Het weer zat misschien niet helemaal mee, maar we mogen gerust stellen dat de eerste Classic GP op Assen een succes was. Natuurljk, als het regent word je nat, maar we zijn toch geen “mooi weer racers”? Er bestaan mensen die juist graag in de regen rijden. Sterker nog, de echte toppers komen naar voren als de omstandigheden uitdagend zijn.
Van uitdagende omstandigheden was op Assen zeker sprake, met voortdurend buien. De eerste Hankook NK82-90 race had meerdere startpogingen nodig. Driemaal was scheepsrecht en het was Rob de Laat die de BMW hegemonie in deze klasse doorbrak door zijn Opel Ascona in winnende positie over de lijn te sturen. Pepijn Kraaijeveld maakte wederom indruk door in zijn Groep N BMW als tweede algemeen te eindigen, voor Reinier van Abbe in zijn aanzienlijk krachtiger Groep A versie. Yannick Rehorst was niet te kloppen bij de Mazda Mx-5’s en Marc Burger was de eerste van de Porsche 944’s.
In de tweede race was het Rob de Laat die de leiding nam, maar Reinier van Abbe loste hem na enkele ronden af. Pieter Bikker was echter “the man on the move”. Achteraan gestart sneed hij als een mes door de boter en meldde zich al in de vierde ronde aan de kop. Nadat van Abbe het strijdtoneel vroegtijdig moest verlaten, was het Rob de Laat die de tweede podiumplek bezette. Yannick Rehorst moest er hard voor werken deze keer, maar het lukte hem de Boezaart-Mazda te achterhalen en toch weer de klassewinst te pakken. Daarbij werd hij ook nog eens derde algemeen! Pepijn Kraaijeveld was vijfde overall en wederom winnaar in T44, en Marc Burger was opnieuw nr. 1 bij de 944’s.
Tijdens de derde race - een bonus race vroeg op de zondag - liet het weer zich van zijn uitdagendste kant zien. Pepijn Kraaijeveld toonde zich meester van de omstandigheden en verschalkte Yannick Rehorst, Rob de Laat, en alle andere rijders, door zijn Groep N 325i naar de overall winst te sturen. Reinier van Abbe was de winnaar in CT44 terwijl de klasse winnende Porsche die van de équipe Ton Vos/Bart van Kessel was.
De Grande Finale dan, zondag eind van de middag en opnieuw was de baan nat. Pieter Bikker nam het initiatief, maar dat duurde maar kort. Het waren Pepijn Kraaijeveld en Yannick Rehorst die nog eens lieten zien hoe goed zij met de nattigheid uit de voeten konden. Zij wisselden steeds stuivertje, het was Rehorst die de snelste ronde van de wedstrijd zette, maar het was opnieuw Pepijn Kraaijeveld die de winst pakte, op 0,2 seconde voor de Mazda-coureur. Pieter Bikker werd derde algemeen. Marc Burger was opnieuw eerste bij de Porsches
In de kwalificatie voor het Reco NK GTTC was Hans de Graaf (Porsche 911) een klap sneller geweest dan de rest, maar in de race was het nogal vochtig. Een uitgelezen kans voor lokale held Jan-Willem Oosterhagen, ook wel bekend als Woeste Willem, om zijn oranje Ford Escort RS ouderwets de sporen te geven. Na twee ronden nam hij de leiding over en stond hem niet meer af. Hans de Graaf kreeg nog wat bonuspunten voor een jumpstart. Zodoende mocht Lars Feldskov (Datsun 240Z) de beker voor de tweede plek in ontvangst nemen, terwijl de Graaf die voor de derde plek kreeg. In de kleine klasse had Onno Vlaanderen pech. Het was een bekende Simca, met aan het stuur de hier te lande minder bekende Ace Robey, die de winst pakte, voor Paul Engel als eerste van de Mini’s.
Ook de tweede race was vochtig, maar De Graaf liet zich deze keer de kaas niet van het brood eten. Hij nam in ronde 2 leiding en slaagde erin de oranje Escort achter zich te houden. Feldskov werd op gepaste afstand derde. Met een gerepareerde stuurinrichting startte Onno Vlaanderen achteraan en reed een mooie inhaalrace in zijn kleine Davrian. Hij passeerde alle Mini’s en de Simca van Robey en leverde een felle strijd met Timo Span in de Marcos 1800, die hij wist voor te blijven.
Over kleine auto’s gesproken, de Classic GP was het debuut van een nieuwe raceklasse voor auto’s met een cilinderinhoud van 1300 cc of minder, ETCC 1300 genaamd. Zij deelden de baan met de Kampf der Zwerge, evenzeer kleine autootjes. Terwijl Herbert Wein jr. in zijn Mk.2 Mini Cooper tweemaal het KdZ klassement won, gingen de ETCC 1300 bekers naar Carst en Timo Span (Mini Cooper), Frits Campage en Martin Bijleveld (Ford Anglia) en Jan-Wim Stals (Toyota Starlet). Een mooi begin van deze klasse die veel groeipotentieel heeft.
De Group C supercup bracht een veld dikke kanonnen aan de start, waaronder veelvuldig historisch racewinnaar Marco Werner met een Gebhardt C2 uit 1988. Michiel Campagne en Allard Kalff konden hem goed bijbenen in hun Spice SC92. De rest van het veld had daar meer moeite mee, met Ed Taveri als trieste hekkensluiter. Hij had helaas alleen slicks bij zich voor zijn schitterende Mazda 757B. Niet ideaal op het natte asfalt van Assen. De eerste race werd gewonnen door Werner, op slechts 1,7 seconde gevolgd door Michiel Campagne. Derde was Erich Rickenbacher in de Cheetah CT 606. Op zondag was Allard Kalff de winnaar, ruim voor Werner. De derde plek ging nu naar Daniel Schrey in de Porsche 935 K3.
Diezelfde Daniël Schrey deed goede zaken in het Colmore YTCC, waar hij drie keer op het podium eindigde. In de eerste race moest hij de eer laten aan Tijn Jilesen in de Porsche 964 RS. Samuel Benz werd derde in de TVR Tuscan. Race twee was droog en dus was het Walter Hoffman die de pk’s van zijn McLaren M1C kon gebruiken om Schrey voor te blijven. Roger Bolliger werd derde in nog zo’n pk-monster, de Pontiac Trans-Am. In de derde race wist Schrey eindelijk te zegevieren. Tijn Jilesen was deze keer tweede en Benz in zijn TVR derde.
In de races voor uitsluitend BMW’s toonde Jan Bot zich King of the Bimmers met 3 overwinningen op rij in zijn Linder Groep A M3.
De historische formule Vee’s tenslotte reden om een regelmatigheidsklassement, maar dat weerhield ze er niet van om het gas vol in te trappen en het publiek te vermaken.
Alle uitslagen zijn hier te vinden:
https://raceresults.nu/Results/organisator/2022?evenement=TT-Circuit+Assen&race=Classic+GP+Assen+16-18+september+2022
Foto's: Rudolf Dieben en Pim van de Werd.