10e editie Classic Wings & Wheels

806

De 10e editie van Classic Wings & Wheels was er weer één voor de geschiedenisboeken. De unieke locatie, de bijzondere combinatie van vliegtuigen en auto’s en de uitstekende verzorging door het horeca-team maakten het tot een gedenkwaardige dag voor alle aanwezigen.  

Het was al vroeg een drukte van belang bij Van der Valk Gilze-Rijen, waar zoals altijd de inschrijving plaatsvond. In de paddock was een uitgelezen verzameling (race)auto’s te zien, van een 1907 Züst Targa Florio tot de fonkelnieuwe DeBruyn Ferox V8. De diverse clubs deden daar op de naastgelegen parkeerplaats nog een schepje bovenop met bijvoorbeeld een prachtige line-up van Ferrari’s waaronder klassiekers als de 250GTE, 330GTC, Testarossa en F40. Hoofdthema was 75 jaar Abarth en een bijzondere collectie van deze Italiaanse bommetjes was bijeengebracht in de aparte Abarth paddock. Uiteraard ging al dit moois ook het circuit op om gedemonstreerd te worden. Op het lange rechte stuk kon het gas even goed ingetrapt worden! Dat deden onder andere Jan en René Lammers in de MP Motorsport tweezitter en Formule 4. De DVSCC bracht een vloot vooroorlogse sport- en racewagens op de baan. Voor de liefhebbers van obscure auto’s had Ig de Bakker zijn contacten in Frankrijk aangesproken die een aantal nooit eerder vertoonde monoposto’s meebrachten. Wel eens gehoord van een BBM, Ailef of Manic? Natuurlijk waren er ook Bugatti’s, Ferrari’s en Maserati’s. Net als in 1955 zagen we een Cooper 500 in de bochten een Ferrari Mondial opjagen. Brute V8 geluiden kwamen onder meer van de Ford GT40, Marcos, IMSA Corvette en de McLaren M8. Uiteraard gingen ook de diverse clubs de baan op, waaronder Donkervoort, Lotus, Jaguar en Mercedes-Benz. De harde wind maakte de vliegdemo’s tot een uitdaging, maar daar hadden de piloten geen boodschap aan: er werd gewoon gevlogen met de fraaie oude toestellen. En dan waren er nog de halsbrekende toeren van de stuntvlieger! Kortom, wie er niet bij was heeft iets gemist. De volgende editie wordt verwacht in 2026.

Foto’s: Mattijs Diepraam.

Meer foto’s komen voorbij op de HARC Facebook-pagina en een uitgebreide “Groeten Uit” lees je binnenkort op Autosport.nl.