De beide NK’s op de Historic Grand Prix mochten zich verheugen in een grote belangstelling van de deelnemers.
In het RECO NK GTTC, voor auto’s gebouwd tussen 1966 en 1981 was de meest aansprekende inschrijving de Ferrari 512 BB LM van David en Olivier Hart. Met een kwalificatierondje van 1:44, zo’n 6 seconden rapper dan de snelste Porsche-concurrent, was deze Le Mans racer de gedoodverfde favoriet. Een gridstraf van 3 plaatsen voor inhalen onder geel – een begrijpelijke fout want het was erg druk op de baan tijdens de kwalificatie en de snelheidsverschillen groot - maakte weinig verschil, want de Ferrari pakte na twee bochten de leiding. Om de tweede plaats was het spannend, met een hele vloot Porsches RSR. Wolfgang Pohl was daarvan de snelste, maar het had ook anders kunnen lopen. Hans de Graaf had grootse plannen, maar kwam stil te staan en kreeg pas na 9 minuten de motor weer aan het lopen… Bart Westerman had eerder al zijn derde startplaats moeten opgeven toen de motor op de dummy grid niet meer wilde aanslaan. Hij startte uit de pits en reed een schitterende inhaalrace, waarbij hij in de laatste ronde de derde podiumplaats van zijn broer Robert afsnoepte. Marcel Frijlink was de enige Ford piloot die de Porsches bij kon benen en werd zevende algemeen in zijn Ford Escort Twin-cam. Jan-Willem Oosterhagen (Escort RS2000) kreeg een steeds grotere blauwe Opel Kadett B in zijn spiegel, maar wist Ruben de Bruin voor te blijven. In de sub-1300 afdeling was het Onno Vlaanderen (Davrian Mk. 5) die de Mini 1275GT van Timo Span binnen hengelde en hem twee rondjes voor het einde passeerde.
Op zondag was het vroeg opstaan, de race begon om 10 over 8. De Ferrari ging er weer vandoor als de brandweer. Bart Westerman kwam niet zo goed weg maar wist al snel René Pohl en broer Robert te passeren. Hij zette de achtervolging in, maar Wolfgang Pohl bleek nog wat extra in huis te hebben en kon wederom de tweede plaats veilig stellen. Freddy van Sprundel (Esccort TC) was dit keer de snelste man onder twee liter, na een robbertje vechten met Jan-Willem Oosterhagen. Net buiten de top-10 finishte een mooi rijtje dat illustratief is voor de afwisseling in het NK GTTC: Friedhelm Pfingst in een BMW 2002 TI, Michael Vos in een fraaie Alfa Romeo GTAM, Geert Boels in zijn smetteloze Escort RS 2000, Jari Konola in zijn dikke Plymouth Barracuda GT en Onno Vlaanderen in de Davrian, die wederom als eerste <1300 aan de meet kwam. Deze keer was Carst Span de tweede onder 1300 in zijn Cooper S, gevolgd door Roger Ebdon in wederom een Mini Cooper.
Het Hankook NK HARC 82-90 bracht een record aantal van 46 auto’s in de baan. Daaronder was één man die dit weekend niet te stuiten was: Steffen Lykke Gregersen met zijn BW E30 M3. Ko Koppejan deed zijn best in de Mercedes 190 2.5/16, Hans de Graaf, die als gastrijder in zijn rode Porsche 911 van start ging en ook Pieter Bikker in zijn BMW 325i probeerden aan te haken, maar tevergeefs. Om de vijfde plaats vocht een hele armada aan BMW E30’s een geweldige strijd uit. Nadat er wat strafjes waren uitgedeeld voor diverse kleine vergrijpen was de volgorde: Bira Van Haver, Robert Westerman, Reinier van Abbe en Bart Westerman. Daarachter volgde Patrick Verkerk in de eerste van maar liefst 9 Porsche 944’s. Hij vocht gedurende de gehele race een mooie strijd uit met Colin Caresani die dit weekend in Peter van Veen’s BMW 325 mocht rijden. Bij de Mazda’s was Yannick Rehorst weer ongenaakbaar, voor David Koh - met een geheel opgefriste bolide - en Theo Plichta die de aandacht trok door knipogend rond te rijden. In de groep N klasse leek Don Wolfrat de winst in de pocket te hebben, maar nee, het was toch weer Pepijn Kraaijeveld. Pepijn reed aanvankelijk 5 plaatsen achter Don, maar reed het gaatje dicht en wist hem in de tiende ronde tot een foutje te verleiden zodat hij er voorbij kon steken.
Race twee was de afsluiter van het weekend. Opnieuw was Gregersen ongenaakbaar, met Koppejan op plek 2. Pieter Bikker werd deze keer als derde geklasseerd, voor Hans de Graaf. Die had ongetwijfeld nog podiumplannen, maar kon ze niet uitvoeren omdat de race vroegtijdig gestopt werd. Dat had alles te maken met een aantal rijders die al bakkeleiend het parcours hadden verlaten, waarna de Safety Car werd ingezet. Ook toen bleef het nog erg onrustig op de baan, zodat de race dan maar helemaal werd gestopt. Toen de stofwolken waren opgetrokken was het Bart Westerman die als vijfde op de uitslag stond voor Reinier van Abbe en Colin Caresani, die deze keer voor de Porsche van Patrick Verkerk eindigde. Yannick Rehorst was wederom de eerste Mazda, slechts 0,4 seconde voor David Koh. Pepijn Kraaijeveld won opnieuw de Groep N klasse.
Alle uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2022?evenement=Circuit+Zandvoort&race=Historic+Grand+Prix+2022
Foto’s: Rudolf Dieben - www.fotorudolf.nl