HARC 250 – donker en koud, maar vrolijk het jaar uit

363

De warme, wollen mutsen die de HARC aan de deelnemers uitdeelde op de HARC 250 in Zandvoort waren geen luxe artikel, maar bittere noodzaak. Tussen de schrale zonnestraaltjes, die de late middagzon stuurde, waren het vooral de hevige regenbuien en de koude wind die het de 27 deelnemende teams zo lastig mogelijk maakten. Maar ondanks de kou, het gebrek aan publiek en het gladde circuit, waren eigenlijk alle heren en dame coureurs in een prima stemming.

Het CM.com Circuit Zandvoort mag dan wel flink aangepakt zijn, wat is gebleven zijn de plassen en gladde stukken tijdens de regen. Vooral achterin het Scheivlak en de Hans Ernst bocht bleken erg nat te blijven. De nieuwe Hugenholtz kombocht bleek in het nat wel 30 verschillende lijnen te hebben. Bijna iedere coureur is wel een of meerdere keren gespind, gegleden, getold, of heeft de escape routes moeten pakken, als ze al niet vast kwamen te staan in de grindbakken. Er waren veel gele vlaggen, en zelfs 2 korte ‘code 60’ periodes, om de gestrande wagens weer op de baan of naar de pits te trekken.

De Historische Auto Ren Club organiseerde voor de derde keer de HARC 250, waarin teams in verschillende divisies konden deelnemen. Een team bestaat uit een historische auto met 2 rijders, of een ‘tag team’, waarin 2 auto’s elkaar afwisselend op de baan één team waren. Veel activiteit in de pits dus, waarin rijders uit- en instapten, er bijgetankt werd en de verplichte tijden stilgestaan werd.

De teams/auto’s waren ingedeeld in 3 klassen. In Divisie I reden de auto’s die normaal gesproken in de HTGT meerijden, dus race- en tourwagens van 1947 t/m 1965, Divisie III bestond uit auto’s uit het NK 82-90, en Divisie IV waren de koppelteams, waarin er met twee auto’s afwisselend werd gereden. In de ingestelde Divisie II, de GTTC auto’s, waren geen inschrijvingen gekomen.

Het deelnemersveld was HARC traditioneel weer heel divers. Van de jonge garde, zoals Bira van Haver of de Rappange broers, tot aan de oude gedienden, zoals Michiel Campagne, Jaap van der Ende of Rob Rappange, en alles er tussenin. Notoir niet-stilzitter Allard Kalff had zich zelfs voor 2 verschillende teams ingeschreven.

De buien voorafgaand aan de kwalificatie gaven aan dat slicks niet een serieuze optie waren. We hebben dan ook geen andere banden dan de intermediates gebruikt zien worden. Toch was het niet nat genoeg om een groot voordeel te geven aan de lichtere en voorwiel aangedreven auto’s. Pole position was voor Reinier van Abbe en Donovan Wolfrat in de BMW’s. Maar op de startopstelling stonden de Mustangs, BMW E30’s, Mazda MX5jes, Alfa’s en overige auto’s lekker door elkaar heen.

Na de start om 14:30 volgde al snel de eerste code 60 periode, omdat Sam Goossens door een plas water de auto verloor en niet kon herstarten. Hij was niet de enige die spinde, want in ronde 6, toen de Falcon van Bijleveld/van der Ende de kop inmiddels had overgenomen, was er al de tweede code 60. Waar mogelijk werden de gestrande auto’s naar de pits terug gesleept, om zo zoveel mogelijk rijders in de race te houden. Eerste uitvaller was Pepijn Kraaijeveld, die een rokende BMW met technisch malheur moest parkeren, waardoor teamgenoot Michel Groen niet eens de kans kreeg om in de race te kunnen rijden.

Na een half uur kwamen de eerste rijderswissels, waarbij in Divisie IV de binnenkomende auto met rijders naast de vervangende auto moet wachten om aan de verplichte stoptijd te voldoen. Bij iedere stoppende auto stond een van de teamleden met een stopwatch geduldig de secondes weg te tellen, om met een handgebaar de volgende rijder weer de baan op te sturen. Omdat er eigenlijk continu teams stopten en vanwege de snelheidsverschillen tussen de verschillende auto’s, waren er altijd strijd en positiewisselingen op de baan. Het geplande aantal ronden werd net niet gehaald, omdat de maximale rijtijd werd 2 uur en 20 minuten eerder werd bereikt. Op dat moment reed wie kon al met de lampen aan, want het werd zo donker dat de pitborden niet meer te lezen waren. De sfeer in de pitboxen zat er goed in, want de rijders genoten van de omstandigheden en ieder team rekende uit hoe ze toch nog op het podium konden komen. De baancommissarissen keken streng naar de verrichtingen, wat leidde tot diverse tijdstraffen en stop-and-go’s voor te snel rijden in de pitstraat, negeren van de vlaggen of zelf een te lange stint van BMW 407.

Bij het ingaan van de laatste ronde lag de oranje Falcon van Martin Bijleveld en Jaap van der Ende nog steeds op kop, een positie die ze in het hele verloop van de wedstrijd niet meer hadden afgestaan. Met driekwart minuut voorsprong leek er ook geen vuiltje aan de lucht, maar in de Hans Ernstbocht hadden Ton van Kuyk en Jaap van der Ende onvrijwillig contact en eindigde de race van de Falcon in de grindbak. Met enige verbazing wisten Michiel Campagne en Allard Kalff zo op de valreep de winst algemeen naar zich toe te trekken. In Divisie IV wist bestuursleden Jan-Wim Stals en Onno Vlaanderen met de bijzondere auto-combinatie Toyota Starlet en Davrian Mk. 5, een Engelse sportwagen met Coventry Climax motor, na een sterke opmars van Onno een tweede plek te halen. Ook opvallend was de derde plek in Divisie III voor Herman Vendeloo en Ans ten Pas. Door het te vroeg binnen te komen van Ans, zou Herman een te lange stint moeten rijden. Door als een van de snelsten over de baan te gaan, wist Herman zoveel voorsprong op te bouwen dat Ans in het laatste kwartier niet meer door Bira van Haver bij te halen was.

Het was na de finish zo donker geworden, dat er werd besloten de bekers maar in één van de pitboxen uit te delen. Het kon de pret niet drukken, want ondanks de uitvallen en pech waren er geen negatieve klanken te horen. Volgend jaar staat aflevering 4 van de HARC 250 gepland voor het voorjaar, dat moet er in ieder geval voor zorgen dat we de race helemaal in het daglicht kunnen rijden.

De podia van de HARC 250 2021 waren als volgt verdeeld:

Divisie I

Michiel Campagne en Allard Kalff (tevens winnaar van het algemene klassement)
Martin Bijleveld en Jaap van der Ende (2e algemeen)
Regis Davis en Mathias Devis
Divisie III

Martin Boezaart en Dylan Boezaart
Pieter Bikker en Roel van Dijk
Ans ten Pas en Herman Vendeloo
Divisie IV

Jan-Willem Dontje en Ton van Kuyk (tevens 3e algemeen)
Jan-Wim Stals en Onno Vlaanderen
Ed van Dijk en Hemmo Vriend
Tekst en foto's: George Koopman

Alle uitslagen: raceresults.nu

Foto album: https://www.harc.nl/album/72