Drie keer Wilhelmus tijdens Spa Six Hours

1902

Hans Hugenholtz, Wim Kuijl en het team van Jac Meeuwissen/Bas Jansen/Ties Meeuwissen hebben het Wilhelmus doen weerklinken tijdens het weekend van de Spa Six Hours. Voor de equipe Meeuwissen/Jansen/Meeuwissen werd het volkslied ingezet nadat zij in de zesuursrace zelf de toerwagenklasse op hun naam hadden geschreven. Hugenholtz klom op de hoogste trede van het podium nadat hij de GT4-klasse van de Masters GT Trophy wist te winnen en Wim Kuijl pakte de winst in de tweede Belcar-wedstrijd.

Van een Nederlandse algemene zege in de Spa Six Hours kwam het deze keer niet, want de Ford GT40 van David Hart/Olivier Hart/Nicky Pastorelli brak halverwege de wedstrijd een aandrijfas. Het was een van de vele GT40’s die niet ongeschonden uit de strijd kwam. Maar eentje van de 18 reed uiteindelijk zonder problemen naar de finish – en daarmee de overwinning: het HiTech-exemplaar van Miles Griffiths/Andy Priaulx/Gordon Shedden.

spasixhours2023 sat 13

In de toerwagenklasse was de meeste Nederlandse aanwezigheid te vinden, waaronder diverse favorieten. Na vele jaren van proberen maakten Bas Jansen en de Meeuwissens hun ambities waar door in de Ford Mustang van DCS Motorsport al snel de kop te nemen in de klasse, om die vervolgens niet meer af te staan. Hun buren in de garage hadden meer tegenslag: de Mustang van VA Engineering met Armand & Sam Adriaans en Erwin van Lieshout had diverse keren oponthoud en kreeg bovendien een GT40 aan de zijkant naar binnen.

spasixhours2023 sat 49

Daardoor was het aan een andere grotendeels Nederlandse equipe om het de Mustang aan kop lastig te maken. Lang bleef de Ford Falcon van Karsten Le Blanc/Christiaen van Lanschot/Chris Milner in de buurt, maar helemaal aan het slot gaf de auto alsnog de geest. De TVR Griffith van Kees Selders/Nigel Reuben haalde wel de finish, als 24e algemeen.

spasixhours2023 sat 40

In het voorprogramma haalden de Meeuwissens nog een keer het podium, nu door hun Ferrari 488 Challenge te delen op weg naar een derde plaats in de Masters GT Trophy. Hans Hugenholtz viel daarin op door in de stromende regen van de laatste naar de eerste plaats in de GT4-klasse te rijden. Dat deed hij in de Ford Mustang FR500C waarin hij in 2009-’10 met Tachyon Motorsport deelnam in het Dutch GT4. Tachyon haalde de auto uit de mottenballen om ermee op Spa te debuteren – en meteen met winst dus!

spasixhours2023 thu 36

In de Belcar Historic Cup liet Wim Kuijl van het Zeeuws-Vlaamse St. Paul Racing Team opnieuw een tot de verbeelding sprekende prestatie noteren. Na zijn winst op het Silverstone Festival stuurde hij zijn Ford Capri RS3100 wederom naar de overwinning op een groot historisch evenement.

spasixhours2023 thu 38