Historic Grand Prix maakt rentree op internationale historische kalender

569

Op 15-17 juli keert een autosportevenement terug dat tien jaar lang een vaste plek op de internationale historische kalender innam: de Historic Grand Prix op Zandvoort. De vertrouwde programmaonderdelen staan weer drie dagen lang centraal. Ook de HARC is zoals altijd van de partij, met twee kampioenschappen die onder auspiciën van de club worden verreden. Als HARC-lis heeft u 3 dagen gratis toegang met het per mail toegezonden e-ticket en verwelkomen we u graag in onze HARC hospitality.  Wat kan u als bezoeker nog meer verwachten van de tiende editie?

Meer nog dan de moderne autosport had de internationale historische autosport de afgelopen twee jaar te lijden onder de coronacrisis. Waar de hedendaagse kampioenschappen door gulle sponsors en uitzonderingen op de reisbeperkingen grotendeels overeind werden gehouden, waren de amateurs in de historische tak van de internationale autosport vooral aangewezen op onderlinge solidariteit. Die was er in ruime mate, maar die kon niet verhinderen dat vele evenementen werden afgelast of zonder publiek moesten worden verreden.

In 2020 was de Historic Grand Prix toevallig het enige historische raceweekend dat redelijk normaal doorgang kon vinden – een unicum dat de toegestroomde toeschouwers ruimhartig vierden, ondanks het feit dat de velden links en rechts magerder waren dan anders. Een jaar later kreeg Zandvoort het echter dubbel te verduren, want corona was nog steeds niet weg. Eerst moesten de Britse hofleveranciers van het programma – Masters Historic Racing en de Historic Grand Prix Car Association – door reisbeperkingen verstek laten gaan, daarna was het tot Zandvoort Race Classics omgedoopte evenement genoodzaakt de races zonder publiek doorgang te laten vinden.

In 2022 is daar gelukkig allemaal geen sprake meer van: Masters en de HGPCA staan weer op het programma, aangevuld door de FIA Historic Formula 3 Historic Cup, de Maxx Formula en twee Nederlandse kampioenschappen in de vorm van het RECO NK GTTC en het Hankook NK HARC 82-90. Ook keren de vertrouwde en altijd bijzondere demo’s weer in ruime mate terug. Nieuw zijn de dagen waarop de Historic Grand Prix plaatsvindt – het middelste weekend van juli, hetzelfde weekend waarop vorig jaar ook al de Zandvoort Race Classics plaatsvonden. En met een logische reden: het eerste weekend van september is sinds vorig jaar weer in handen van de moderne Grand Prix van Nederland!

De HARC levert zoals gewoonlijk twee raceklassen aan het programma. Deze keer vaardigt de Nederlandse vereniging voor de liefhebber van historische autosport twee kampioenschappen af die onder hun auspiciën worden verreden: het RECO NK GTTC en het Hankook NK HARC 82-90. Het eerstgenoemde NK verwelkomt GT’s en toerwagens van 1966 tot en 1981, en welke toerwagens dat andere NK toelaat zit al in de naam besloten. Eén ding is al vrijwel zeker: deze twee Nederlandse kampioenschappen leveren de grootste velden van het evenement, met elk vele, vele tientallen auto’s.

De grootste bijdrage aan het programma komt van Masters Historic Racing, de grote Britse organisator die tien jaar geleden mede aan de basis stond van de vernieuwde Historic Grand Prix – die mocht in 2012 voor het eerst zonder geluidsbeperkingen plaatsvinden. Masters nam sindsdien vrijwel altijd zijn volledige portfolio aan grids mee, en dat is in 2022 niet anders. De Formule 1-auto’s uit het 3-liter-tijdperk zijn present via de Masters Racing Legends, Le Mans-sportwagens en -GT’s van 1962-’74 zijn vertegenwoordigd in de Masters Sports Car Legends. In de Masters Endurance Legends rijden aanzienlijk recentere Le Mans-auto’s van 1995 tot en met 2016, en GT’s en toerwagens tot 1966 komen aan de start in de Masters Gentlemen Drivers & Pre-66 Touring Cars. Op een evenement dat Historic Grand Prix heet, staan de F1-auto’s uiteraard in het middelpunt, maar het is de verwachting dat de snelste rondetijden van het weekend op naam komen te staan van de recente Le Mans-auto’s.

De 3-liter F1’s van 1966 tot en met 1985 zijn overigens niet de enige F1-auto’s die hun opwachting maken. De Historic Grand Prix Car Association is verantwoordelijk voor de F1’s tot 1966 en zorgt er zo voor dat het Zandvoortse publiek in totaal vier F1-races krijgt voorgeschoteld, met daarin F1-auto’s van 1948 – ook het eerste jaar waarin op Zandvoort een F1-race werd verreden – tot 1985, precies het laatste jaar waarop er in de duinen een GP van Nederland plaatsvond. In de Maxx Formula treden bovendien F1-auto’s en andere snelle formuleauto’s uit de laatste 30 jaar aan.

Daarmee is het formulefeest tijdens de Historic Grand Prix nog niet afgelopen. Want Zandvoort was ook jarenlang de tempel van de Formule 3, dankzij het Masters of Formula 3-evenement dat jaarlijks plaatsvond met de beste coureurs uit de diverse nationale F3-kampioenschappen. Als erkenning van die bijzondere F3-positie van Circuit Zandvoort laat de FIA de F3-glorietijd van 1974-’84 sinds enkele jaren op Zandvoort herleven met de FIA Historic Formula 3 European Cup. De laatste keer was alweer in 2019, nog vóór de coronatijd, dus het is hoog tijd om de Ralts, Marches, Reynards, Martini’s en Chevrons terug in Nederland te verwelkomen. Het is momenteel de enige historische circuitklasse met officiële FIA-status, wat voor Nederland natuurlijk een extra grote eer is.

Demo’s hebben vanaf 2012 altijd een grote rol gespeeld op de Historic Grand Prix en die staan ook dit jaar op het programma. Een welkome toevoeging, want zo kunnen de bezoekers kennismaken met unieke auto’s die niet in de geprogrammeerde races passen. Heel logisch in dat opzicht – want het nieuwste van het nieuwste – zijn de raceauto’s die op duurzame brandstoffen rijden. Daarnaast komt er een demonstratie van Le Mans-auto’s van 1958 tot 1962, terwijl de Dutch Vintage Sports Car Club weer met een brede verzameling vooroorlogse auto’s aan de bak komt. Porsche en BMW presenteren een gouden greep uit hun lange rij succesauto’s, BMW specifiek met het oog op het 50-jarig M-jubileum. Tot slot zet FORCE weer een reeks redelijk recente F1-auto’s op de baan. Ook zullen de Nederlandse Jaguar- en DAF-clubs op zaterdag het 60-jarig jubileum van de E-type en de DAF-personenauto vieren met een parade.

Over parades gesproken… Ook op zaterdag en óók een traditie die Zandvoort graag in ere houdt: de parade door het dorp. Die gaat om 20.00 uur van start vanaf het circuit en eindigt zoals gebruikelijk in het centrum, waar de auto’s in de Haltestraat, in de Kerkstraat en op het Kerkplein worden geparkeerd. Dat maakt de Historic Grand Prix net zozeer een feestje van de Zandvoorters als van alle liefhebbers van de historische autosport. Het beloven drie mooie dagen te worden.

Merchandise

Word Lid

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix
  • Ontvangst in HARC-hospitality
  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) Octane Magazine
  • Gereduceerd tarief voor Vrij Rijden dagen-
  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen
  • 50% korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres
  • Korting op HARC-kleding

Bekijk de voordelen

Vrij rijden

De HARC biedt een aantal keer per jaar de mogelijkheid om op het circuit te ‘racen’. Er wordt niet in wedstrijdverband gereden. Maar iedereen is vrij om te testen, te trainen of circuitervaring op te doen.

Meer informatie

tkh logo
Vriend van de HARC