Bira terug op Zandvoort? Dat verdient een toelichting.
Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace plaats op ons thuiscircuit. De winnaar was een Thaise prins met een ingewikkelde naam, Birabongse Bhanutej Bhanubandh. Door zijn racemakkers werd hij kortweg Bira genoemd.
Als je geboren wordt in een autosportfamilie, dan kan het zomaar zijn dat je vernoemd wordt naar zo’n held. Dat overkwam Bira van Haver, die het racen met de paplepel heeft meegekregen. Van de karts heeft hij dit jaar de overstap gemaakt naar de auto’s en hij heeft de afgelopen maanden al veel Zandvoortse kilometers gemaakt in een BMW E30. Tijdens de "Voorjaars"races was het eindelijk zover, Bira reed zijn eerste officiële races in het Toyo Tires NK HARC 82-90. Hij maakte meteen indruk met een tweede en twee derde plaatsen. Met zo’n naam moet dat ook wel natuurlijk.
Zonder historie is er geen toekomst en zonder jeugdige aanwas kan de historische racerij niet voorbestaan. Op 10 juli jongstleden overleed Geert Snellen, een bijzondere man, met een hart voor het restaureren van klassieke auto’s.
Geert was een enthousiast deelnemer aan het NK HARC 82-90 met zijn BMW 325i. Om hem blijvend te gedenken heeft zijn weduwe Annelies de “Geert Snellen Trofee” in het leven geroepen. Een mooi gebaar dat wij zeer waarderen. En omdat het belangrijk is dat het stokje wordt overgedragen aan de jeugd, is Bira van Haver als aanstormend talent en jongste rijder in het NK HARC 82-90 uitgeroepen tot de eerste winnaar van de Geert Snellen Trofee. Proficiat Bira en we zien uit naar meer podiumplaatsen!