82-90 is hét startpunt voor historisch racen. De Historische Auto Ren Club is de grootste organisator van historisch racen in Nederland, met een jarenlange ervaring en organiseert o.a. de bijzonder succesvolle Historic Grand Prix Zandvoort, met coureurs uit heel Europa.

Auto’s die je tegen kunt komen in het Nederlands Kampioenschap 82-90 zijn o.a. BMW 325i, Volvo 360, Mazda MX-5, Porsche 944, Toyota Starlet, VW Corrado, Peugeot 309, Ford Sierra, Mercedes-Benz, 190E 2.3-16 en vele andere merken.

Alle auto’s moeten voldoen aan de homologatie van destijds, groep N is nagenoeg standaard, bij groep A is wat meer toegestaan. Veel belang wordt gehecht aan de veiligheid en daarom moeten alle auto’s zijn uitgerust met een gekeurde rolkooi, brandblusser, 5-punts gordel en een racestoel. De rijder is verplicht een raceoverall te dragen, handschoenen, brandwerend ondergoed, schoenen en een helm, goedgekeurd door de FIA.

Trainen kun je ook bij de HARC op de “Vrij rijden” dagen tegen een gereduceerd tarief. Populaire dagen met veel rijders die in goede sfeer trainen, met respect voor elkaar.

Geïnteresseerd? Kom een keer kijken op het circuit en meld je aan, wij zorgen dat je wordt ontvangen en informeren je overal over, ook over het behalen van je racelicentie. 

Mail naar nk82-90@harc.nl of bel: 020 – 497 47 04

Inschrijven voor dit evenement

Inschrijven kan tot: 10 Jun 2022, 12:00

Direct inschrijven

Races

82-90 T30
82-90 T32
82-90 T34
82-90 T40
82-90 T42
82-90 T44
82-90 CT30
82-90 CT32
82-90 CT34
82-90 CT40
82-90 CT42
82-90 CT44
82-90 Non Championship.
Title:
Date:
Description:
Event Id:
Totaal aantal deelnemers:

HANKOOK NK HARC 82-90