Met 42 auto’s op de grid bracht Fast Seventies (het voormalige NK GTTC), ondersteund door de Triumph Competitions & British HTGT, een indrukwekkend veld in de baan tijdens de Tabac Classic GP op Assen. Helaas maakten enkele rijders ook letterlijk indruk – op hun tegenstanders. Dat wordt dan allemaal achteraf bekeken en de verantwoordelijken door de wedstrijdleiding bestraft, maar de onschuldigen zitten wel met de schade. En dat is best jammer in een historische raceserie met zulke mooie auto’s.
Daniel Schrey was weer eens van de partij met zijn Porsche 935 K1 en dan weet je dat de lat hoog ligt. Wim Kuijl was in de kwalificatie op de vochtige baan het snelste geweest met de Ford Capri RS3100, en deed zijn uiterste best om de turbo 911 bij te benen, maar moest in de eerste race 12 seconden toegeven. Dieter Kuijl startte op de 33-ste plaats en wist aan de finish op te rukken naar plek 3. Het Ford Escort- legioen raakte door de schermutselingen in de eerste bocht enkele rappe strijders kwijt. Het was lokale held Jan-Willem Oosterhagen die vierde overall werd in zijn RS2000, daarna kwam Gerd Rijper in de Porsche RSR en vervolgens onze zuiderburen Freddy van Sprundel en Marnix Dierick met meer Escorts. In de kleine klasse was Carst Span deze keer broer Timo te snel af. Het Britse klassement werd gewonnen door Detlef Walter die met zijn roffelende V8 Warwick GT ongeschonden en zonder tijdstraffen uit de strijd wist te komen, wat ook gold voor de nummers twee en drie, Ronald Blum (MGB) en Raymond Klompstra (TVR Vixen).
Race 2 was opnieuw een prooi voor Schrey, met Wim en Dieter Kuijl in hun Capri 24-kleppers wederom op de plaatsen 2 en 3. Axel Hageman kreeg het circuit inmiddels aardig in de vingers en reed zijn BMW M1 naar de vierde plaats, voor de Porsche RSR’s van Ansgar Massmann en Gerd Rijper. Met zes van dergelijke kanonnen in de top-6 kun je gerust spreken van Fast Seventies! Op de zevende plaats was Jan-Willem Oosterhagen opnieuw de snelste 2-liter, gevolgd door Freddy van Sprundel. Frank de Hek met de Alfa GTV en Harry Sieljes met de BMW 2002 lieten zien dat het niet alleen maar Ford Escorts zijn in de 2-liter klasse. Timo Span stelde orde op zaken en was zoals gebruikelijk de snelste sub-1300 deelnemer met zijn Mini Clubman. Stefan Rozema was de best geklasseerde MG-racer met zijn A, gevolgd door René Grüter en Roland Blum op MGB.
De derde race kent altijd een wat kleiner veld, maar de actie op de baan was er niet minder om. Schrey maakte er 3 uit 3 van, terwijl Hageman in zijn M1 de tweede plaats bezette, totdat Gerd Rijper hem, in wat de laatste ronde zou blijken te zijn, wist te passeren. Jan-Willem Oosterhagen bouwde verder aan zijn Nederlandse kampioenschap door opnieuw maximale punten te scoren. Hij was vierde algemeen. Cees Lubbers stuurde zijn BMW CSL naar de vijfde plaats en Freddy van Sprundel werd als zesde geklasseerd. Bij de MG’s pakte René Grüter deze keer de winst, voor Melle Van der Wal en Stefan Rozema.
Volledige uitslagen: https://raceresults.nu/Results/organisator/2024?evenement=TT-Circuit+Assen&race=TABAC+Classic+GP+Assen+2024
Foto's: Erik van der Schaaff