Er was in het kader van 50 jaar HARC veel te doen op Zandvoort dit weekend, maar het belangrijkste op een circuit is natuurlijk: racen!De snelste klasse was de Formule Ford 1600, waarin werd gestreden om de Marcel Albers Memorial Trophy. Deze race eert de veelbelovende Nederlandse coureur Marcel Albers, die in 1992 tragisch om het leven kwam tijdens een Formule 3-race op Thruxton. De race van zaterdag was ongemeen spannend, met Maris Schulte, Mathieu Boissiere en Arnaud Dousse in de hoofdrollen. Boissiere ging lang aan de leiding, maar viel in de eindfase terug naar plek 6, terwijl Arnaud Dousse in de laatste ronde Schulte passeerde en de winst pakte. De volledige top-6 reed in Van Diemen chassis met bouwjaren tussen 1985 en 1991. Race 2 kende een rommelig begin. Leon den Hollander ging lange tijd aan de leiding in zijn Mygale SJ02, maar Boissiere wist hem te achterhalen en passeren en pakte na een foutloze race de winst. Maxime Lebreton, evenals Boissiere in een Van Diemen RF90, was de enige die hem bij kon benen en werd tweede. Den Hollander mocht de derde trede van het podium beklimmen. Op basis van de gecombineerde resultaten van beide races ging de Marcel Albers Memorial Trophy naar Mathieu Boissiere, wiens naam als 12e winnaar op de trofee zal worden bijgeschreven. De schaal werd aan Mathieu uitgereikt door Marcel’s vader, Jacques Albers.
De Kampf der Zwerge wordt bevolkt door NSU’s, Mini’s, Rallye 2/3’s, Autobianchi’s en allerhande Fiats, maar er is een vreemde eend in de bijt, een bijzondere Simca 1200 Coupé. Die Simca wordt bestuurd door Hans März en die was net als op Spa iedereen te snel af. Hij won beide races. Chritsoph Wilde werd twee keer derde in een Simca Rallye 2, terwijl de tweede plaatsen verdeeld werden door Herbert Wein en Gregor Nick, beide in een Mini.
De beide SuperSixties races draaiden om de strijd tussen de kleine Lotus Elans en de grote Shelby Mustang GT350’s. Jan van der Kooi was de snelste van allemaal in zijn Lotus, maar viel beide keren uit. De eerste race werd gewonnen door Roelant de Waard in zijn Shelby, met op de tweede plaats Frans van Maarschalkerwaart/Jasper Izaks in een soortgelijke auto en op P.3 Luc de Cock in een Lotus Elan. Op zondag redde De Cock de eer voor Lotus door de race te winnen, voor Van Maarschalkerwaart/Izaks en De Waard. Een hoofdrol was dit weekend weggelegd voor Hans Hugenholtz die zijn Ferrari 250GT SWB aan de start bracht. Dat was een passend eerbetoon aan 50 jaar HARC, want de SWB’s met hun geweldige V12 geluid waren er in de jaren ’70 al bij. De GTS11 klasse werd gewonnen door het duo Theo en Thijs van Gammeren in de Porsche 911. Bij de toerwagens waren er overwinningen voor Norbert Gross en Carlo Hamilton (Ford Falcon) in de grote klasse, Magnus Lillerskog en Ralf Wagner (Lotus Cortina) in de 2-liter klasse en tweemaal voor Bert Mets (Morris Cooper S) in de kleine klasse.
De Fast Seventies kenden het grootste startveld van het weekend en ook het grootste aantal potentiële winnaars. Om het extra onvoorspelbaar te maken, speelde de geluidmeter ook nog een rol. Race 1 werd gedomineerd door Cees Lubbers in zijn BMW 3.0 CSL. Jari Konola lag lange tijd tweede met zijn Plymouth Barracuda maar verdween van het toneel, waardoor Gerd Rijper de tweede plek kon pakken met zijn Porsche RSR. Marcel Frijlink werd derde in de Ford Escort RS1600. Race 2 werd gewonnen door Michael Nolte in de Opel Kadett C met zestienklepper, die buiten mededinging meereed. Jan-Willem Oosterhagen en Marcel Frijlink zaten hem aanvankelijk op de hielen in hun Escorts, maar uiteindelijk waren het Rijper en Konola die de andere podiumplaatsen opeisten. Race 3 werd gewonnen door Konola, die een ongelimiteerd aantal pk’s onder de kap van zijn Mopar-bolide lijkt te hebben. Gerd Rijper pakte opnieuw de tweede plaats en Marcel Frijlink werd derde. Er waren lekker veel kleine autootjes en het was HARC-voorzitter Onno Vlaanderen met zijn Davrian Mk. 5 die in de eerste twee races Timo Span in zijn Mini Clubman te snel af was. In race 3 was Franz Durrer met zijn Mini Cooper uit het Duitse kamp ontketend, Timo Span wist hem in beeld te houden maar kon er niet bij komen. Bij de British HTGTs was Jon Wolfe met TVR Tuscan V8 onklopbaar, met Stefan Rozema als “best of the rest” in de MGA. In race 3 viel Wolfe uit en won Stefan alsnog, voor broer Robin.
De eerste NK HARC 82-90 race werd op de baan gewonnen door Pieter Bikker, maar die kreeg 10 seconden straf voor een proefstart. Dat gaf de winst aan de familie Van der Lof-Buurman, want Marcel van Aalten reed buiten mededinging mee in zijn post-1990 Porsche Boxster. Bij de Mazda’s waren het Sven-Olaf Homann en Yannick Rehorst die stuivertje wisselden. Toen de vlag viel lag Sven-Olaf slechts 0,028 seconde voor! Bij de Porsches 944 was Ton Vos de snelste, in de groep N was het Donovan Wolfrat. In race 2 was de inzet van de Safety car niet voldoende, er kwam ook een rode vlag aan te pas, waardoor de finishvlag in de kast bleef. Daardoor werden er slechts 9 ronden op snelheid gereden. Pieter Bikker maakte geen fouten en reed zijn BMW E30 325i Groep A naar de winst, op 1,2 seconden gevolgd door de soortgelijke auto van Team Van Der Lof-Buurman. Sven-Olaf Homann werd derde algemeen, nipt voor Yannick Rehorst. Op plaats 5 eindigde Rob de Laat in de Opel Ascona B, voor Maarten Boon in een 325i Groep A en Jasper De Kruijff die steeds harder gaat in zijn Ford Cup Sierra. De familie Schuijlenburg won de Porsche 944 klasse en Don Wolfrat was wederom de snelste in Groep N. Het raceprogramma van de zondag werd afgesloten met Race 3 om het NK HARC 82-90. De winst ging opnieuw naar Bikker, voor Van der Lof-Buurman, terwijl Maarten Boon deze keer de derde podiumplaats mocht beklimmen. Yannick Rehorst wist Sven-Olaf Homann te verschalken en Joost Deen (BMW E30 gr. A) werd zesde, ten koste van Jasper de Kruijff. Ton Vos won bij de Porsches, Ed van Hemert de Groep N en de safety car bleef in de pits, kortom een top race als afsluiting van een topweekend!
Uitslagen: