Fast 70’s: Zweeds feestje op Zolder

88

Fast Seventies reed op Zolder drie races op drie verschillende dagen. Voorafgaand daaraan was er natuurlijk de kwalificatie op de vroege vrijdagmorgen. Hans de Graaf en Gerd Rijper claimden de eerste startrij met hun Porsches, slechts 1/10e zat er tussen hun tijden. Marcel Frijlink is de Escort en Jari Konola in de Plymouth gaven daar een dikke seconde op toe. De rest volgde op gepaste afstand, aangevoerd door Lex Proper in de Porsche IROC en Geert Boels in zijn Escort. Een nieuw gezicht in het veld was Stefan Kremer met een Lotus Europa S2, een welkome herentree voor het Britse merk dat we moesten missen sinds Stepahne Rion is geswitcht naar een Alfa GTV6.

De eerste race viel vooral op door een groot aantal uitvallers. Hans de Graaf hoorde daar niet bij, hij leek de benzinetoevoerproblemen van zijn Porsche te hebben opgelost en domineerde de race, voor Jari Konola in de Plymouth Barracuda en Gerd Rijper in de Porsche RSR. Marcel Frijlink werd vierde in de eerste van de Ford Escorts, voor Freddy van Sprundel en Marnix Dierick. In de kleine klasse was het “drive to survive” en dat deed Carst Span als enige in zijn Mini Cooper S Mk. 2. In totaal haalden slechts 11 auto’s de finish.f70z5De race op zaterdag was pas om half 6, er was dus voldoende om (bijna) alle bolides weer te repareren. Opnieuw waren er veel uitvallers, waaronder na twee ronden toch weer Hans de Graaf. Daardoor schoven de nummers 2 t/m 7 van race 1 allemaal een plekje door: Konola won, voor Rijper, Frijlink, van Sprundel en Dierick, met Jeroen Feijten op plaats 6 in de turbo Simca. Er waren deze keer twee survivors in de kleine klasse: Timo Span was de snelste, voor vader Klaas.f70z3Op zondagochtend pakte Jari Konola meteen de kop en leidde van start tot finish. De zevenvoudig Europees kampioen dragracen heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Dat is maar beter ook, want het is elke keer een lange reis vanuit Stockholm. Als Mopar-liefhebber wilde hij alleen met een Chrysler-product racen. Zodoende viel de keuze op de 1966 Plymouth Barracuda GT. Het is één van de oudste auto’s in het veld, maar met een fijne FIA-homologatie omdat men ambities had om naar Le Mans te gaan. Dat kwam er destijds niet van, maar dat weerhoudt Jari er vandaag de dag niet van om de Porsches RSR het nakijken te geven! De 5,2 liter V8 levert ruim 400 pk en dat vermogen gaat via een handgeschakelde vierbak naar de achterwielen. Gerd Rijper kwam met zijn Porsche bijna 20 seconden later over de meet en Marcel Frijlink bezette de derde podiumplaats. Bij de Escorts was er een stoelendans geweest, Geert Boels werd nu vierde, voor Marnix Dierick en Jan Willem Oosterhagen. Wonderlijk genoeg bleven alle kleintjes deze keer heel, Onno Vlaanderen won in zijn Davrian Mk 5, voor Timo Span in Mini 1275 GT, Carst Span in de Cooper S Mk.2, Klaas Span in de Cooper S Mk.1 en Pascal Grymonprez in de Simca 1000 Rally 2.f70z2Het volgende Fast Seventies evenement is de Classic Grand Prix op Assen, op 5-7 september.

Uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2025/evenement/Zolder?race=Zolder+Supercar+Madness+2025