Afgelopen weekend was er sprake van een Hollandse invasie op het voormalige Grand Prix circuit van Hockenheim in Baden-Württemberg.
De GTTC racers openden hun seizoen samen met de Duitse Triumph Competitions, die op hun beurt weer de Nederlandse MG Competitions onderdak verschaffen. Het resultaat was een mooi veld van maar liefst 42 auto’s. Tegen Hans de Graaf en zijn Porsche 911 was geen kruid gewassen, hij scoorde drie uit drie, maar daarachter was het behoorlijk spannend. In race 1 elimineerden Ad van der Kroft (Morgan +8) en Philippe Vermast (Lotus Elan) elkaar. Zodoende was het Freddy van Sprundel die zijn Escort RS1600 naar de tweede podiumplaats pedaleerde, voor Gerd Rijper in de Porsche RSR. In race 2 wist Rijper de Escorts van Van Sprundel en “Woeste Willem” Oosterhagen te verschalken en pakte P2. In race 3 maakte geen van deze drie de afstand vol en was het Michel Vereeken die zijn Ford Escort Mk. 2 als tweede over de meet bracht , gevolgd door Detlef Walter in zijn bijzondere Warwick GT 350
Bij de MG Competitions was de familie Rozema niet te kloppen, de drie witte MGA modsports gingen als de brandweer. In race 1 was het Stefan voor Kees en Robin, in race 2 was Kees de jongere generatie te snel af, Stefan was tweede en Robin derde; race 3 was weer voor Stefan, met Robin nu op p. 2 en Kees als derde.
SuperSixties is de nieuwe naam voor NKHTGT en bracht een vol veld op de baan. De Lotus Elan was de meest populaire auto, er waren er maar liefst 8 ingeschreven. Race 1 werd gewonnen door Michiel Campagne in de Chevrolet Corvette Grand Sport, terwijl Andy Newall op zondag de eerste plaats voor zich opeiste in de Jaguar E-type. In beide races waren het Lotus Elan-rijders Bob Stevens en Alexander Schlüchter die de andere podiumplaatsen bezetten. In de toerwagenafdeling heeft de Lotus Cortina de Ford Falcon verdrongen als meest talrijke bolide. Niettemin waren het Falcon-coureurs Carlo Hamilton en Hemmo Vriend die de eerste twee plaatsen opeisten, met de Lotus Cortina van het duo Van Leenen/Du Toy van Hees in beide races op positie 3.
Bij de formulewagens van FFR-FOR was het Nederlandse Team Obsolete succesvol, zij domineerden de Formule Ford 2000 klasse. De rondetijden van Henk Van der Spoel (Reynard SF86) en Onno Zuidema (Reynard SF84) verschilden slechts honderdsten van seconden van elkaar. Henk werd in race 1 als eerste afgevlagd, Onno reed in race 2 als eerste onder het zwart-wit geblokt door.
De YTCC racers kwamen maar liefst zes keer aan de start, verdeeld over twee series. De Autopassion serie was een Duits onderonsje, met twee overwinningen voor Walter Hoffman in de McLaren M1C en één voor Christian Nowak in de CN-Cobra replica. Beste Nederlander was Marcel van Rijswick in de Porsche 964, met een 6e, 7e en 8ste plaats. De Colmore serie kende voor een deel dezelfde deelnemers. Hier ging de winst drie keer naar Daniël Schrey in de Porsche 935 K1. Hij werd op gepaste afstand achtervolgd door Hans-Jürgen Erdbrügger in de zeer fraaie BMW M1 Procar en Marc Hauri in de beduidend minder fraaie -maar net zo snelle BMW E30 met compressor. In de laatste race was het Van Rijswick die de derde podiumplaats wist te bezetten.
Ook in de Kampf der Zwerge was er sprake van Nederlandse deelname: Jan en Joop Schouten brachten hun Fiat Abarths aan de start in Abarth Coppa Mille afdeling van deze drukbezette klasse.
Alle uitslagen staan hier: https://raceresults.at/Results/organisator/2023?evenement=Auto+Rennen&race=Preis+der+Stadt+Stuttgart++Hockenheimring
Foto's: Carlo Senten - YTCC/SuperSixties